Gyökerek – film Bartók Béláról

2000. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma este nyolc órakor mutatják be a Mammut moziközpontban Gaál István filmrendező, Várbíró Judit, a Magyar Televízió zenei szerkesztője és Kovács Sándor zenetörténész Gyökerek című filmjét. E dokumentumelemeket is magában foglaló, háromszor hatvanperces művészifilm-montázs alcíme, Bartók Béla 1881– 1945, jelzi, hogy az alkotók a XX. század zeneművészetének gigászi alakját szeretnénk közelebb hozni a tévénézőkhöz és a diákokhoz a mozgókép eszközeivel.Várbíró Judit régóta arról álmodott, vallotta, hogy egykor filmet készíthet Bartók Béláról. S igen hosszú ideje, tudatosan is készül e feladatra. Hiszen nagy szükség van rá, hogy mind a felnövekvő nemzedékekhez, mind a zeneélvezőkhöz közel kerüljön a magyar zeneművészet eme kiemelkedő egyénisége. Ám kulcskérdésnek számított a rendező. Bartók hiperszenzitív művész, és egészen különleges lelki alkat volt. Ehhez a személyiséghez hozzátenni bármit is, szinte lehetetlen, elvenni belőle bármit is, bűn. Várbíró Judit számára egyre inkább nyilvánvaló volt, hogy a Bartók Béláról szóló film rendezője csak Gaál István lehet, e különlegesen érzékeny, a zene iránt fogékony rendező. Aki a televízióban a napokban láthatta az Orpheus és Euridiké című Gluck-opera nyomán készült Gaál István-filmet, tanúsíthatja, milyen zenei affinitással és látásmóddal képes Gaál az opera, a zene világát transzponálni a film dimenzióiba.Várbíró Judit és Gaál István egyetértettek abban, hogy Bartók Bélát csak a saját szavaival és a zenéjével lehetséges híven bemutatni. Rengeteg írásos és tárgyi dokumentum maradt a mester hagyatékában, előadások teljes szövege, vázlatai, levelek, illetve fotók, dokumentumok, rekvizitumok szolgálhatnak egy művészi dokumentumfilm vezérmotívumaként. S valóban, e kiindulópont nyomán haladva, hosszú, aprólékos, bensőséges, minuciózusan (lelkiismeretesen) finom mondataiból és opuszaiból teremtették meg a filmet. Két szál – szó és zene – vezeti végig a nézőt Bartók Béla életének döntő eseményein. Elénk tárja az alkotó filozófiai és érzelmi fejlődését, valamint az életművét a kezdeti etűdöktől, nagyszabású romantikus kompozícióktól a legelmélyültebb remekművekig, negyvennyolc mű részleteinek beépítésével.Gaál István a kezdetekkor úgy érezte, hogy a megvalósíthatatlannal próbálkoznak. A zenét „élesben” átvinni a mozgó kép dimenzióiba vagy csak túl közvetlen, már-már komikus megoldásokkal lehetséges, vagy úgy, hogy a végeredményről azt hihetnék, a képíró egy fizikus agyának a filmes tükörképét teremtette meg. Az alkotók számára Gaál István szerint négyféle tiltó határvonalat is kijelölt a zenei dokumentumfilm sajátos műfaja. Scüllák és Charübdisek között kellett lépésről lépésre továbbhajózniuk. A charübdisi veszély egy olyan képi világ megteremtése, amely esetleg idegen Bartók Béla műveitől. A scüllai veszélyt az úgynevezett pleonazmus, vagyis az azonos jelentésű motívumok didaktikus túlhalmozása jelentheti. A harmadik határvonalat az a törekvés szabta, hogy a nézők minél nagyobb létszámban megértsék, vagy legalábbis megérezzék, mily nagy zenésze volt a világnak Bartók Béla. A lehetőség szabta határokon belül igyekeztek hát világos, áttekinthető szerkezeteket teremteni. Gaál István negyedik varázs szava a ritmus volt. Egy par exellence játékfilm belső, öntörvényű ritmusát a rendező szabályozhatja a színészvezetéssel, a helyszínek válogatásával. Ám egy olyan filmben, amelynek főszereplői egy nagy művész saját mondatai, életének meghatározó tárgyai, fotórekvizitumai és végül Bartók zenéje, minden egyes motívumot külön-külön kellett kimunkálni. A munkamódszerükre jellemző volt a szakaszosság, a forgatókönyvet is szinte egységenként írták meg, s a filmet is motívumtól motívumig forgatták le. A zene is segítette a mű tagolását. Archív anyagot is használtak, de új felvételeket is készítettek magyar művészekkel, Ránki Dezsővel, Jandó Jenővel, Pauk Györgygyel, Frankó Tündével, a Keller vonósnégyessel. Az operatőri munkák nagy részét is maga a rendező végezte. Ám nem szabad elfeledkeznünk az alkotótriász harmadik tagjának munkájáról. Kovács Sándor muzikológus állította össze a film zenei anyagát. Az ő alapozása nélkül aligha készült volna el a Gyökerek című dokumentum-snittfilm Bartók Béla életéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.