Az új Atlantisz felé vezető út

P. Szabó Ernő
2001. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Velencében rendezték az elmúlt év egyik legfontosabb kiállítását: júniusban nyílt meg, s majdnem öt hónapon át várta a látogatókat a hetedik nemzetközi építészeti kiállítás. A nagyszabású seregszemle, amelyre a több művészeti ág bemutatóit magába foglaló velencei biennálén került sor, elsősorban arra keresett választ, hogyan működhet közre az építészet az emberiség világméretű problémáinak megoldásában. „Kevesebb esztétikát, több etikát!” – Massimiliano Fuksas, a kiállítás igazgatója ezzel a mottóval rendezte meg a központi kiállítást.A magyar kiállítás kurátora, Gerle János és helyettese, Szegő György Új Atlantisz felé címmel állította össze a Giardini Pubbliciben lévő magyar pavilonban bemutatott anyagot, amely most Budapesten, az Ernst Múzeumban is a közönség elé került. Döntésük eredményeként a magyar összeállítás valóban azok közé tartozott, amelyek az építészet legfontosabb kérdéseit, az épületek, az emberi környezet tervezésében és a közösségi, egyéni életben egyaránt egyre erősebben jelen lévő morális válságból kivezető út lehetőségeit boncolgatták. Mégpedig oly módon, hogy az összeállítás magának a magyar pavilonnak és a Maróti-életműnek a sorsához is szervesen kötődött.A Maróti Géza tervezte, 1909-ben elkészült szecessziós magyar pavilonnak és a Maróti-életmű egészének meglehetősen hányattatott sorsa volt a XX. század második felében, s ha úgy tetszik, mindkettő igazi rehabilitációjára éppen a mostani építészeti kiállítás adott alkalmat. Mint a fotográfiák mutatják, mostanra fejeződött be a Csete György tervei szerint végzett rekonstrukció legfontosabb szakasza, az Új Atlantisz felé című kiállítás pedig annak a Marótinak a gondolataira épül, akinek itthon éppen nagy nemzetközi sikerei miatt volt része több évtizedes mellőzésben, s akinek alkotásai elpusztultak, megsemmisültek a történelmi hullámverésben.Éppen e történelmi hullámverésből emelkedik ki újra fényesen, tündöklően az a város, amely Platón szerint lakói erényességének köszönhette ragyogását. Marótit évtizedeken át foglalkoztatta az elsülylyedt Atlantisz sorsa, bukásának okai, feljegyzései azt mutatják, mint Gerle János fogalmaz, hogy „kivételes világossággal látta a harmincas években az európai kultúrát fenyegető veszélyt... Az Ernst Múzeumban is középponti helyre került az a nagyméretű modell, amely Maróti rajza alapján Atlantisz városát formázza, mellette a római San Stefano Rotondo-templom, a tökéletes épület modellje, a „mennyei Jeruzsálem” megtestesítője. Az eltérő építészeti adottságok miatt Budapesten nem lehetett kialakítani azt a tengelyt, amely Velencében láványosan kirajzolódott, hiszen a két objektum között, a pavilon átriumában Makovecz Imre látványos kő-növény-épület plasztikája állt e tengely középpontjában.Az Új Atlantisz felé vezető út – az utak sokfélesége – azonban a budapesti falakon is jól követhető. A kecskeméti városközpont rehabilitációja, a kávéházak rekonstrukciója, a tervezett józsefvárosi rehabilitáció éppen úgy az építészet közösségszervező feladatairól beszél, mint a kassai templom a lakótelep mellett vagy a régen betemetett szabadkai folyócska kiszabadítása. A konkrét építészeti munkák mellett olyanok is szerepelnek a kiállításon, amelyek szimbolikus jelentőségű terek, építmények kialakítását célozzák, vagy éppen – mint Marko Pogacnik – a földben lévő erővonalakból kiindulva tartják megoldhatónak a város, a föld gyógyítását. Ezen a ponton persze a laikus számára Budapesten is éppen olyan ingataggá válik a talaj, mint Velencében. Ha úgy tetszik, a kiállítás ezen részei azok felé a metaforikus megfogalmazások felé vezetnek tovább, amelyekkel a társművészetek képviselői, például A növekvő város mítoszát kialakító Gellér B. István gazdagítják a bemutatót, amely egyébként Budapesten talán nagyobb hatást kelt, mint Velencében, ahol az általánosan használt multimediális eszközök mellett kissé csöndesnek tűnt a magyar pavilon. Ha ez a csönd a befelé fordulás, a meditáció jele, a rendezők szándékával bizonyára nem ellentétes dolog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.