Digitális angyalok madártollal

2001. 04. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Filmlaboratórium épületében három éve működik a FrontFilm. Munkatársai eddig harminc játékfilm és számos reklámfilm munkálataiban vettek részt. A fiatal cég számára komoly kihívást jelentett Koltay Gábor Sacra Corona című történelmi játékfilmjének trükkvilága.Juhász Csaba a FrontFilm igazgatója elmondta, hogy a cég 2000 januárjában kapcsolódott be a forgatási munkálatokba, de már fél évvel korábban tudták, hogy az angyali jelenést, a csatajelenetek úgynevezett „lovas többszörözését” és a főcímet nekik kell megvalósítaniuk. Angyalok hozzák le ugyanis az égből a szent koronát a három királynak, Lászlónak, Gézának, Salamonnak. E víziót úgy kellett a térben megformálniuk, hogy megfeleljen a korabeli festményeken és épületeken látható szakrális ábrázolásának, egyben a statika és a dinamika törvényeinek is. Munkájukat megkönnyítette, hogy a fantáziaképsor eleve tágítja a vizuális megjelenítés lehetőségeit. A víziószerűségben lebegővé, áttetszővé válhattak az angyalok. A film látványvilágát Novák Emil operatőr koordinálta, a frontfilmes csapatnak az ő elképzeléseit kellett digitálisan „megírnia”. Az első fázisban trükkforgatókönyvet készítettek, amely a kameraállásról szóló elképzeléseiket is tartalmazta. A trükkteremtés konkrét munkája az alakok megálmodásával, háromdimenzióssá modellezésével kezdődik. Mégpedig úgy, hogy digitálisan létrehoznak egy dróthálószerű alakot, ami a figurák és a tárgyak külső vázát alkotja. Erre a vázra viszik rá a különböző egye-di tulajdonságokat megjelenítő elemeket.Az angyalokat – természetesen – mozgatni is kellett, ezért olyan belső struktúrát hoztak létre, amely meghökkentően egyezik az emberi csontvázzal. E szerkezetre „animálták” az egyedi sajátságokat. A felhők és az eső, de még inkább a repülés hiteles megjelenítéséhez számos természeti filmet néztek végig. Vezető animátoruk, Horvátth Szabolcs a galamb, a kolibri és a veréb szárnymozgásából állította össze az angyalok röptét. Az angyalok „felöltöztetéséhez” is számos ötletre volt szükség.A valósággal folytatott játék tipikus esete az a digitális trükk – folytatja Juhász Csaba –, amikor a film egyik csatajelenetében digitálisan sokszorozták meg a valódi lovasokat. Az első fázisban „leszedték” őket a kép hátteréről, hogy aztán tömegesen kerüljenek vissza a képmezőbe. Másfél hónapnyi körberajzolás és összerakás után következett a mozgás és a tömeghatás megteremtése. Minden egyes lovas képét különböző lapocskákra vitték föl, s aztán időben eltolva mozgatták őket. Így lett a mintegy harminc statisztából többezres harcoló tömeg. A többszörös Oscar-díjas Gladiátor példája is bizonyítja, hogy Hollywoodban is egyre többször alkalmaznak digitális trükköket a látványos jelenetek olcsó elkészítéséhez. A FrontFilm munkatársai őszintén remélik, hogy talán – a Sacra Corona hatására is – a magyar rendezők ráébrednek e megoldásban rejlő lehetőségekre. A digitális trükk egyrészt költségkímélő, másrészt szinte korlátlanul megjelenítheti a legmerészebb és fantáziadúsabb látomásokat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.