A Szent Korona ezer arca szobrokon, bélyegeken

P. Szabó Ernő
2000. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Festmények és szobrok, textilek és kerámiák, pecsétek és reklámok, bélyegek és építészeti részletek szerepelnek annak a könyvnek a képein, amelyet nemrégiben adott ki a Kairosz Kiadó, s ama kiállítás tablóin, amelyek a Vigadó Galériában láthatók. A képeket egyvalami köti össze: mindegyik a magyar koronát ábrázolja. A Szent Koronát, amelyből – mint Dávid Katalin művészettörténész fogalmaz a könyv bevezetőjében – csak egy van, hiszen sok ország uralkodói koronái fennmaradtak, de szentnek a magyaron kívül egyetlent sem neveznek.A korona eredete, készülésének helye, időpontja a kutatás számára máig nagy titkokat rejteget, ahogyan sorsa is kalandokba illő volt. Az ereklye azonban nem azért fontos a számunkra, mert kutatók, kalandkedvelők érdeklődésének középpontjában áll, hanem azért, mert a magyarság létét, egységét, megmaradását jelképezi. Nem véletlenül született róla annyi s oly különböző műfajú ábrázolás. Összegyűjtésük Fekete Györgynek és Sunyovszky Szilviának köszönhető. Publikálásuk pedig – mondták ők maguk a kiállítás megnyitása előtt – nem kis részben a Kairosz Kiadó merészségének, áldozatkészségének, no meg a Millenniumi Kormánybiztos Hivatala támogatásának. S persze a Magyar Művészeti Akadémia ösztönzésének, hiszen enélkül aligha rendeződött volna előbb doszsziékba, majd kötetbe az anyag.Az ismert színésznő, a pozsonyi magyar kulturális intézet volt igazgatója, Sunyovszky Szilvia, s a művész-politikus Fekete György, mint elmondták, egymástól függetlenül kezdtek a Szent Korona ábrázolásaival foglalkozni. Sunyovszky Szilviát először egyszerűen érdekelni kezdték tárgyak, amelyeket a pozsonyi intézetben rendezett kiállításokon látott, s félretette a katalógusokat. Fekete György pedig annak köszönhetően, hogy még a rendszerváltozás előtt, 1989-ben rendezett egy kiállítást címerekből a Kongresszusi parkban. Volt rendőrségi kontroll, volt botrány, de végül is eltűrték a kiállítást, amelyen a címerek szerves részeként természetesen számos koronaábrázolás is szerepelt, s Fekete György ettől kezdve rendszeresen gyarapította az anyagot. Majd egy évtizeddel később – akkor már házasok voltak – a Magyar Művészeti Akadémia pályázatot hirdetett. Akkor derült ki, hogy mindkettejüknek van gyűjteményük, s a kettőből három albumra való anyag jött össze. Az MMA arany oklevelét nyerték el vele, s a millenniumi kormánybiztos, Nemeskürty István támogatásának köszönhetően nekiláttak, hogy könyvbe rendezzék a képeket. Két év után készültek el. Mondhatni tehát, hogy a könyv és a kiállítás anyaga sokéves keresés izgalmából, a tárgyak iránti csodálatból született meg.A házaspár úgy fogalmaz, „boldog beszámolónak” tekinthető inkább az összeállítás, mintsem módszeres kutatómunka eredményének. A bevezetőt író művészettörténész viszont azt hangsúlyozza, hogy ez a mű igen nagy segítséget adhat azoknak, akik egyszer majd szisztematikus elemző munkára vállalkoznak. Az összeállítást a koronázóvárosokban szeretnék bemutatni, ezért Esztergom és Budapest után Székesfehérvárott, a Korona Galériában és Pozsonyban, a Polgári Kaszinóban is nyílik majd tárlat a magyar Szent Korona sok évszázados művészábrázolásaiból.A könyv tíz fejezetre oszlik, mindegyikben különböző műfajú művek szerepelnek. A sort a Szent István király (és utódai) és a korona kapcsolatát ábrázoló művek indítják. Egyrészt azért, mert a kutatások eredményei ellentmondóak ugyan, a művészi ábrázolások azonban összekötik az ő személyét és az ereklyét. Másrészt azért, mert hiteles uralkodóvá Magyarországon csak az válhatott, akit a Szent Koronával koronáztak meg. Külön fejezetet képez az „angyalok hozta” korona, a magyarok nagyasszonyához kötődő ábrázolások sora, a korona és a címer kapcsolata. A korona gyakran szolgált a legkülönbözőbb termékek hitelesítésére, s természetesen kötődött össze a hon védelmének gondolatával. Fontos középületek homlokzatáról sosem hiányzott, amint az „Ahogy a madarak látták” című fejezet mutatja, s ünnepségek, felvonulások, előadások szervező, központi motívumát is gyakran képezte. Ábrázolták művészek remekmívű tárgyakon, s népművészek, egyszerű emberek használati tárgyakon, viseleti darabokon. A kötet és a kiállítás anyaga e koronaálmok, álomkoronák megidézésével fejeződik be.S a közös gyűjtőmunka korántsem ért véget, hiszen Sunyovszky Szilvia és Fekete György egyre fontosabbnak tartja, hogy teljessé váljon a becses ereklye – más tárgyakéhoz képest egyébként valóban meglehetősen hiányos – ikonográfiája. Mint mondják, a gyűjtéshez eddig is sok segítséget kaptak, mondhatni a magyar Szent Korona szelleme kísérte végig munkájukat. A segítséget lapunk hasábjain keresztül is szeretnék megköszönni. Van-e annál szebb, meghatóbb érzés, amikor például egy falusi asszony koronát hímez, becsomagolja, s elküldi a gyűjtő címére? Nem egyszerűen egy tétellel gyarapodik ilyenkor az ábrázolások listája, de a rátalálás mindennapi örömét újra és újra átélik.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.