Álomszőttes a gyerekkorról

2000. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy tél az isten háta mögött. Can Togay filmje az 1990-es, 30. Magyar Filmszemle egzotikus sikerfilmje volt. Egy eldugott hegyi falu motoros futára, aki a filmtekercseket hozza a helyi kocsmáros mozijába, balesetben meghal. Három gyermek elkezd a raktárba suvasztott régi filmek kockáiból új kompozíciókat varázsolni, a falu moziszerető felnőtteinek örömére. A gyerekek közben tanúivá válnak egy szomorú-szép szerelmi románcnak, s az 1990-es rendszerváltozásnak is. A film a napokban véget ért szocsi filmfesztivál zsűrijének különdíját kapta. Can Togay rendezőt Balatonalmádiban kerestük meg, ahol három év óta először a szabadságát tölti.– A film olyan valódi falusi színeket villant fel, hogy a vidéken fölnőtt ember is hitelesnek érzi. Ugyanakkor a Balkán remekírója, a román Panait Istrati műveinek világával is rokon a történet.– A zárt falura először azért volt szükségem, mert a történet a fordulat évében, a magunk mögött hagyott rendszer végnapjaiban játszódik. S arra a világra a belülről bezártság volt jellemző. Filmem részben ennek a zártságnak a történetét akarta megörökíteni. Örülök, hogy hitelesnek érzi a falusi élet ízeinek, illatainak megjelenítését. Nem hiszem, hogy ez attól volna, hogy én is éltem vidéken, zárt közösségben. Igaz, nem sokáig. Nem hivalkodhatnék azzal: megmerítkeztem a falusi életben. Ám úgy gondolom: minden ember, bárhol töltötte is a gyermekkorát, „faluélményként” éli meg. Úgy emlékszik vissza rá, mint valamiféle patriarchális, zárt világra, amelynek megvannak a maga fényei és árnyoldalai. Úgy hiszem, hogy annak, aki filmezik, netán regényt vagy novellát ír, rendelkeznie kell a hiteles megjelenítés képességével. Annak pedig külön is örülök, hogy Panait Istrati műveit említi. A Kyra Kyralina és a Pusztai bogáncsok revelatív olvasmányélményem volt. Ha a balkán színesen vonzó s ódon forgatagát Istratira emlékeztető módon sikerült megjelenítenem, akkor az nem a szándékom ellenére történt.– Ugyanakkor az Egy tél az isten háta mögött Fellini Nyolc és féljéhez hasonló alkotói önvallomás.– Ez meglep. Távol állt tőlem művészi-rendezői önvallomásfilm teremtése. A célom az volt: olyan „falusi filmet” készítsek, ami modellezi Kelet-Európa ezredvégi hangulatát. Persze bárkinek szíve joga úgy értelmezni a filmet, ahogy benne megszólal. Végül is ha viszszagondolok a film ötletének születésére, mégis azt kell mondanom: lehet, hogy igaza van. Igen meszszire kell visszanyúlnom. Húsz éve született egy filmnovellám, hirtelen fölmerült a habokból, aztán alásülylyedt. Egy Balázs Béla stúdiós filmnovella-pályázatra elbeszélést írtam egy olyan faluról, amelyet a körülmények teljesen elzárnak a mozitól. Írásomat nem kifejezetten ars poeticának szántam, de mégis el kellett azon is gondolkodnom, hogyan vélekedtem fiatal koromban a filmről. Amikor fölmerült bennem az Egy tél az isten háta mögött elkészítésének gondolata, e húszesztendős pályamunkával együtt eszembe jutott: van nekem egy még régebbi novellám a gyermekkoromról. E két régi elbeszélés összeolvadásából születhetett meg a film regénye. Három gyerek – két fiú meg egy leány – a zárt faluban megélik, hogy veszélybe kerül az ott élő felnőttek és gyerekek esti szórakozása: a mozi. S ekkor egyikük elkezdi összevagdosni a régi filmtekercsekből az új kompozíciókat, nagy sikert aratva vele a felnőttek körében is. S ő az, aki úgy érzi: amint összeomlott a régi, zárt világ, s a rendszerváltozással megszűnnek a határok, szerencsét kell próbálnia. Elindul, hogy megmutassa tehetségét a nagyvilágnak is. A történetnek azzal adok egy kis csavart, hogy a barátja, akinek a szemével látjuk a filmet, s aki mintegy narrátorként meséli is nekünk a történetet, ott marad a zárt közösségben. Ő kissé háttérbe szorul, tán el is feledkezünk róla, pedig szintén fontos szereplő. Végül a kislány az, akinek a szemével látjuk a történet újabb árnyalatát.– A film negyedik dimenziója lehetne, ahogyan a rendszerváltozás, ha úgy tetszik, a csöndes forradalom egy világtól elrugaszkodott hegyi faluban lejátszódik. Gondolok a tanácselnök komikus bukására.– Igen, pedig valójában nem szerettem volna mást, mint elmesélni egy kelet-európai, vérbeli falusi történetet az ott élő gyerekek perspektívájából. Ám ahogy a mi életünk drámájában is látszanak a történelem nagy mozgásai, a filmemből sem lehetett kihagyni, hogy a gyerekek kalandjai a totalitariánus diktatúrában játszódnak.– Művén, mint valami finom keleti fátylon, áttűnik egy szerelmi történet.– Valóban azt szerettem volna, hogy mint a keleti, a balkáni függönyökbe és szőttesekbe szőtt minták, az egész filmen átlebegjen a sejtelmesség költészete. A gyermekkoromra is úgy emlékszem, mint egy lenge szövetmintasorra. A gyerekek tetteit élénkbíbor mintának, a szerelmi történetet finom ezüstszálnak szántam a szőttesembe.– Kiváló gyerek és felnőtt színészeket választott. Eperjes Károly, Szabó Dávid, Matej Matejka, Florence Pernel: csupa telitalálat.– Én legjobban gyerekekkel és gyermeklelkű felnőttekkel szeretek együtt dolgozni. A filmezés csúcsa, amikor az ember a színészekkel közösen gondolkodik. A helyszín egy szlovákiai falu a lengyel határ közelében. Rengeteg „jó fejre” találtam a falusiak között – élvezték a forgatást, s szinte egy emberként segítették a stáb munkáját.– Gondolom, örült a szocsi filmfesztivál különdíjának.– Egy rosszkor jött betegség megakadályozott abban, hogy elmehessek a fesztiválra. Így meglepetés is, vigasz is volt számomra a betegágyamban a díj. Minthogy a zsűri díját nyertem el, kíváncsi lettem volna a bírálóbizottságra is. Egy díjnak az ember leginkább azért örül, mert jelzi, hogy valakiket megérintett, valakikhez eljutott a műve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.