A szavak és a képek zenéje

2000. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Odakint az utcákon évszázados rekordokat döntöget a hőség. Hát még idebent, a műteremben! A zsebkendőnyi konyha díszletfalai közt, a megannyi erős reflektor fényében izzad csak igazán az ember. „Forog. Tessék!” – hangzanak az ismert szavak, s a kamera szinte észrevétlen duruzsolásától kísérve kerülnek filmszalagra a Kvartett című új magyar játékfilm jelenetei.A forgatókönyv Spiró György több színházban többször színre vitt, azonos című darabjából készült. A szerző drámáira jellemzőbb az erős szöveg, mint a cselekményesség vagy a vizualitás. A film rendezőjének, Vecsernyés Jánosnak eddigi két munkája majdhogynem némafilm, mi több az Engedetlen kezek címet viselő cselekményvezetése teljes egészében hátat fordít a lineáris kronológiának. Érdekes találkozás hát kettejüké.– Bármi történik is a Kvartettben, az kizárólag szövegszinten zajlik. Ezért izgatott, vajon miként lehet ebből muzsikát teremteni. Nem véletlenül adta Spiró György művének a Kvartett címet: a dialógusok tulajdonképpen az esetek kilencven százalékában elbeszélnek egymás mellett, és szólamokként funkcionálnak – fogalmaz a rendező.Természetesen az eredetileg két és fél órás színdarab szövegét meg kellett kurtítani, méghozzá jelentősen, hiszen a leforgatott anyag pillanatnyilag egy nyolcvanperces filmet ígér.Vecsernyés János kamerája – amely mögött a frissen végzett Márton Balázs foglal helyet – mindenekelőtt a szereplőkre koncentrál. A pillanatokat, a perceket igyekezett megragadni, amelyekben megfogalmazódnak a szavak, a mondatok. Ennek megfelelően a mozidarab szerkezete több helyütt idézi a tévériport formáját.– Untat az a fajta rutin, amikor filmekben kizárólag csak azért vágnak, mert nem akarják hosszabbra hagyni az adott snittet, függetlenül attól, hogy a montázsnak van-e bármiféle jelentése vagy sem – így Vecsernyés János. – A riportból sem hiányzik a riporter figurája. Én is hosszan mutatom azt a szereplőt, akinek a problémájáról szól az adott jelenet, abban az esetben is, ha éppen nem ő beszél.Így alakult ki a film – fentebb említett – szövegen túli muzsikája. No persze abban az esetben, amikor a figurák viharos riposztokban esnek egymás torkának, ott a vágás ritmusa is felveszi a sodró tempót.A forgatás rekordrövidségűnek mondható, röpke két hét alatt lezajlott. A hiteles, átélt színészi alakításhoz a rendező a lehető legprecízebb aprólékossággal készült feladatára, hiszen a szűk anyagi keretek miatt nem volt annyi idejük, hogy a műteremben dolgozzák ki az egyes jeleneteket.– Nemcsak a szövegükkel, de a játszandó figurákkal is tisztában voltak a színészek, Molnár Piroska, Bertalan Ágnes, Blaskó Péter, Lukáts Andor, amikor beléptek a műterembe – meséli Vecsernyés János.Elkészült egy nyersen megvágott kópia, amely még magában rejti a változtatás lehetőségét. E realista szövetű anyagba tervei szerint a rendező a szereplők belső, lelki állapotát ábrázoló felvételeket, zömében természeti képeket, életképeket szeretne illeszteni. Ezzel mintegy kiragadná a nézőt a lepattant szocreál konyha nyomasztó világából, elhitetve, hogy új jelenet kezdődik, ám kisvártatva vissza is taszítaná közönségét az addigi naturális helyszínre. Ennek az ígéretes befejezésnek a megvalósításához nélkülözhetetlen a pénz. Az alkotók bíznak a Magyar Mozgókép Közalapítvány támogatásában, hiszen a low-bugen produkció gyártója, a Filmplus eddig kizárólag magánbefektetők pénzéből gazdálkodott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.