Egy műfaj kezdetei

2000. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hungarian Jazz History a címe annak a Hungaroton által kiadott CD-sorozatnak, amely a hazai dzsesszműfaj megalapítóinak, kiemelkedő muzsikusainak archív felvételeit tartalmazza. Eddig Tabányi Mihály, Beamter Jenő, Kovács Andor és Kovács Gyula ötvenes-hatvanas évekbeli munkáit hallgathatták az érdeklődők. Jövőre két újabb lemezen Kőrössy János, valamint Deseő Csaba muzsikáját jelenteti meg a kiadó. A hiánypótló sorozatról a szerkesztőjével, Simon Géza Gáborral beszélgettünk.A szerkesztő mindenekelőtt eloszlatta azt a közkeletű tévedést, amely szerint az ötvenes években tilos volt dzsesszt játszani. – Minden esetben a helyi vezetők – gondolok itt akár a vendéglátóegység vezetőjére – döntött abban, hogy miféle muzsikát adhattak elő, s milyet nem – állítja Simon Géza Gábor, majd így folytatja: – Az amerikai zene valóban tiltott gyümölcsnek számított, azonban Gershwin, vagy Paul Robeson melódiái időről időre felhangozhattak. A kemény tiltás időszakában, 1950–54 között Tabányi mindvégig koncertezhetett. Mi több, 1954-től a Qualiton rendszeresen kiadott dzsesszfelvételeket. Nem is akármilyeneket, ugyanis a kor modern irányzatának, a west-coastnak is teret biztosított.Természetesen nem volt felhőtlen a műfaj művelőinek élete, mivel az improvizáció „tilos” volt. Ennek gyökere régebbre nyúlik: már a két világháború között is csupán éjszaka rögtönözhettek a muzsikusok, és szintén kizárólag ekkor játszhattak szvinges ritmusokat. – Az improvizációt azért tiltották, mivel a zenészek ebben az esetben eltérhettek a hivatalosan elfogadott kottától, megmutatva saját egyéniségüket – magyarázza Simon Géza Gábor. Emellett a melódiákat és a harmóniákat is igyekeztek szigorú keretek közé szorítani. Az úgynevezett modern hangzást nem kívánatossá nyilvánították, s egyszerű népies dallamokra épülő szerzeményeket kellett komponálni. – Ennek azért volt egy előnye, hiszen hozzásegítette az előadókat az etnodzsessz kialakításához – így a szerkesztő.Hazánkban mégsem vált olyan népszerűvé a műfaj, mint például Lengyelországban. Egyik okként Simon megemlítette a dzsesszklubvezetők gyakori fluktuációját. – A lengyeleknél sokkal tovább dolgozhatott egy klubvezető, mint nálunk. A KISZ azonban idővel odaállt e mellé a zene mellé. Ennek köszönhetően nyitotta meg kapuit a Dália, a szövetség dzsesszklubja, s szintén ily módon jelenhetett meg egy szaklap is. Meg kell jegyezzük, hogy sok esetben a klubvezetők nem voltak tagjai a KISZ-nek – emlékeztet a szerkesztő. A klubélet virágzásnak indult, s például Pápán a hetvenes években párhuzamosan három-négy helyen is tartottak rendszeresen dzsesszkoncerteket. A fővárosban pedig minden este ettől a zenétől volt hangos valamelyik klub.A nagy dzsesszfesztiválok lehetővé tették külföldi muzsikusok magyarországi vendégszereplését. Az ötvenes években hazai előadók együtt jam-melhettek cseh és lengyel zenészekkel, majd 1960-tól amerikai sztárok is felléphettek honi színpadon. Magyar muzsikusok közül kizárólag azok előtt nyílt meg a határ, akiket erre méltónak talált az Interkoncert. A fesztiválok kimúlásának okát Simon Géza Gábor abban látja, hogy a műfaj elveszítette báját. – Más, mondhatni intellektuálisabb volt ez a muzsika, mint a popzene. A végső csapást a népművelés összeomlása mérte a klubhálózatra. Ezért a mai fiataloknak már esélyük sincs arra, hogy megkedvelhessék a dzsesszt. Nincs jobb helyzetben a lemezvásárló sem, ugyanis a nagy világcégek kizárólag nemzetközileg jegyzett sztárok albumait kínálják a boltokban. Marad a rádió. Tudtommal az egyik csatorna vállalkozott arra, hogy napi rendszerességgel bemutassa a műfaj teljes palettáját. Mindezt éjszaka. Nincs ezzel semmi baj, hiszen a dzsessz születésétől fogva éjszakai művészet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.