Ki mit vár a filmtörvénytől?

2000. 06. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a hazai filmek látogatottságában az évenként megrendezett filmszemlén megmutatkozó dömpingérdeklődés dacára 1990 óta folyamatos mennyiségi csökkenést észlelhetünk. Míg 1990-ben még 29 magyar film készült, 1996 óta jóval húsz alkotás alá esett a termés. A lehetséges okokról négy filmszakember véleményét kértük ki.Hegedüs László, a Magyar Mozgókép Közalapítvány kommunikációs igazgatója szerint valóban tendenciózusan csökken az elkészült és moziforgalmazásra szánt magyar filmek száma. Az Országos Filmforgalmazási Adattár alapján a nyolcvanas években még jóval harminc fölött volt a számuk, de a rendszerváltozás után, 1990-től eltekintve, már ez alá csökkent. A csökkenő tendencia a rendszerváltás táján kezdődött, mivel akkortól jóval kevesebb pénz folyt a filmgyártásba. Megállapítottak ugyan egy keretösszeget, amelyet a filmszakmában eloszthattak, ennek nominálértéke azonban gyakorlatilag változatlan maradt, s így az infláció mértékével egyre kevesebbet ért – mondja Hegedüs. A keretösszeg körülbelül kilencszázmillió forintot jelentett. A támogatás a jelenlegi kormányzat intézkedése nyomán ugyan jelentős mértékben növekedett, mégpedig 1,1 milliárd forintra, ám így is egyértelmű, hogy a filmgyártás súlyos forráshiánytól szenved.A szakma támogatásával immár a fináléjához érkezett a filmtörvénytervezet előkészítésének folyamata. Hegedüs László őszintén reméli, hogy a törvény mérsékli a forráshiányt, s megoldást nyújthat a szakma finanszírozási gondjaira is.Reichenberger János, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma művészeti főosztályának főtanácsosa, filmreferens hangsúlyozta, hogy a millenniumi programnak köszönhetően föltehetően a jövő évben és az elkövetkező esztendőkben is jelentősen megnövekszik majd a magyar alkotások száma. A tavalyi esztendőben tizenhat film került a mozikba, közülük kettő videón jelent meg. Ezeket a filmeket mintegy hatszázezren látták összesen. A jegybevételük pedig 240 millió forint volt. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma a millenniumi program keretében közel kétmilliárd forintot ad filmgyártásra, jelentősen megnövelve ezzel a filmgyártásra szánható éves állami támogatást. A várható kínálatban tallózva Reichenberger János elmondta, hogy már forgatják Koltay Gábor Sacra Corona, Jankovics Marcell Ének a csodaszarvasról, Palásthy György Szalmabábuk lázadása című filmjét. Mészáros Márta is idén szeretné forgatni kínai–magyar koprodukcióban A csodálatos mandarin című filmjét, Bartók Béla műve alapján. A filmprogramban szerepel a többi között még Maár Gyula Mama Klára című opusa is. A televíziós produkciókra tekintve régi nézői óhaj teljesül azzal, hogy hosszú szünet után folytatódik Csukás István Süsü, a sárkány című bábfilmje, Süsüke, a sárkánygyerek címmel. Az animációs programból érdekesnek ígérkezik Cakó Ferenc Magyar várak legendái című alkotása. A program keretében lehetőséget kaptak fiatal alkotók is, hogy csak Tóth Tamás Gavrilo, Balogh Gábor Pizzás, Hajdu Szabolcs Macerás ügyek című filmjeire utaljunk. Az a majdnem kétmilliárd forint, amelyet a millenniumi filmprogramra fordítanak, jelentősen növeli a bemutatott magyar filmek számát is – szögezte le Reichenberger János.Grunwalsky Ferenc filmrendező, operatőr szomorúnak tartja, hogy a multiplexek gyakorlatilag már a fővárosban is megszüntették a hagyományos kereskedelmi filmszínházakat. A magyar és az európai művészfilmek – a szabályt erősítő kivételektől eltekintve – eleve csak a fővárosi art hálózatban látha-tóak. A dokumentumfilmek és egynémely rétegfilm pedig eleve televíziós forgalmazásra készülnek, így jelentős részük csak videokazettán létezik. E súlyos tények Grunwalsky Ferenc szerint elsősorban nem a filmművészettel, hanem a mozival vannak összefüggésben, amely olyan forradalmi változáson esett át az utóbbi évtizedben, mint a filmművészet a neorealizmus idején. A megnövekedett szabadidő és a megnőtt, nagyon rafinált igények hatására a régi típusú mozi avulttá vált. A megváltozott küllemű tömegigényekre termett multiplexeknek sikerült valamennyire legyőzniük a televízió elszívó hatását is. Viszont az értékes rétegfilmek mozija nehezen találja meg a helyét az új közegben. A fővárosban megoldást nyújt a Budapest Film art hálózata, ahol a művészfilm élvezetét segíti a multikéval egyenrangú kényelmes fotel, az elsőrangú hang- és képminőség, a művészkávéház és a klubhelyiség. Ám a vidék katasztrofális helyzetbe került. Ott is vészesen szaporodnak a multiplexek, s az egyetemvárosokban egyáltalán nincsenek art mozik. Grunwalsky Ferenc szerint a hamarosan megszülető filmtörvénynek egyrészt tartalmaznia kell az évente kötele-zően elkészítendő magyar művészfilm mennyiségi minimumát. Ám őszintén reméli, a törvényhozók arra is gondolnak, hogy a filmforgalmazást és a moziüzemeltetést is hatékonyan támogatni kell. Ugyanis mozi nélkül a legcsodálatosabb film sem találja meg a közönségét.Port Ferenc, a magyar filmek döntő többségét forgalmazó Budapest Film Kft. igazgatója azt tartja aggasztónak, hogy a nemzeti kulturális örökség szerves részét képező filmek az európai művészfilmekhez képes is nehezen forgalmazhatóak. Egyre több az olyan magyar film, amit ugyan játékfilmnek neveznek, de nem a mozi közönségét célozza meg. Mintha eleve a magyar filmszemlére vagy valamely nagy nemzetközi fesztiválra készülne minden hazai alkotás, ahol a kritikusok, a producerek, a forgalmazók és az üzemeltetők s a szemlecentrikussá vált magyar közönség úgyis megtekinti őket. A szemlén tapasztalható bőség ellenére nagyon kevés olyan film van, amelynek forgalmazásába érdemes fektetni azt a három-, öt-, tíz-, húszmillió forintot, függően attól, milyen széles rétegnek szól. S a kevés, a közönséget is megszólító rétegfilm is mind szemle közben készül el. Port Ferenc lengyelországi példákról beszélve elmondta: ott már létrejött egy olyan filmtörvény, amely a filmipar működésén kívül a filmforgalmazást és a moziüzemeltetést is támogatja a mozilátogatók több mint ötven százaléka lengyel filmre vált jegyet. Fontos tudni egyúttal – így Port –, hogy Lengyelországban ma is szép számban készülnek olyan egészséges nemzettudatra építő művészfilmek, amelyek megszólítják a művészfilmbarátok széles rétegeit. Ezzel szemben nálunk ez a filmtípus többé-kevésbé hiányzik, a mozik kínálatát Magyarországon a tömegszórakoztatásra szánt filmipari divattermékek uralják. Port Ferenc hozzátette: persze azzal is tisztában kell lennünk, hogy a revelációerejű művészfilmet a legkiválóbb filmtörvény sem pótolhatja!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.