Búcsú a Vörösmartytól, az utolsó magyar tengerjárótól

2000. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Paulus Alajos 1990-ig megtűrt dokumentumrendezőnek számított, akiről köztudomású: mindig érzékeny pontokra tapintott a diktatúra éveiben. Így nem csoda, hogy hazai elismerésekben nem részesült. Amikor idén március 15. alkalmából megkapta a Balázs Béla-díjat, éppen a Vörösmarty hajó fedélzetén forgatta új filmjét.– Az államszocializmus végnapjaiban, 1987-ben terjesztettek föl először Balázs Béla-díjra – emlékezik Paulus Alajos. – Majd 1989-ben érdemes művésznek is jelöltek munkahelyemről, a MOVI-ból, a filmgyár 1996-ban ledózerolt Könyves Kálmán körúti részlegéből. Ám a hatalom akkor sem bocsátotta meg nekem, hogy 1956-ban, a forradalom ideje alatt az Orion gyár munkástanácsának titkára voltam. 1957-ben letartóztattak. Először bevittek Kistarcsára, aztán a gyűjtőbe, kaptam egy évet. S bár négy hónap múlva kiengedtek, 1959-ig csak világosító segédmunkásként dolgozhattam a MOVI-ban, amely 1990-ig nyújtott nekem menedéket.– Később is igazmondó filmekkel tetézte 1956-os forradalmárságát.– Kezdjük azzal az esettel, amely mostani filmem témájához, a Vörösmartyhoz kapcsolódik. A hajót húsz éve a szovjetunióbeli Herson városában építették föl. Kiharcoltam, hogy a magyar zászló felvonásánál mint filmhíradós jelen lehessek a kamerámmal. Azzal eresztettek el: „Csak semmi hazafiaskodás!” Úgy próbáltam a parancsot kijátszani, hogy magammal vittem egy orosz nyelvű Vörösmarty-kötetet, s rávettem egy hajóst: az ünnepségen olvassa föl oroszul a Szózatot. Én pedig tudósítói kötelességemet teljesítve híven „tolmácsoltam”, no persze, Vörösmarty szavaival. Nagy botrány volt, az illetékesek rájöttek a turpisságra is, de az akkori stúdióvezetés kiharcolta, hogy a filmemet levetítsék. Komolyabb botrányt keltett az egyik első önálló filmem, az 1973-as Kiskarácsony, amely az akkori rendszer háborús hangulatkeltése ellen emelt szót. Miközben a Honvédelmi Minisztérium a betiltásán fáradozott, elnyertem vele az oberhauseni filmfesztiválon a katolikus zsűri különdíját. Itthon pedig szabályosan nyilvántartásba vettek. Az Útvesztő című, 1987-es filmemről, amely a miskolci fesztiválon díjat nyert, az a hivatalos vélemény is elhangzott: „Ha a határaink közé engednénk amerikai filmeseket, pontosan úgy vélekednének a szocializmusról, mint Paulus Alajos.” Erdélyi trilógiám első két részét, a Béke veled és a Félrevert harangok című filmet még a Ceaucescu-korszakban forgattam, s itthon is nacionalistának bélyegeztek az első részért még 1989-es megjelenésekor is. Hát ezért történhetett meg, hogy bár 1987-ben, hatvankét évesen is kissé túlkoros lettem volna már a Balázs Béla-díjhoz, még mindig nem kaptam meg.– Miközben híres volt fiatalos bátorságáról.– Nyilván a Van egy álmom című filmemre céloz. Amikor a kilencvenes évek elején a szerbek meg akarták akadályozni Jugoszlávia szétesését, embertelen harcot folytattak az újjászerveződő horvát állam ellen. Megérintett az új háború tragikuma, s nem elégedtem meg azzal, hogy Kaposváron forgassak filmet az eszéki menekültekkel. Írtam a feleségemnek egy búcsúlevelet, s egyedül átmentem egy kamerával a szerbektől ostrom alá vett Eszékre. 1992-re elkészült a Van egy álmom című film, amely olyanynyira megnyerte az eszékiek tetszését, hogy a horvátok meghívtak egy menekültügyi konferenciára. Ott koronatanúként meghallgattak, levetítették a filmemet, elismerő oklevélben részesítettek.– Milyen érzés volt húsz év után újra a Vörösmarty fedélzetén lenni?– Négy hónapom volt arra, hogy megörökítsem az utolsó magyar tengeri hajó, a Vörösmarty végnapjait. A hajó két évtizeddel ezelőtt életerősnek, újnak tűnt, mostanára valóban elöregedett. Engem most is a téma emberi vonatkozásai ihlettek meg. Abból indultam ki, miként él a Vörösmarty a hajósok tudatában. Arra kellett ráébrednem: a tengeri hajó, amely mintegy húsz embernek nem csupán munkahelye, hanem hónapokon át lakhelye, élettere is, jóval több egy úszó vasdarabnál. Magammal vittem Vörösmarty összes versét. A legénység valamennyi tagjának odaadtam, s kértem, mondják el, mi ragadja meg őket legjobban. Legtöbben a Jóslat című költeménynek azon passzusait emelték ki, amelyek javaink elkótyavetyéléséről szólnak. Eleddig úgy érezték magukat, hogy a világ minden táján megfordulván, kicsit hazájuk nagykövetei, de legalábbis hírvívői. Hiszen az, hogy a magyar lobogó a világtengert járja, szimbolikus értékű. Engem a hazaszeretetnek azon megnyilvánulása is megindított, hogy március 15-én mindannyian kokárdával jelentek meg a fedélzeten. Vagyis készültek rá otthon, hogy a tengeren is megemlékezzenek nemzeti ünnepünkről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.