Vörösmarty Mihály: A bujdosók

2000. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Történelmi kardtánc. Adhatnánk ezt az alcímet is a Térszínház pénteki ősbemutatójának, Vörösmarty Mihály A bujdosók című darabjából színre vitt előadásának. Bucz Hunor rendezésében a szereplőkből kirobbanó indulatok mozgatta rideg acélpengék ívelnek át jeleneteken, téren és időn, míg végre a gyilkolást feledve, egyikük szakrális tárgyként hever a jelen táncházából a színre csárdásozó lába előtt.A folytonos jelennel feleselés a produkció szerkezeti, s részint gondolati tartópillére. Ez indokolja a darabválasztást, a rendező történelmi sorsfordítókon átívelő „Ne bántsd a magyart!” kiáltása – mint vallja előadása műsorfüzetében. Amíg volt cenzúrahivatal, addig Vörösmarty drámáját leparancsolták a honi színpadokról. Ma, amikor teljes értékválságtól zavarosak a fejek, színre kerülhet a mű. Kérdés persze, hogy az évtized alatt megkavarodottak, miként fogadják a szerző – mondjuk így – üzenetét, ha egyáltalán hajlandóak befogadni.A konkrét történelmi időnél – Zsigmond király koránál – hangsúlyosabb az elvont tér. Vörösmarty muzsikáló sorai a Kárpát-medencét festik elénk, s drámai költeményében (csakúgy, mint a Csongor és Tündében) a szereplők viszonyai határozzák meg a jelenetek helyszínét. Így cseppet sem zavaró, amint az ifjú Korpádi (Balázsi István) minden nehézség nélkül egyszerre csak betoppan hivatlanul a király (Benedek Gyula) valamelyik szobájába, csakúgy, ahogy őt meglátogatja börtönében szerelme, Júlia (Kaszás Villő). E szerkezetet követve a Térszínház színpadán egy fia díszletelemet sem látni (hacsak a fekete kulisszákat nem tekintjük annak). Nem lassítják tehát a cselekmény bonyolódását jelenetközi átdíszítések. (Eszünkbe kell villanniuk a hatvanas évek eleji nagy hírű, csupasz térben játszott, Peter Brook Shakespeare-rendezéseinek, amelyek szellemi atyja Jan Kott volt. Kortársunk Shakespeare – hirdették az alkotók.) Kortársunk Vörösmarty – sugallja Bucz Hunor előadása. Habár a jeleneteket átvezető tánc (Bakonyi Ernő saját koreográfiáját adja elő a Jánosi Együttes kíséretére) több helyütt megakasztja a cselekmény tempóját. Hol ellenpontoz a zene, hol folytatja a szituáció hangulatát. Szerves egységet minden bizonnyal akkor alkot majd tánc, muzsika és próza, amikor, úgy a hatodik-hetedik előadáskor, azonosan kattog táncos, zenész és színész belső metronómja.A csupasz térben jószerével akciómentes jelenetek követik egymást. A drámai történés vihara a lelkekben dúl. Színészt próbáló feladat ezek ábrázolása. Benedek Gyula Zsigmondja olyan erős alakítás, mintha III. Richárd démoni figurájával találkoznánk. Nem marad el mögötte a tragikus sorsú ifjú drámai hős megformálásában Balázsi István, s a romlatlan, kolibrikönnyedségű Júliát megelevenítő Kaszás Villő sem. Halmágyi Sándor energikus, lobbanékony Kontot játszik, elkerülve ezáltal a – mély gondolatokat fennhangon kinyilatkoztató – papírízű karaktert. Humor ellensúlyozza a komor drámát, s üde színfolt az előadásban Takács János István vajdája. Varga András azonban még nem érett a feladatra, hogy pontosan fogalmazza meg ifjú Gara nagyjelenetét. Kassai-Kaszás Imre, bár született komédiás, mégis klisé-részeget játszik. Kovács J. István sem tud igazán kitörni a közhelyes alakítás csapdájából, amikor önmagánál jó húsz évvel öregebb férfit kell megjelenítenie. Zanotta Verának (Kont hitvese) a szerző nem engedte, hogy egyébként sokszínű arcát megmutassa Rózsa szerepében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.