Aki betartotta a Bartóknak tett ígéretét

Kálmán Gyöngyi
2001. 09. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1992-ben elhunyt nagy zongorista egyéniségre, Földes Andorra emlékeztek a héten a Zeneakadémián abból az alkalomból, hogy a Hungarotonnál CD-nyi válogatás jelent meg felvételeiből. A világszerte ünnepelt művészt máig a legkiválóbb Mozart- és Beethoven-előadók között említik és méltatják azért, mert több évtizedes koncertező pályáján Bartók Béla művészetének megismertetésén fáradozott. Földes Andor szellemi kisugárzása máig hat. Emlékét óbudai szülőházán tábla őrzi, a Zichy-kastélyban három éve emlékszobája nyílt, egykori tanulmányai színhelyén pedig, a Zeneakadémián évente megrendezik a Földes Andor-zongoraversenyt az intézmény növendékei számára. A művész életútjáról, Bartókhoz fűződő barátságáról Svájcban élő özvegyét, Földes Lilit kérdeztük, aki ezen a héten Budapestre látogatott.
– Földes Andor csodagyerekként kezdte, nyolcévesen Mozart-, kilencesztendősen Beethoven versenyművét játszotta. Dohnányi növendékeként diplomázott a Zeneakadémián. Azok közé a művészek közé tartozott, akik felnőttként is rászolgáltak a csodálatos jelzőre. Mikor fonódott össze Földes Lili élete Földes Andoréval?
– Újságíróként éppen New Yorkban dolgoztam, 1940. január 7-én egy magyar dirigens az NBC zenekarát vezényelte, s hívott, hallgassam meg Földes Andort, aki ezzel a koncerttel debütált New Yorkban. Házasságkötésünk után az igazi foglalkozásom az volt, hogy a férjem felesége voltam ötvenkét éven át. Az ötvenes évektől kezdve állandóan úton voltunk, az év kilenc hónapját az otthonunktól távol töltöttük. Földes Andor egészen a nyolcvanas évek közepéig évente mintegy 80-90 hangversenyt adott. A halála pillanatáig koncertezett, elhunyta után két nappal Bonnban a Beethoven-házban lett volna két fellépése...
– Hol lépett fel szívesen Földes Andor?
– Csak olyan koncerteket vállalt, amelyekben örömét lelte. „Beugrásokra” nem lehetett rávenni, de nem hiúságból, hanem azért, mert ő a hangversenyeire lelkileg is intenzíven készült. Számára a nap huszonnégy órája a zenéről szólt. Gondolatban állandóan átjátszotta a darabokat, ténylegesen kevesebbet gyakorolt, mint mások. Gyakran mondta: „Én a tőkémet 18 éves koromig megkerestem, azóta a kamatokból élek.” Arról is híres volt, hogy soha nem kritizálta a zongorákat. Egyszer Rudolph Kempe, a világhírű dirigens, aki a barátunk volt, beült egy főpróbára Londonban. Méltatlankodva jegyezte meg a zongora hangját először hallva: Hogyan adhatnak egy ilyen rossz hangszert Földes Andornak? Majd pár perc múlva mellettem ülve megjegyezte: Ez a hangszer gyönyörűen szól! Ez volt a férjem egyik büszkesége: bármilyen hangszerből előcsalogatta a szép hangokat.
– Miként került Földes Andor kapcsolatba a tanítással?
– A saarbrückeni zenei főiskola igazgatója hívta a férjemet tanítani, miután Walter Gieseking autószerencsétlenségben meghalt. A Mesteriskolában 1958 és 1965 között minden hónapban három napot foglalkozott a növendékekkel, majd amikor megsokasodtak a tengerentúli turnék, abba kellett hagynia a pedagógiai tevékenységet. Földes Andor a tizennégy nyelven megjelent Zongoristák kézikönyve című munkájában foglalta össze művészként megszerzett tapasztalatát. Sok mindennel foglalkozott, vezényelte a világ nagy zenekarait, komponált...
– Ki volt rá a legnagyobb hatással? Kikkel állt kapcsolatban, baráti jó viszonyban?
– A kor kiválóságai, művészek, politikusok tartották vele a kapcsolatot: Dürrenmatt, Böll, Sibelius, Berg, Kokoschka, Ionesco, Bertrand Russel, sokan, nagyon sokan. A zongorista eszményképének Wilhelm Backhaust tartotta. Életreszólóan az ideálja lett Bartók Béla, amikor Schubert f-moll fantáziáját játszani hallotta őt a tizenhat éves Földes Andor. Egyszer Dohnányi, akiért szintén rajongott, beteg lett, és három Beethoven-versenyművel a zeneakadémista Földes Andornak kellett fellépnie. Bartók Béla bejött hozzá gratulálni a művészszobába. Ekkor hangzottak el a jelentőségteljes szavak Földes szájából: „Tanár úr, a három Bartók-zongoraversenyt is el fogom játszani.” Mire Bartók: „Ugyan már, hiszen én csak kettőt komponáltam.” – „Majd megírja a harmadikat is” – volt a válasz. Így is történt, férjem volt az első, aki a három Bartók-zongoraversenyt egy koncerten eljátszotta: 1955-ben Brüsszelben váltotta be az ígéretét. Sajnos, hogy a szerző ezt már nem érhette meg. Mint ahogy azt sem, hogy 1947-ben a Második zongoraversenyt férjem játszotta először New Yorkban. Évekig kilincselt, hogy találjon egy dirigenst és egy zenekart, aki vállalja hozzá a sok próbát. Negyvenkétszer adta elő Bartóknak e rendkívüli remekművét, és szinte valamennyi zongoradarabját lemezre örökítette. A kedvenc Mozart és Beethoven mellett Földes Andor egész életében gyakran játszotta, nagyra becsülte a Bartók-darabokat, Kodályt is a repertoárján tartotta. Bartókkal New Yorkban barátság született, a két család rendszeresen találkozott. Bartók nemegyszer tanácsaival segítette a férjemet, akinek a játékát volt, hogy megkönnyezte. Sírig tartó, szép emberi kapcsolat volt...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.