Az ősi rítustól a modern táncszínházig

Metz Katalin
2001. 05. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Díjkiosztással és gálaműsorral fejeződött be vasárnap este a Tánc – Világ – Fesztivál Budapesten, a Thália Színházban. Az új rendezvény a Magyar Táncművészek Szövetsége, a Táncfórum Kht. és a Világsztárok Kft. összefogásával született. Fővédnökségét Rockenbauer Zoltán kultuszminiszter vállalta el.A tánc a legősibb műfaja az alkotóművészetnek. Történelem előtti időkre nyúlik vissza kultusza: a törzsközösségek szertartásaiból nőtt ki. Művelői – eleink hite szerint – az istenekkel társalogtak. Ha igazi mű születik, ma is azt képzeljük, felsőbb sugallatra hozták létre. Már ha nem esnek a puszta profizmus „vétkébe”. Ma ugyanis, amikor reneszánszát éli a táncművészet, a mifelénk nagy késéssel érkező, új áramlatok, stílusirányzatok címén bizony nemegyszer próbálnak csillogó csomagolásban silány árut csempészni a közönség elé. Amit a sznobok egészséges ösztön híján, kritikátlanul ünnepelnek.Már csak a természetes kiválasztódást elősegítendő is helye van tehát kulturális életünkben a fesztiváloknak. Amiként csak üdvözölhetjük a Táncfórum egyre bővülő programkínálatát is (jobbára) a Thália Színházban. Volt miből válogatniuk: sokasodnak a hivatásos táncegyüttesek, amelyek egyre komolyabban veszik munkájukat. Egy-egy seregszemle épp az effajta áttekintést segíti elő. Az I. Tánc – Világ – Fesztiválon – bizonyára a kiforratlanság (vagy anyagiak) okán –, nem túl széles a merítés, ám annál vegyesebb. A „hármas” szövetség rangidős tagja (már ami a gálarendezést, a nemzetközi kapcsolatok ápolását illeti) a Világsztárok Kft. idén, a szokásos kisebb formációk, szólisták sokasága helyett, két világhírű társulattal örvendeztette meg a publikumot: a spanyol Antonio Marquezével és a moszkvai Mojszejev-együttessel. Lelkendezhettek hát a mediterrán temperamentum, a flamenco hívei, mint ahogy föleleveníthették korábbi élményeiket az immár 85 esztendős orosz mester klasszikus számainak láttán az idősebb nemzedékek is. Mojszejevék főleg a régi sikerdarabokat adták elő, a Kalmük-tánctól a híres-nevezetes Gopakig. A nagy, keleti birodalom néptáncai ihlették e kifejezetten turnékra szánt számokat. Stilizált, csillogó, korántsem autentikus, ám annál látványosabb viseletekben. Számomra a moldovai (román) Hora, az ismert Ciocarlia (Pacsirta) zenéjére készült koreográfia „elrugaszkodása” volt a leginkább példaszerű a romantikus dekorativitás irányába. Elsöprő élményt azonban a nyitó- és zárószám, az orosz, illetve az ukrán tánc népes együttesének valódi folklór ihlette, lenyűgöző produkciója jelentett.Örök dilemma: megmaradni a tiszta forrásnál, vagy stilizálni a néptáncot? Mindkettőnek helye van a Nap alatt. Már ha ez utóbbi következetes formában, műfajilag tisztázott kompozíciót eredményez. S nem árt, ha a néző megérzi-elérti a koreográfus szándékát. Ezért becsülöm annyira a Közép-Európa Táncszínház előadásait: mélyről – ha úgy tetszik –, a múlt mélységes mély kútjából, az ősi rítusvilág forrásából merít, és a lélek mélyét vetíti ki. Sajnálatos módon mindössze egy rövid jelenet erejéig tartottak bemutatót Horváth Csaba pazar koreográfiájából a gálaműsoron. Új bemutatóval szerepelt viszont Román Sándor Táncszínháza, az Experidance. A Muskétások (Dumas A három testőrének nyomán) a néptánc verbunkos-mozdulatvilágával párosította az udvari romantika szellemes-látványos paródiáját. Táncparádéjukban ott lüktet a magyar folklór eszköztára, talpraesett történet (álomjáték) keretében (dramaturg: Turczi István). Amiként a János vitézben is ott munkál a humoros népi hangvétel: a francia király udvarában a kőműveslegények is dévaj magyar virtussal párbajoznak, a tájainkon oly ritka táncos persziflázs virtuozitásával.Korábbi, sikeres előadásukkal vett részt a fesztiválon a Budapest Táncegyüttes (Nagyvárosi bújdosók) és a Honvéd Táncszínház (Fekete gyöngyök); egyik karakteres (mi más lehetne, Zsuráfszki Zoltán koreográfiájában?), másik gazdag és változatos, folklór ihlette tánckavalkád (koreográfus: Foltin Jolán, Orza Calin, Horváth Zsófia).A díjátadásokkal „tarkított” gálán – mindenekelőtt Ladányi Andreára kellett figyelni. Virtuozitása sosem magamutogató; mozdulatainak – kompozícióinak – elvontsága a hétköznapok és a metafizika metszéspontján születik. Bozsik Yvette új koreográfiájában viszont a tetszetős forma jelentéktelen, zavaros illusztrációt takar (Most ősz van, nemsokára jön a tél...), és kimódolt. A Budapest Táncegyüttes verbunkosa és csárdása aztán a fináléban bravúrosan tudatosította, hogy hol és mivégre vagyunk. Hic et nunc, a magyar tánckultúra ünnepén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.