Meddig viselhető el még a multiplexláz?

2000. 05. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy hónapja sincs, hogy a Rózsadomb Center bevásárlóközpontban beindult a Rózsadomb mozi üzemeltetése, s már újabb bevásárlóközponthoz kötődő mozikról kell hírt adnunk. Május 20-án az InterCom nevű nemzetközi multifilm-forgalmazó és moziüzemeltető cég nyitja meg az Eurocenter Óbudát, amely hét teremben 1300 nézőt tud befogadni. Június 15-én pedig a Budapest Film tárja ki a Széna téri Mammut nyolc termének kapuit, szintén 1300 néző előtt.A megalomániás méretektől és a digitalizált szupertechnika csodáitól elkápráztatott multi-törzslátogatók bizonyára örvendeznek. Az óvatosabbak, szkeptikusabbak közül Port Ferencnek, a Budapest Film igazgatójának véleményét érdemes először idéznünk. Szerinte egyolalú az a nézőpont, amely csupán a globalizmus szellemi környezetszennyezéseként aposztrofálja a bevásárlóközpontokban létrejött filmszínházakat. Ám azt már ő is abszurdnak tartja, hogy Budapesten a bevásárlóközpontok építésének nincs semmiféle építészeti vagy politikai korlátja. S ez szabad befektetési lehetőséget ad ahhoz, hogy amerikaiak, kanadaiak, izraeliek, ausztrálok nyakra-főre hozzanak létre a kül- és belvárosban bevásárlóközpontokat. Ezek standardjához hozzátartozik a multiplex mozi is. 1999 nyarán elmondhattuk, hogy az utóbbi három esztendőben több mint negyven vetítőterem nyílt Budapesten. Differenciált és sokrétű filmkínálat, világszínvonalú technikai körülmények, a luxuskényelem, a mozilátogatás és a bevásárlás kombinálhatósága eredményezte, hogy 1999-ig ötven százalékkal nőtt a mozilátogatók száma. A multik megállították a hazai moziba járók létszámának rémisztő zsugorodását. Biztató, hogy a Budapest Film művészmozi-hálózata a multikkal egyenrangú technikai feltételek és kényelmi tényezők megteremtésével újjáélesztette, korszerűsítette a tradicionális filmszínházak egy részét. Ám az úgynevezett hagyományos kereskedelmi mozikat a multiplexek halálra ítélték. Még ennél is aggasztóbb, hogy vidéken már csak az egyetemi filmklubokban létezik valamiféle artmozi-pótlék. A rendszerváltozás után a meglévő kevéske művészmozi is eltűnt – eltekintve az egyetemi, a főiskolai campusokon belüli vetítésektől -, még a nagy iskolavárosok palettájáról is. Így hát a patinás vidéki nagyfilmszínházak, kis mozik és a – többnyire művelődési házakban berendezett – vetítőhelyek kiszolgáltatottan, védtelenül állnak szemben a multiplexek monopóliumával.Óhatatlanul is fölmerül a kérdés: cui prodest? Kinek használnak, kinek hoznak hasznot a mozimamutok? Tény, hogy az ország tíz legforgalmasabb multiplexe hozta az 5,3 milliárdos mozis piac bevéte-lének több mint felét. Magyar-országon jelenleg még mindig több mint hatszáz mozi egzisztál, ebből ez idáig tizennégy a multiplexek száma. Budapesten e pillanatban hét multiplex létezik: a Cineplex Odeon Pólus, a Cinema City Csepel Plaza, a Hollywood Multiplex Duna Plaza, a Hollywood Multiplex Lurdy Ház, a West End és a Campona, valamint a Corvin Budapest Filmpalota. Vidéken eleddig hét multiplex működik. Közülük öt a soproni, a győri, a debreceni, a székesfehérvári, a pécsi egységesen a legnagyobb izraeli moziüzemelő beruházásaként a Cinema City-lánchoz tartozik, a kecskemétiek és a nyíregyháziak multija az InterCom és az ausztrál Village Roadshow úgynevezett Hollywood Multiplex hálózatának részei. Ám ahogy már említettük: június közepére már kilenc mozimonstrum áll majd Budapesten. S már tudjuk, hogy az abszurditások abszurditásaként a MOM-parkban, a Széna téri Mammut-konglomerátum közvetlen vonzáskörében is készül egy multiplex. A Baross téren és környékén szinte egyszerre épül a tervek szerint két bevásárlóközpont, benne a szokásos mozival. Az egy bolond százat csinál elv tragikomikus illusztrációja, hogy Miskolcon is két multi van készülőben. A patinás magyar városban, Szegeden – és minden bizonnyal hamarosan a kisvárosokban is – megépülnek a fogyasztás ezredvégi templomai. Ami – Kálmán Andrásnak, az InterCom Rt. magyarországi igazgatójának szavait idézve – azt eredményezi, hogy a mamutok is megölhetik egymást. Ugyanis egy nemzetközi összehasonlítás szerint addig rentábilisak a mozik, amíg húszezer emberre jut egy vászon. Budapesten jövő ilyenkorra százhetvenre nő a mozitermek száma, miközben egy kétmilliós városnak bőven elég lenne száz terem (vagy filmvászon). A kelet-közép-európai mozisok tavalyi, második budapesti konferenciáján is elhangzott, hogy az elkövetkező években olyan mértékű túlkínálat jön létre fővárosunkban, amelyre nincs fizetőképes kereslet. S ez nem csak cassand-rai jóslat: a számok és a tények mindennél ékesebben beszélnek. Egy mozi csak akkor működik nyereségesen, ha kihasználtsága legalább huszonöt százalékos. Nos, a tavalyi év végén megnyílt nagytétényi Campona átlagos kihasználtsága alig érte el a 14 százalékot. A belvárosi multiplexek az idei első negyedévben még jócskán rentábilisak, sőt a Corvin filmpalotának a West End megnyitása előtt sikerült átlépnie a negyvenszázalékos átlagkihasználtságot is. A Corvin egyébként az egyetlen hazai multiplex, amely nem bevásárlóközpontban épült, megőrizve a régi Corvin mozi tradicionális városképi arculatát, egyúttal a legkorszerűbb mozizás elvárásainak is eleget téve. Ugyanakkor szisztematikusan vállalja a közönségsikerre számot tartó magyar és európai művészfilmek bemutatását is (lásd a grafikont).A magyarországi multiplexeket öt hatalmas profittal dolgozó világcég működteti. Az egyetlen magyar cég a „pályán” a Budapest Film a Corvinnal és a majdani Mammuttal. Ők megengedhetik maguknak, hogy ne csak nyereségben, hanem régiókban, piacterületekben gondolkodhassanak és versenyezhessenek. A világelső kanadai Cineplex Odeon 399 multiplexet működtet, 2916 teremmel; a Hollywood Multiplex 19 országban 1400 mozit üzemeltet; a dél-afrikai Ster Century Kinekor csupán csak Európa tíz országában 607 teremmel 44 multiplexet működtet. A németországi Cinemax a tavalyi első fél évben német márkában számolva 160,3 milliónyi bevételre tett szert. Az izraeli Israel Theathers a Cinema City Csepel (7 terem, 1366 szék) mellett Kecskemét kivételével az összes, már meglévő vidéki magyar multiplex tulajdonosa. Nyilvánvaló, hogy a multiplexek egymást is tönkretehetik. Az idei első negyedévi adatokból könnyelműség volna végletes következtetéseket levonni. Ám valószínűnek tűnik, hogy év végére már a belvárosi multik is közelednek a huszonöt százalékos határhoz. A külvárosi megamozik pedig már eddig is veszteségesen működtek. A magyarországi veszteség azonban nem feltétlenül ok a kapuzárása: amit itt nem kereshetnek meg a multik, azt Európa más országaiban, a tengeren túl vagy Ausztráliában söpörhetik be a kasszába. A helyi adottságok nem mindig játszanak szerepet a döntésekben. A globalizáció már csak ilyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.