Külföldön is népszerű a 6:3

2000. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Los Angelesben tegnap este mutatták be Tímár Péter 6:3 című filmjét. Az itthon már nagy sikerrel vetített szatírikus hangvételű alkotást a harmadik magyar filmfesztivál nyitódarabjaként mutatták be a tengerentúlon. Sikerében már előre bízhatunk, hiszen Tímár mozija máris elindult, hogy meghódítsa az öreg kontinens futball- és filmbarátait.A legnagyobb visszhangot egyelőre a film német bemutatója váltotta ki, több berlini lap lelkes tudósításban ismerteti a magyar rendező alkotását. Az írásokban rendre föltárják az ötvenes évek Magyarországának tragikus arcát: a Morgenpost újságírója például az utóbbi évek legszórakoztatóbb magyar vígjátékának aposztrofálja Tímár filmjét, kiemelve a Kárpát-medencei ország eddigi legnagyobb labdarúgó diadalát övező hatalmas mítoszt. Eperjes Károly (Tutti) alakítását dicsérve a szerző hangsúlyozza: a nagy temperamentummal játszó magyar színész megformálta Tutti maga a jellemkomikum „kincses tárháza”, mégsem válik nevetségessé.Az 1953. november 25-i győzelem, amelyet a magyar aranycsapat a Wembley Stadionban aratott, azoknak a magyaroknak a szívét is megdobogtatja, akik még a világon sem voltak a nagy napon. Ám szüleiktől, nagyszüleiktől örökölték a 6:3 mitológiáját. Ez a győzelem az ötvenes évek pokoli diktatúrájától szenvedő magyar nép többsége számára diadalt és elégtételt jelentett. A film erényeként dícséri a Tagesspiegel is, hogy érthetővé tette a győzelem eufóriáját, amelyhez a főhős lelkesedése, Szepesi György rádiós közvetítésének megidézése egyaránt hozzájárult. Az újságíró az utóbbi évek egyik legszórakoztatóbb filmjének nevezte Tímár Péter alkotását. A rendezői fantázia leleménye, ahogyan a film főhőse, a 6:3 relikviáit gyűjtő megszállott futballrajongó Tutti a film jelenidejéből, 1999-ből átkerül 1953 pokolbugyraiba, ahol hazaszeretetét nacionalizmusnak, mindentudását hazaárulásnak vélik. A cikk röviden ismerteti Tímár Péter és Eperjes Károly életútját. A rendezőt a klasszikus Balázs Béla- stúdiós alkotók közé sorolja, aki speciális effektusokkal, a kamera állandó mozgatásával teremt filmjeiben különleges atmoszférát. Eperjes Károly a német filmnézők számára Szabó István Redl ezredes, illetve Hanussen című filmjeinek szereplőjelént közismert. Lendületes, temperamentumos alakításaival kivívta a „magyar Depardieu” címét. Ez az állandó jelző a címe a Berliner Kurier cikkének is, amelyhez mellékelik Eperjes Károly homlokába húzott svájcisapkás képét, a következő képaláírással: Tutti (Karoly Eperjes) tágra nyílt szemmel álmodik a legendás futballmeccsről...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.