Pécsi Rigoletto a XXI. századból

2000. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sok fantázia kell ahhoz, hogy valaki elképzelje, mekkora botrány tört ki Victor Hugo A király mulat című műve ősbemutatóján. Azután ismét forradalmi hangulat hullámzott végig a színpadon, amikor felhangzott a mű Verdi muzsikájával – a Rigoletto. De ez már nem a romantika, a liberális szellem, hanem a zene forradalma volt. Verdi csendben, mélyenszántó tanulmányokat mellőzve, wagneri értelemben vett zenedrámát alkotott. A művet most a Pécsi Nemzeti Színház operistái mutatták be Galgóczy Judit rendezésében. Rigolettót Massányi Viktor, Gildát Váradi Mariann, míg a herceget Győrffy István keltette életre.Verdi remekét előadták már kortársi kulisszák közt, de aktualizálva is. Galgóczy Judit előadása, a rendező szerint, a XXI. században játszódik. Ez nem jelenti, hogy valamely tudományos-fantasztikus film díszletei közt bonyolódna a cselekmény. A színpadkép puritán. A dráma egy nagyváros üvegkalitkájában bontakozik ki, s abban tükröződik vissza a szereplők széteső világa.– Itt már pőrére csupaszodtak az emberi viszonyok – magyarázza Galgóczy Judit. – Az amorális valósággal szembesülhetünk, amelyben az emberek képtelenek őszintén viselkedni. Rigoletto, aki családja előtt titkolja foglalkozását – azt, hogy a herceg udvari bolondja, akibe minden kegyenc beletörölheti cipőjét –, leányát, Gildát el akarja zárni ez elől a világ elől. Hiába, az ártatlan teremtés kitör börtönéből. Találkozik az élettel. Beleszeret a hercegbe, akiről azt hiszi, szegény diák, s ettől a találkozástól eltörik benne valami. E logikának köszönhetően Gilda gondolkodó hőssé vált Galgóczy Judit színpadán. Már nem az az ártatlan, naiv kislány, aki körül megtörténnek a dolgok, anélkül, hogy ő maga tevékeny részesük lenne.– Gilda szerelembe esik, s miután csalódnia kell a hercegben, egy világ omlik össze benne, ezért áldozza fel magát, már-már mondhatnánk, öngyilkos lesz – így Váradi Mariann, akit egy düsseldorfi operaházban eltöltött évad, majd egy gyermekáldástól gyönyörű esztendő után végre újra láthat és hallhat a pécsi közönség.Ebben a rendezésben Rigoletto jellemét sem pusztán púpja torzítja.– Nem meri vállalni az élethelyzeteket, amelyekbe kerül – mondja a rendező. – A herceg is több szimpla nőcsábásznál, a Gildából kitörő tavasz ébredése megtaníttatja vele, mi is az érzelem. A romantikus zene nem mond ellent elképzelésüknek, általa égnek hatalmas hőfokon a szerepek. A világ elsüllyedhet, de az emberi érzelmek megmaradnak, s így tovább lehet élni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.