Látványos felvonulással kezdődött a XII. Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál, melynek az idén negyvenéves Bóbita Színház volt a házigazdája. A kék ruhába öltözött angyalok és a feketébe-vörösbe öltözött ördögök kara csinnadrattával vonult végig a pécsi utcákon, hogy aztán a Színház téren találkozva megküzdjenek egymással, végül közösen nyissák meg a fesztivál kapuját. Tizennégy hazai és négy külföldi társulat vett részt az UNIMA (Nemzetközi Bábművész Szövetség) hivatalos fesztiváljaként megrendezett versenyen. Mint Sramó Gábor, a Bóbita Színház igazgatója, a fesztivál egyik szervezője elmondta, mindig szerették volna a nagyközönség számára is bemutatni a bábozás sokszínűségét, virtuozitását. A szeszélyes időjárás azonban idén többször meghiúsította a szabadtéri előadásokat. Csütörtökön, a megnyitó napján a biatorbágyi Ládafia Színház – amely egy taligán álló ládából varázsolta elő meséjét – még a sétálóutcában adhatta elő a népi legendamesékből ismert Krisztus urunk meg az obsitos című marionettjátékát, de a többi előadás az eső miatt beszorult a Bóbita Színházba. Így a békéscsabai Napsugár Bábegyüttes opera ihletésű A kékszakállú herceg vára című, versenyen kívüli előadása, vagy a debreceni Vojtina szintén versenyen kívüli nagysikerű Tökmag Tom és Hórihorgas Tom címet viselő kocsmaszínháza. A másik kocsmaszínházi előadásnak, a házigazda Bóbita Színház Rabló-pandúrjának szintén kijutott a tetszésnyilvánításokból: darabjuk a Világvége Csárdában elevenítette meg a híres betyárhistóriákat. Mindkét kocsmai darab rendezője Sramó Gábor, akit a műfaj megteremtőjeként tartanak számon.A csehországi Drak Színház már a „Pokolba a két családdal”, Rómeó és Júlia címadással jelezte a téma ironikus feldolgozását. A keleti zene mellett itáliai dallamok csendültek fel (fütyülve), helyet kapott az árnyjáték, a harcművészeti elem, a keleti színházra jellemző színes lampionokból formált sárkány és a dob. A darab cseh és japán nyelvű résztvevői saját nyelvükön, gesztusaikkal mégis mindenki számára érthetően adták elő a szerelmesek históriáját. A német Wilde és Vogwel egyszemélyes Hamlet-előadásában az akusztikus és a vizuális elemek egyforma szerepet kaptak, régi és mai zenék illusztrálták a drámaalakok játékát. A Plovdivi Állami Bábszínház egyedi Hamlet-feldolgozása is sikert aratott. A budapesti Vaskakas Bábszínház a Vízkereszt vagy amit akartok című darabot különböző formájú korsók, üvegpoharak és palackok, valamint az üvegek között át meg átfolyó folyadékok mozgatásával jelenítette meg.Hagyományosabb előadást valósított meg a magyar őstörténet fejezeteit felidéző debreceni Vojtina Bábszínház Rege a csodaszarvasról című játéka. A Hunor és Magor történetére kihegyezett előadásban keveredtek a bibliai és a magyar eredetmondai elemek: egyszer Ádámot és Évát, majd a Bábel tornyát, máskor az ősmagyar hiedelemvilág ismert alakjait, így Ménrótot és kellékeit, a sámándobot, szarvasagancsot láthattuk, és regölés is belefonódott a darabba. Hagyományosnak egyáltalán nem mondható előadást mutatott be a Budapest Bábszínház az Ólomvitézekkel. Kassák Lajos darabját operai dalbetétekkel adták elő, ahol a bábok és az énekesek játéka egyformán hangsúlyos volt.Az egyszemélyes színházi produkciók közül Kovács Géza Akárkije a középkori moralitásjátékra építve, a vásári bábjáték eszközeivel Ember és Halál viszonyáról mesélt, ahol a középkori szabályokkal ellentétben az ember győz.Fiatal tehetségeket vonultatott fel a pécsi Titiri Színház Mi a manó produkciója, mely a gyermekekhez közel álló figurákkal sok iróniával szólt a barátságról és az emberi természetről. A felhőtlen szórakozást nyújtó darabban beszéd helyett a fűzfasíp hangjaival kommunikáltak a szereplők. A budapesti Figurina házaspár társulata kiváló kézjátékkal varázsolta elő egy mikrocirkusz világát. A kecskeméti Ciróka Bábszínház az árnyjáték hagyományait követve vitte színpadra Michael Ende meséjének variációját, Leporelló mester első meséskönyvét. Inkább a szakmának szólt a svájci Pannalal’s Puppets és az egri Harlekin Színház előadása. A svájci házaspár rendszeresen meghívást kap a fesztiválra, bábművészetük alapjait az indiai Rajasthanban és Baliban sajátították el. Fesztiváli darabjuk a görög Rebetiko zenéjének és Emile Cioran művének olvasása nyomán született. Az egri Harlekin Színház produkciója Sütő András: Engedjétek hozzám jönni a szavakat című írásából készült.A díjkiosztáson az UNIMA nagydiplomáját a kecskeméti Ciróka Bábszínház és Lénárt András, kisdiplomáját a cseh Drak Színház és Kovács Géza kapta.
Menczer Tamás: Már megint nem bírsz magaddal, Kicsi?!