Kamerával a fehér foltok nyomában

2000. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fehéri Tamás rendező-operatőr 1991 óta vezeti a Fórum Film Alapítványt. Miután a stúdiót az egyik legjelentősebb hazai dokumentumfilm-készítő műhellyé fejlesztette, kollégáinak biztatására végre belefoghatott két régóta tervezett dokumentumfilmje elkészítésébe, amelyek fehér foltokat tárnak fel történelmi félmúltunkból.Csicsery-Rónay István író-történész a nyolcvanas évek közepén Amerikában másfél órányi videós mélyinterjút készített Varga Bélával, az első szabadon választott nemzetgyűlés elnökével, melyet később eljuttatott Fehéri Tamásnak – tudtuk meg a rendezőtől. Varga Béla a húszas években saját költségére épített templomot a Balaton mellett, majd a háború esztendeiben életét kockáztatta lengyel, zsidó menekültek, francia hadifoglyok rejtegetésével. A Független Kisgazdapárt budapesti szervezetének titkáraként s az első szabadon választott nemzetgyűlés elnökeként azok között volt, akik 1945–1947 között sziszifuszi harcot folytattak az egyre nyíltabban kibontakozó baloldali diktatúra ellen. A kommunisták kék cédulás választási győzelme után félelmetes körülmények között szökött Amerikába, ahol évtizedeken át a magyar ügyek kitartó szószólója volt. Amikor 1990-ben hazatért, a második szabad választások utáni nemzetgyűlés korelnökéül választották. „A sorsdrámát szeretném visszaadni, ami e renkívüli ember életéből kisugárzik” – jelentette ki a rendező. S minthogy számos dokumentum áll rendelkezésére, a forgatást év végéig befejezik.„A másik készülő filmem tervét 1973-óta hordozom magamban” – így Fehéri Tamás. A Szobor a rendszer fogságában alaptörténete fekete anekdota, amely egy kiváló műalkotás regényét foglalja magában. Ezt a filmet Fehéri Tamás egykor többszöri nekirugaszkodás után sem tudta elkészíteni. Még a nyolcvanas években sem járult hozzá senki ahhoz, hogy Rákosi Mátyás kultuszminisztere, Révai József alakját a maga negatív és sötét valójában ábrázolhassák. A történet magja a következő. 1947-ben a milánói Ambroziana Képtár hivatalos felkérő levelet írt a magyar kormánynak, amely szerint a centenárium tiszteletére szeretnének elhelyezni a szoborparkjukban egy Petőfi Sándor-szobrot, minthogy ott megtalálhatók a világ legnagyobb költőinek és íróinak portréi. A diktatúra kultuszminisztere, Révai Ferenczy Bénit bízta meg a szobor elkészítésével, aki nem hódolt be a kor hurráoptimizmusának. E balladában benne van az ötvenes évek művészpolitikájának már-már tragikomikus abszurduma, hiszen egy tizenkilencedik századi költőóriásról nem volt elég realista szellemben szólni, hanem a szocialista realizmus kincstári optimista kliséit is elvárták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.