Menekülni csak a fény felé szabad

2000. 05. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szepes Mária mítoszkereső korunkban is kivételes, legendás írónak és személyiségnek számít. Misztikus, ezoterikus-filozofikus regényremekét, az 1946-ban bezúzott A Vörös Oroszlánt több nyelvre lefordították, miközben itthon a nyolcvanas évek közepéig beszélni is tilos volt róla. A mágiasorozat, A tibeti orgona című regény, a Pszichografológia című tanulmánykötet ma már keresett olvasmányok. Szepes Máriával abban a budai lakásban beszélgettünk, amely egy időben a magyarországi tradicionalisták titkos menedéke volt. Mi azért kerestük fel, mert három kötete áll a megjelenés küszöbén.- Nyolcéves koromban határoztam el: ha törik, ha szakad, én biz írásra adom a fejem – emlékezik Szepes Mária. – Minthogy művészcsaládban születtem, piciny gyerekként már játszottam színpadon, filmen, s talán könynyebben érvényesülhettem volna, ha a világot jelentő deszkákat vagy a celluloidszalagot választom. És bár csak nyolcvanéves koromban kezdték elismerni a hazai írócéh képviselői, hogy a világon vagyok, soha nem bántam meg, hogy hű maradtam a tollhoz és a papírhoz. Ma, kilencvenegy éves fejjel három könyvet írok évente.- Azért ne feledjük: nemzedékek nevelkedtek irodalomszerető emberré a Pötytyös Panni-sorozatán.- Tudja, a férjemmel, Szepes Bélával, aki egy időben Pest legjobb táncosa, ünnepelt színész, szobrász, sportkarikaturista volt, úgy éltünk együtt ötvenhat évig, hogy soha nem vitatkoztunk. S éppen akkor, amikor ebben a lakásban végre a magunk urai lehettünk, államosították az összes kiadót, s elkezdődött hosszú belső emigrációnk. Huszonkilenc esztendősen, amikor meghalt a kisfiam, elkezdtem írni A Vörös Oroszlánt, az alkímia, a karmatan, a reinkarnáció négyszáz évet felölelő misztikus regényét. Az örök élet regényét. 1946-ban jelent meg, villámgyorsan bestsellerré vált, amíg be nem zúzták. Attól kezdve legkedvesebb dolgaimat, amelyekből később, 1984-től kezdve fokozatosan világsiker lett, az asztalfióknak írtam a megjelenés reménye nélkül. Itt, ebben a lakásban, a legnagyobb tilosban, hatalmas nyomás alatt születtek az úgynevezett ezoterikus mű-veim. A nehéz években búcsújáró helyként, menedék gyanánt keresték fel lakás-szigetünket a tradíció valódi nagymesterei, Hamvas Béla, Bakaty Ervin, Várkonyi Nándor. Minden élő és holt nyelvre fordítottunk. E lakásban jött létre a kultúra titkos katakombája. Őrült merészség volt ez, nagyobb, mint disszidálni, de a lelkünkben soha nem kellett megalkudnunk. „Kifelé” pedig írtam a Móra Kiadónak a Pöttyös Pannit, amibe szintén spirituszt csempésztem, mert nincs fontosabb dolog a tiszta gyermekirodalomnál. S eközben a Magyar Írószövetségbe huszonöt könyv után sem vettek fel, mert „csak” gyerekíró voltam. Aztán egyszer csak, amikor az Ifjúsági Könyvkiadót már jócskán Móra Kiadónak hívták, a Kozmosz Könyvek-sorozatban sci-finek, társadalmi szatírának és pszichodrámának álcázva kiadták az úgynevezett ezoterikus műveim egy részét is.- Mivel foglalkozik mostanában?- Éppen arról, amiről eddig meséltem, az életemről írtam az Emberek és jelmezek című könyvem 1998-as bővített változatában. A tavaly megjelent Katarzis – Corinna regénye című munkámmal régóta tartoztam olvasóimnak, ebben a többi között A Vörös Oroszlánban szereplő végzetasszony pokolra szállását és megtisztulását mesélem el. E könyvben olvasható az egyik legszebb novellám, a Jasper család szégyene: egy nyárspolgárcsaládba beleszületik egy gyönyörű, tehetséges kisfiú, akinek szárnyai vannak, s emiatt a családja szégyelli őt. Hogyan is illeszkedhet be a nyárspolgárvilágba egy szárnyas kisfiú? S hogy juthat a mennybe? Ez a novella rólunk, írókról szól, s arra biztat bennünket: vállalni kell, hogy mások vagyunk. S hogy három megjelenés előtt álló kötetemet is bemutassam: Az Örök tűz című könyvem a vízöntőkorszakot elemzi. A korszakváltást élem újra benne minden veszélyével és a lehetséges kiutak feltárásával. Az Aranykor a plátói világhajnalról, a kiútról tett vallomás. És befejezés előtt áll a fény evangéliuma, Az alkímia is. Minden viszontagság és szenvedés ellenére eddigi életem és szolgálatom teljes és szép volt. Nyugodt vagyok, mint a természeti népek fiai, akik nem félnek a haláltól, mert tudják, hogy van élet odaát. Ahonnan meztelenül jöttünk, s ahová meztelenül is távozunk, csak halhatatlan lelkünk juthat a mezsgyén túlra. Ha nem tudnám, a férjem most is él és vár rám, utánahaltam volna régen. Erre a reménységre az embertársaimat is meg akarom tanítani. S hogy rehabilitálni kell a kozmosz és az ember, a természet és az ember viszonyát. A huszadik század emberénél tán senki nem ejtett szörnyűbb sebeket a másikon és a világegyetem harmóniáján. Ezért kérdezem a napokban megjelent esszégyűjteményem címével: Merre tartasz, ember? Kell valami támaszt, vigaszt és követhető valóságot nyújtani a kereső, gondolkodó lényeknek, amely kivezet minket a mélységből, amibe a világ az ezredvégre keveredett. Menekülni pedig csak a fény felé szabad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.