Hiteles filmek egy hazug világból

2001. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten, a Művész moziban vasárnaptól szerdáig tart az Ötven év – száz dokumentumfilmen című fesztivál a Magyar Dokumentumfilm-rendezők Egyesülete (MADE) a szervezésében.
Szilágyi Erzsébet szociológus az összeállítás szempontjait ismertetve elmondta: tisztában vannak azzal, hogy nem csak száz jó magyar dokumentumfilm létezik. Ő maga azokra a művekre figyelt, amelyek új tényeket, új szempontokat hoznak és erőteljes élményt nyújtanak a társadalomtudományok képviselőinek és a nagyközönségnek. Ember Judit 1982-ben forgatott Pócspetri című filmjének (igen sokáig halogatott) bemutatója előtt nagyon kevesen tudták, hogy a bűnösként elhíresült faluban nem gyilkosság, hanem tragikus véletlen okozta egy rendőr halálát. Ám e baleset alkalmat szolgáltatott arra, hogy koncepciós perrel készítsék fel a lakosság hangulatát-lelkét az egyházi iskolák államosítására. Böszörményi Géza és Gyarmathy Lívia Recsk I–II. című filmje pedig olyan megsemmisítőtáborról mondta el az igazat, amelynek gondos kezek a nyomát is eltüntették. – Őszintén remélem, hogy válogatásunk hű képet ad a magyar dokumentumfilm gazdagságáról, sokszínűségéről, páratlan értékeiről – mondja Szilágyi Erzsébet. – E művek minőségét a legrangosabb nemzetközi fesztiválokról hazahozott díjak sorozata is igazolja.
Gyarmathy Lívia játékfilmrendező a dokumentumfilmjeit nemfikciós rövidfilmnek nevezi. E kategóriába tartoznak novellányi villanások, de olyan metaforikus művek is, mint A mi gólyánk. Dokumentumfilmjeibe soha nem épített be olyan allegóriákat, amelyek burkoltan mondták volna el, amiről a kádári években írni, beszélni nem lehetett. A dokumentum műfajában alapvetően fontosnak tartja, hogy a kevésbé iskolázott emberek is megértsék, amit a filmes megfogalmazott. Gyarmathy Lívia szerint a rendszerváltozás előtt erős magyar dokumentumfilmes iskola működött hazánkban, napjainkig öregbítik a magyar film nemzetközi hírnevét, akik onnan kikerültek. – E filmek politikai értelemben a nemzet önismeretét segítették, és a magyarság lelkiismeretét képviselték – mondja a rendezőnő. A diktatúra éveiben telt házat vonzottak a dokumentumfilmek. Az emberek sóvárogtak rá, hogy hiteles személyek őszinte véleményével szembesüljenek a hazug rendszerben, amelyben éltek. Ha holnap vagy holnapután meg akarja fejteni valaki annak a korszaknak a titkát, meg kell néznie Gulyás Gyula és Gulyás János Törvénysértés nélkül című kétrészes munkáját vagy Dárday István Nevelésügyi sorozatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.