Nemzedékek zenés üzenete

2000. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Skull And Bones címmel dupla anyaggal jelentkezett a Cypress Hill. A rap-metál első számú színes bőrű fenegyerekeinek több mint egytucatnyi résztvevővel készített monumentális vállalkozása zavarbaejtő eklekticizmusról tesz tanúbizonyságot, hisz a torzított gitárok mellett ugyanúgy hallhatunk hip-hop motívumokat, mint manapság egyrekevésbé divatos „lemezhúzogatást”. Az album leggyakoribb szavait a jó ízlés tiltja, hogy leírjuk, de ez a szövegvilág egyrészt nem szokatlan a fiúktól, másrészt nem is meglepő egy olyan lemezen, amelynek a címe: Koponya és csontok. Az első CD a Koponya, ezen hagyományosabb – és valljuk be: elmondhatatlanul unalmas – rapzene található (dallamosságával csak a Highlife című szám tűnik ki), míg a második, a Csontok részben a fémes hangzások dominálnak. Innen a Panterát idéző ritmizálású riffel induló Get Out Of My Head és a szintén húzós gitártémára épülő, baljós hangulatú A Man érdemel említést. Bár a második CD-n csupán fele annyi szerzemény található, mint a párján, mégis körülbelül kétszer olyan élvezetesre sikerült. Egy erősebb zeneanyagot tartalmazó szimpla albummal a rajongók is jobban jártak volna. (Columbia/Sony Music)Ha egy szuperfilm főszerepeire két vagy több világsztárt szerződtet a rendező és a producer, duplájára nő a produkció vonzereje, ám a népszerű művészek nemcsak kiegészíthetik, de ki is olthatják egymás hatását. Ez a kockázat fokozottan fennállt a Republic együttes és Cseh Tamás Levélváltás című közös albumánál, hiszen a 90-es évek legnépszerűbb honi zenekarának és a három évtizede meghatározó szerepet betöltő, élő legendává, sőt intézménnyé vált dalnoknak meglehetősen eltérő a stílusa, a rajongótábora és a megítélése. Cseh Tamás és Cipő azonban – mit sem törődve a lehetséges kockázatokkal és mellékhatásokkal – kiválasztottak néhányat a másik, számukra legkedvesebb szerzeményei közül, s többé-kevésbé átdolgozva, áthangszerelve, a Republic tagjainak kíséretével elénekelték azokat. Cipő mintha megpróbált volna kissé Cseh Tamás bőrébe bújni, Cseh Tamás inkább a saját képére formálta a Republic-dalokat. És bejött. A lemez nemcsak egyedülálló vállalkozás a magyar poptörténetben, de kellemes hallgatnivaló is. (Magneoton/Warner)A tavalyi év egyik popzenei szenzációja volt a Blondie viszszatérése. A hetvenes évek második felében virágkorát élő amerikai újhullámos popzenekar ugyanis 1983-as feloszlása óta nemigen hallatott magáról. Már Debbie Harry legendás szőkeségére is csak a jobb memó-riával rendelkezők emlékeztek haloványan, amikor tavaly felröppent a hír: az énekesnő újra mikrofon mögé állt, s vele együtt Chris Stein gitáros, Clem Burke dobos és Jimmy Destri billentyűs-basszusgitáros is visszatért hangszeréhez, s a csapat új lemezt készített. A No Exit című korongot óriási koncertkörút követte, a turné állomásain készült felvételekből pedig egy hangulatos összeállítás jelent meg a közelmúltban Livid (Élt) címmel. A dalok – közöttükaz örökzöldek (például a Dreaming, az Atomic vagy a Call Me) és az említett visszatérő album nótái (Maria, Screaming Skin) olyan elsöprő erővel szólnak, hogy ebből a lendületből talán újabb stúdiólemezre is futja. (Beyond Music/BMG)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.