Sör, vodka, anyag

Lőcsei Gabriella
2000. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar lány körül forog Jim Jarmusch első olyan filmmeséje, a Florida, a Paradicsom című fekete-fehér mozi, amelynek láttán felfigyelt a „rendhagyó” amerikai rendezőre a szakma és a közönség. A tizenhat éves Éva elindul nyomorúságos szülőföldjéről, a nyolcvanas évek Magyarországáról szerencsét próbálni a mesés Amerikába, ahol azonban vigasztalan unalom, kilátástalanság és magány vár rá. Riasztóbb, mint amit odahaza megszokott. És nemcsak Ohióban, de még a mesés Floridában is.Jarmusch mozijaKét-három évente jelentkezik 1984 óta a „paradicsomihoz” hasonló melankolikus komédiákkal Jim Jarmusch. Emberségét, a hétköznapi, elesett figurák iránti végtelen megértését gyöngéd humorba csomagolja, s hol fekete-fehér, hol színes képekkel vetíti elénk az ezredvég szomorú-szép világát. Műveiből sorozatot állított össze az m1, hétfőnként sugározza, „természetesen” éjszaka. Pedig egyiket-másikat fő-fő műsoridőben is vetíthetné, kockázat nélkül. Az olyan epizódokra ugyanis, mint például az Éjszaka a Földön című Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban, Rómában és Helsinkiben játszódó Jarmusch-mozi, „vevő” lenne a nép mifelénk. És nem is csak azért, mert ennek is van kelet-közép-európai szereplője (a Szabó István által rendezett Redl ezredesben füttyös trónörökösként megismert és megszeretett Armin Mueller Stahl játssza), hanem mert az az érzelmes vidámság járja át ezeket a történeteket, amelyet errefelé oly nagyon szeretnek az emberek. És mert rólunk szólnak a világ több pontjáról összeszedegetett esetek. Ügyefogyott jóságunkról és komiszságunkról.HúszévesenA futószalagon gyártott kalandfilmeket, bárgyú sorozatokat, amelyek idegen miliőben játszódó emberfölötti (emberalatti) históriákat szállítanak reggeltől reggelig valamennyi tévéadón, előbb-utóbb unni kezdi a közönség, akár az egyenkosztot, és valami „különlegességre” vágyik. Gyermekkori ízekre, rég nem látott tájakra, az övéhez hasonlatos sorsokra. A saját tükörképére is olykor.A Spektrum televízió egyik legkedveltebb (és legérdekesebb, leghasznosabb) sorozata, a franciák Húszévesen című munkája annak jár utána, milyen az átlagfiatal Tokióban és Varsóban, Fokvárosban és Ammánban..., a Föld különböző pontjain. Az eddig látott epizódokból egyértelműen kiderül, amit mindig is sejteni lehetett, hogy nagyjából mindenütt egyforma az ifjúság: keresi önmagát, építi a saját világát (azt hiszi, a szülőkével ellentétes irányban, valójában annak a jól-rosszul megreparált omladékain), küszködik az élet új kísértéseivel és fenyegetéseivel, utódot nemz-szül, és öregszik, menthetetlenül. A kultúrkör, a hagyományvilág, a geopolitikai valóság, amelybe az egyes ember beleszületett, kicsit színesíti, cizellálja az egyenképet, de lényeges eltéréseket nem fedez fel a sorozat nézője az egymástól sok ezer kilométerre élő fiatalok életformája között. Feltéve, hogy húsz esztendejük természetes tartozéka a kamerák elé invitált fiúknak, lányoknak a szabadság, a tanulás és a munka joga...A varsói fiatalokat bemutató epizód fájdalmas összképe azonban nem ezt mutatja. A munkanélküliek hetven százaléka fiatal – állítja a francia dokumentumfilm. Az álláskeresésnél nem az számít, van-e valakinek diplomája vagy nincs, beszél-e idegen nyelveken vagy nem, csak az, hogy van-e protekciója. (Jaruzelski lánya a legnépszerűbb női magazin rovatvezetője, kortársa négy idegen nyelv ismeretében is biztos állás nélkül teng-leng a lengyel fővárosban. A filmben megszólal Jaruzelski papa is, szerinte a kommunizmus nagy lehetőségeket teremtett az ifjúságnak. Szavaival édesgyermeke sem ért egyet, ő a Szolidaritás aktivistája volt, mondja, s a néző töprenghet azon, melyik oldalról egyengették fényes karrierjét.)Feketemunkát persze könnyű találni (a megélhetés biztos módja – halljuk – felvenni a munkanélküli-segélyt és feketemunkát vállalni), szép jövőről azonban csak az álmodhat, aki ismeri a módját, hogyan lehet – nyugati vízummal – kitörni a maffiák által működtetett „hálózatból”. Körvonalazhatatlan jövőkép híján az átlag a kocsmákat és a diszkókat járja. Házibulikat szervez, ha van lakása. Sört vedel vodkával, anyagot is szív hozzá, s hajnalban munkába indul, ha tudja, merre tanácsos mennie. A fiúk a katonaságot bohóckodásnak tartják (a házasságkötést is), a lányok még el-eljárnak templomba. A francia filmesek szerint azonban a lengyelek legendás hitélete nem a régi már, inkább gondolkodnak, mint imádkoznak a kommunista diktatúra idején Krisztushoz könyörgő emberek utódai.A szociológusi szakértelemmel összeállított egyórás varsói jelentés nyilván a pillanatnyi valóságot tükrözi – nagy vonalakban. És talán nem is csak a lengyel valóságot. A kelet-közép-európait. A Jarmusch-féle jóságos humor nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.