Kertész Lajos, a zenei népművelőként és tanárként is kiemelkedő és példaadó életutat bejárt zongoraművész egy koncertpódiumon ritkán bemutatott Liszt-portrét „rajzol meg” új felvételén: a lelkében Istenre és hazájára lelt zeneóriást. Liszt 51 éves korában, Rómában komponálta leánya, Blandine elvesztése után a Variációk Bach „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” kantátájának és a h-moll mise Crucifixus tételének basso ostinato témájára című művét, amely elementáris erővel szól a fájdalomról. A két lángelme „művészi-lelki kézfogása”, a Variációk egyetemessége után felcsendül a hét darabból álló Magyar történelmi arcképek, a megtalált haza XIX. századi történelmének kiemelkedő alakjaival, magyar – éppen ezért egyedi – színeivel. A tragikus magyar életsorsokat felmutató zenei arcmások mély gondolatisága és modern hangzásvilága már a XX. századra előremutató Lisztet, a bartóki életművet előkészítő, forradalmian új művészt állítja elénk, csakúgy, mint a CD-n felcsendülő briliáns két csárdás, illetve a Szózat és a Magyar Himnusz drámai erejű feldolgozása (Hungaroton Classic).
Koncz Zsófia: Ne keverjük a családpolitikát és a demográfiát