Az örök gyermek ma is él

2000. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasárnap véget ért nyolcadik Titanic-fesztivál egyik díszvendége volt a kortárs német filmművészet élő klasszikusa, Volker Schlöndorff. Az 1939-ben született alkotó Párizsban folytatta filmes tanulmányait. A többi között Alain Resnais, Louis Malle mellett tanulta meg a szakma fortélyait. Schlöndorff groteszk, szürrealisztikus filmje, A bádogdob, amely az alapműnek, Günter Grass remeklésének méltó párja, 1979-ben az Oscar-díjat és a cannes-i Arany Pálmát is elhozta neki. A budapesti filmfesztiválon Schlöndorff A lövés utáni csend című alkotásával szerepelt.A rendező vallomása szerint Günter Grass Bádogdob című regényének filmváltozata ma is úgy él benne, mintha tegnap fejezte volna be a forgatást. Schlöndorff a Nobel-díjas íróval arra készül, hogy folytassák a történetet: hiszen – teszi hozzá – a Bádogdob főhőse, Oskar Matzerrath, aki úgy menekül el a történelem viharaitól, hogy örökre gyermek marad, ma is él.– Életművének van két különös stációja: az egyik a Floridában elkészült vérbeli akció-thriller, a Palmetto, a másik pedig a ma is élő német terroristanő politizáló története, A lövés utáni csend. A Palmetto a szakma elismerését hozta, az amerikai közönség azonban nem tolongott a mozi előtt.– Hiszem és vallom: még az esztétikában sem szabad dogmatikusnak lenni. Így azt, hogy kirándultam a kommersz közönségműfajba, nem érzem hibának. A Palmettóban az zavar, hogy nem tudott megfelelni a közönségfilm műfaji törvényeinek. Mondhatnám önámítón: örülök annak, hogy a szakmai közönség, legalábbis Európában, megérezte az irónia idézőjeleit, és számos kedvező kritikát kaptam. Ám ne kerteljünk, igaza van: a közönségfilm valódi mércéje az, hogy a nagyközönségnek tetszik vagy nem. A kommerszben nem érvényes az az alibi, amit a művészfilm alkotója bármikor előráncigálhat: persze hogy keveseknek kellek, mert a kiválasztottakhoz szólok.– A lövés utáni csend lebukott terrorista hősnője az NDK-ban talál menedéket, ahol a fal leomlásáig igen jól, már-már a paradicsomban érzi magát. A sztori inkább fikció, hiszen nem követi a történeti hűséget...– Ezt a filmet, amelyen 1992-től 1999-ig dolgoztam – a Palmettóval ellentétben –, életművem szerves részének tartom. Sokan meglepődnek, hogy a világirodalom után hogyan tévedhettem a politika útvesztőibe. Úgy gondolom, hogy Heinrich Böll Katharina Blum elveszett tisztessége című regénye, akár a belőle készített filmem, irodalom és politika határán egyensúlyoz. Alkotótársam, Wolfgang Kohlhaase elismert szépíró Né-metországban. Már a forgatókönyv megírása után sejthető volt, hogy A lövés utáni csend egyértelműen fikcióvá kerekedik. A fináléban a terroristanő meghal, de ez valóban csak afféle „irodalmi halál”, hiszen a valódi mása ma is él. A művészetben a fikciót sokkal fontosabbnak tartom a puszta valóságnál.– Nem tart attól, hogy filmjében az egykori NDK pozitívabb képét adja, mint amit megérdemel?– Tévúton jár az, aki filmemet a baloldaliság és az NDK apológiájának véli. Istennek hála, hogy vége annak a kornak, amikor a fal kettéosztotta Berlint és létezett Kelet-Németország, ahol valakit a meggyőződéséért üldözni lehetett. Én a filmemben sorsokat és életutakat ábrázolok. A főszereplőm egy jellegzetes típus, aki makacsul nem hajlandó a tényekről tudomást venni. De még ezt is meg lehet érteni, hiszen már aktív terroristaként is az NDK-ban pihenhette ki magát két akció között. Amikor a Vörös Hadsereg Frakcióval együtt ő is lebukik, végérvényesen Kelet-Németországban talál menedéket, s persze, hogy görcsösen mindent szépnek és jónak akar látni a szocializmusban. A film egészére ez semmiképpen sem jellemző, hiszen az egyik szereplő ártatlanul kerül börtönbe, csak azért, mert felismeri a szocializmus valóságának silányságát. Szinte minden egyes kis mellékfigura megszenvedi az elmúlt kor hitványságát.Ám soha nem akarok lemondani az ember dicséretéről, aki megőrzi tisztaságát a körülmények ellenerejével szemben. Vagy legalábbis erre törekszik. Így kimondottan örülök annak, hogy a dogmatikus terroristanő is emberarcúvá sikeredett.


Vasárnap véget ért a 8. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál fővárosi fejezete. A nemzetközi filmművészet nagyszabású hazai seregszemléje idén október 5-től 15-ig, három budapesti helyszínen: a Toldi, a Kossuth moziban és az Örökmozgó Filmmúzeuman játszódott. Ahogy Horváth György, a Titanic örökös kapitánya elmondta, idén negyvenegy művész-, nyolc dokumentum- és hat rövidfilm szerepelt esténként és éjszakánként többnyire telt házas előadásokkal. Kiváltképpen nagy sikert aratott a Dover szikláin ciklusba rendelt brit seregszemle, a fesztivál fő vonulata. Lynne Ramsay, a Patkányfogó című világsikere Budapesten is „tarolt”, sokan állóhelyről nézték végig. Az angol film populáris és művészfilmmustrája komoly érdeklődést váltott ki a közönségből. Volker Schlöndorff Lövés utáni csöndjén is telt ház volt, a művész személyes jelenlétének köszönhetően is. Alig ért véget a budapesti Titanic, nyomban elkezdődött a pécsi variáns. Október 16-tól 18-ig a pécsi Uránia moziban láthatóak a Dover szikláin ciklushoz tartozó filmek.(Kutassy)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.