Sétány a félmúltba

2000. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb német filmalkotását láthatjuk a Kinowelt Hungary forgalmazó cég jóvoltából a Művész moziban. A Napsugár sétányt Leander Haussmann rendezte Thomas Brussig regénye nyomán. A mű a hetvenes évek Kelet-Berlinjébe vezérel bennünket. Egy kis utcába, melynek nagyobbik fele a lidérces fal túlsó oldalára esik. Hausmann nem tesz mást, mint elénk tárja, hogyan élnek értelmiségi, félértelmiségi fiatalok, öreg besúgók abban a világban, ahol egy pop-rock feliratú póló viselése is civil kurázsit igényelt. Az NDK-ban vagyunk, ahol a szovjet „nagy testvér” tiltásai sokkal keményebben érvényesültek, mint Lengyel- vagy Magyarországon.A film hazai bemutatóján részt vett Leander Haussmann rendező és Annika Kuhl, a film egyik női főszereplője is. Arra a kérdésünkre, hogy saját élményeit párolta-e filmmé, Leander Haussmann úgy válaszolt, hogy néhány évvel ezelőtt Thomas Brussig író hozta el neki művének szüzséjét, amely a hetvenes évek fura kelet-berlini panorámáját tárja elénk. Ami a rendezőt leginkább magával ragadta, az a fiatalok története. Az egyéniségét, pontosabban az empirikus és az alkotói személyiségét is, „szétparcellázta” egy-egy ifjú emberben. A dolgok megszervezésének fanatikus szenvedélye, amely a főszereplő kisfiút, Michat jellemzi, a rendező egyik nagyon jellemző én-darabja. Ám jellemző volt rá fiatalkorában az ügyetlenség is, amellyel a főhős a környezetéhez és a nőkhöz viszonyult. S természetesen az a vágy is, hogy majd egykor ünnepelt discjockey lehessen. Marióban, az ifjú intellektuellben a rendezőnek az a hamvas bölcsészkorszaka éled újjá, amelyben a filozófia esszenciáját és az élet értelmét kereste Sartre, Camus és Heidegger művei nyomán. A nővér, akit Annika Kuhl játszik, hasonlít a rendező nővérére.„Ez a generáció, akár önöknél, Magyarországon – mondta a rendező – a beat száguldásélményében találta meg identitását. De a filmemben megidézett korszakban nem fordulhatott elő, hogy valaki a Beatlest és a Rolling Stonest is szereti. Életünknek nem voltak tétjei, alternatívái. A cselekvés és a szabadság helyetti „pótlék” volt mind a zene, mind a csencselések, sőt, a nyugati divat követése is. Az, hogy az ember mindent követett, ami tiltva volt. Tanultabb hőseim Heidegger, Sartre, Camus egzisztencializmusán keresztül kóstolták az egyéniség szabadságának legalább a filozófiáját, mivel a cselekvés szabadságától el voltak zárva. Az NDK-ban azokhoz a nyugati irodalmi és filozófiai alkotásokhoz, amelyeket Magyarországon a hatvanas években, ha szűrve is, de átengedett a cenzúra, alig juthattunk hozzá.”Ám a filmemben megidézett korszakhoz az is hozzátartozik, véli a rendező, hogy ezeket a filozófiai műveket nyugaton is, keleten is csak félig olvasták az emberek. Keleten azért, mert töredékes, cenzúrázott formában juthattak hozzájuk. Nyugaton pedig szellemi lustaságból olvastak felületesen, félig-meddig a fiatalok. Filmemnek egyik lényeges szándéka, hogy megmutassam: a fiatalság akkor (akár nyugaton, akár keleten élt) arról beszélgetett, amit valójában nem is ismert. Annika Kuhl szerint a film egyik értéke, hogy leleplezi az államszocializmus iránti nosztalgiára csábító féligazságokat. Azt a közhelyet is megkérdőjelezi, hogy a diktatúrában olvasottabbak és műveltebbek voltak az emberek, mint itt és most.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.