Lefutott a fővárosi színházigazgatók (újra)választásának első fordulója. Az indulásként kiírt öt társulat vezetőjét megerősítették pozíciójában. Izgalmasnak mondható küzdelem a Madách mellett csupán az Új Színház esetében zajlott az addigi direktor, Márta István és a színész-rendező Alföldi Róbert között. A testület Márta István mellett voksolt, 10-3 arányban. Vele beszélgettünk a következő három esztendővel kapcsolatos terveiről, elképzeléseiről.Az eddigi két és fél esztendő arra elegendőnek bizonyult, hogy gazdaságilag helyrebillentsük a teátrum működését, azonban a társulatépítésre és a program teljes kialakítására természetesen nem – kezdte a beszélgetést Márta István. Lehetőséget kaptunk viszont a nyitott művész- színházi elképzelés – amelynek szellemében eddig is dolgoztunk – megvalósítására. Ennek értelmében saját előadásaink mellett befogadunk társművészeti produkciókat. Közönségünk szeretetét talán mindennél jobban jelzi a 94,5 százalékos jegyeladási szám. Ez a bizalom is megerősít abban, hogy tovább folytassuk a megkezdett munkát.– Ebben az állami támogatás mellett nyilván nagy segítséget jelentenek a magánszponzorok. Gondolok itt többek között a tv2-re, amelynek műsorában egyedülálló módon hirdetik nap mint nap az Új Színházat.– Ez a know-how jellegű marketingstratégiánknak köszönhető, azaz megpróbálunk partnereket szerezni társulatunk munkájához. Az ön által említett reklámlehetőség mellett hasonlóan fontos, hogy – bár nem feladata – minden évadban két előadásunkat rögzíti a kereskedelmi televízió. Mi több, a jövőben koprodukcióban tévéjátékokat forgatunk a csatornával karöltve. Készülünk a közhasznú társasággá (kht.) való átalakulásra, s folytatjuk a partnerek keresését, ezzel biztosítva zökkenőmentes működésünket a majdani új gazdasági keretek között.– Könnyebb lesz kht. formában magántámogatókat a színház mellé állítani?– Kultúra esetében, függetlenül a működési formától, nagyon nehéz szponzorokat találni. Hiú ábrándnak bizonyult sajnos az a néhány esztendővel ezelőtti reményünk, hogy idővel a tőkével rendelkezők ráébrednek: a kultúrába érdemes befektetni. Sok az olyan közvetítő cég, amelyik jelentős összegeket fölöz le a támogatásból, sőt működik a korrupció is. Ugyanakkor kevesen bár, de vannak bőkezű segítők. Itt kell megemlítenem, hogy a közelmúltban nagy öröm érte a színházi szakmát. Megújulni látszik az Országos Színházi Találkozó, amelynek helyszínt – Jordán Tamás kezdeményezése nyomán – állandó jelleggel Pécs városa biztosít majd. A siker egyrészt köszönhető a közgyűlésnek, hiszen évi harmincmillió forintos támogatást szavaztak meg az esemény lebonyolítására, másrészt a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának (NKÖM), amely hasonló összeggel támogatja a fesztivált. A Színházi Társaság pályázati úton elnyert tízmillióval egészíti ki a büdzsét. Az NKÖM nem első esetben bizonyítja – mint például a Művészetek Völgye esetében – a partnerségét. Ők – más támogatókkal ellentétben – nem kérnek cserébe semmit a segítségért. Végzik a feladatukat, biztosítva ezáltal egy megnyugtató anyagi bázist, amely nélkül képtelenség elindítani efféle kulturális eseményeket.– Úgy hírlik, a kulturális támogatás egésze átalakul utófinanszírozásúvá.– A nyugati példával szemben nálunk ez a rendszer könnyen megölheti a támogatott eseményeket. Az olyan nonprofit szervezet, mint mondjuk a Művészetek Völgyét bonyolító Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egylet, nem rendelkezik tőkével, vagyonnal, így hitellel sem, ezért képtelen bárkinek fizetni a végső elszámolást megelőzően. Vigaszul annyit: az Ifjúsági és Sportminisztérium elkülönített egy alapot, nyári összművészeti fesztiválok támogatására. Kíváncsian várjuk ennek a több évre szóló jótékony hatását.
Mérgezés miatt meghalt egy pár Komárom-Esztergom vármegyében