Az álmai határozták meg az életét

2001. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sopron belvárosában, a Storno- és a Fabricius-ház környékén a napokban senki sem csodálkozik azon, ha váratlanul szembetalálkozik gróf Széchenyi Istvánnal. A „hűséges város” lakói jól tudják, hogy Eperjes Károly színművészt látják a rendkívüli ember alakmásaként. Büszkén újságolják a városba érkező turistáknak: Nagycenk után Sopronba költözött a Hídember című film forgatói stábja. A film első hivatalos sajtótájékoztatóját a soproni levéltárban tartották.Bereményi Géza rendező a levéltár belső szobáiba vezet bennünket, ahol korhű díszletek között rendezték be a bécsi rendőrminisztériumot. Gázvilágítású vallatólámpa, korabeli sokszorosítógép, a pantográf, finom portól szürke okiratok, preparált csontvázak teszik korhűvé és időtlenné, az 1860-as bürokrácia és a mindenkori hatalom erőszakszervezetének szimbólumává a három helyiséget. E nyomasztó enteriőrben rendőrhivatalnokok vallatják Széchenyi kezelőorvosát, akit Haumann Péter játszik.Nagycenken elkészültek a film nyitányával és fináléjával. A történet úgy kezdődött, hogy az ifjú gróf elmeséli álmát a hídról, amely összeköti Pestet és Budát, és Széchenyi István temetésével végződik. Bereményi Géza és Can Togay forgatókönyve szerint Széchenyi fegyver által, erőszakos halállal hal meg. Eperjes Károly kérdésünkre elmondta: mivel szerepe szerint benn feküdt a zárt koporsóban, a háttérből végignézhette a temetést. Felejthetetlen alakítás volt számára, ahogy Irina Lascsina Széchenyi feleségének, Crescenciának alakmásaként átvág a tömegen, sír, majd váratlanul nevetni kezd. Bereményi Gézát egy fanyalgó kérdés – már megint egy parókás film? – még inkább megerősítette törekvésében: élő és semmiképpen sem úgynevezett kosztümös filmet készítsen. Amikor Can Togayjal Hábermann Jenő producer fölkérésére végre elkezdték írni a forgatókönyvet, a sorsdráma lehetőségét keresték Széchenyi naplójában. Széchenyinek a túlvilághoz és evilághoz egyformán erős a viszonya. Az álmai határozták meg az életét, amelyeket viszont maradéktalanul megvalósított. Megingás nélkül egyensúlyozott a reális és az imaginárius szférák között. Eperjes Károly bevallotta, hogy az első forgatókönyvet kezébe véve megijedt a hatalmas feladattól. – Álmaim mindig is voltak Széchenyiről – mondta. – Fiatal koromban Kossuthot szerettem jobban, később Széchenyi vált szellemi példaképemmé. A filmben már eddig is kiderült, hogy Bereményi Géza rendező, Kardos Sándor operatőr a színészek használható gondolatait is méltányolja. Nem fényvisszaverő felület vagyok csupán...A soproni forgatás még két hétig tart, azután a stáb átköltözik a fóti műterembe. Itt rekonstruálják korabeli festmények, leírások nyomán az 1825-ös országgyűlés helyszínét. A gödöllői Grassalkovich-kastélyban – a Budapesti Történeti Múzeum jóvoltából – Ferenc József eredeti íróasztala is a film szereplője lesz. A nyolcvannapos, szeptember közepéig tartó forgatás során dolgoznak még a keszthelyi Festetics-kastélyban, a noszvaji kastélyban, a komáromi erődben, a kecskeméti Katona József Színházban, Szilvásváradon, Pilismaróton, a Magyar Tudományos Akadémiában, a BM Duna Palotában, a pesti Vármegyeházán és a Lánchídnál. A filmben a Lánchíd eredeti formájának visszavarázsolásához digitális trükkökre is szükség lesz. Pintér Tamás akciórendező zárszóként elmondta: jó jelnek érzi, hogy a bécsi forradalmat szinte ugyanazokon a soproni helyszíneken forgatják majd, mint annak idején A kőszívű ember fiai jeleneteit. Ez utóbbit minden idők eddigi legjobb magyar történelmi filmjének tartja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.