Jan Hrebejk filmjei Budapesten

Az Örökmozgó és a Titanic filmfesztivál vendégeként érkezett Budapestre Jan Hrebejk filmrendező, a cseh újhullám szellemi örököse és megújítója. A fesztiválon szerepelt többek között az Élet mindenáron című filmje, amelyet Oscar-díjra is neveztek, és amit a budapesti bemutató közönsége szűnni nem akaró tapssal ünnepelt.

2001. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszemléletem horizontját a cseh irodalom három klasszikusa, Jaroslav Hasek, Karel Capek és Bohumil Hrabal művei alakították – vallja Jan Hrebejk. – Hasek műveinek fekete humora a háború abszurditásának pikareszk tragikomikumát, Capek groteszk humanizmusa az emberi esendőségek megértését, Hrabal pedig Menzellel közös filmjeiben is a világ apró dolgainak határtalan költőiségét érteti meg olvasóival. Azért tartom mindhárom írót magam számára példaértékűnek, mert fantasztikum helyett a való világból indulnak ki. Hőseik nem királyok, nem fejedelmek, hanem csetlő-botló kisemberek, akár Hasek derék katonája, Svejk. Hrabal számomra talán legkedvesebb hőse, a színes hazugságok mestere, a beszélő nevű Hanta egy ócskavastelep „nagyitalú” alkalmazottja. Az egykori cseh új hullám mesterei, Forman, Menzel, Herz és a többiek sem teremtettek „nagy” hősöket. Nálunk cseheknél még a mesék és a mítoszok is egyszerű emberek körül forognak.
– Filmjeit személyes vallomásnak vagy egy-egy korszak tárgyilagos lenyomatának gondolja?
– Is-is. A Süvölvények című filmemet 1995-ben készítettem, s arról szólok benne, hogyan csapódott le nálunk, Csehországban a rocker, a beat életérzés. A filmem egyik ihletője a magával ragadó, remek zene. S bár jómagam korom alapján már inkább a punk nemzedékéhez tartoznék, átéreztem, mit jelenthetett az ötvenes-hatvanas években élők számára a rockmuzsikából áradó határtalan szabadságvágy és humoréhség. A Kuckók című 1999-es filmben „visszatérünk” a kommunizmusba, amikor 1968-ban szovjet tankok lánctalpai taposták el a prágai tavasz hajtásait. A forgatókönyvben a megszállás augusztus 20-i éjszakájának kivételével mindent hajszálpontosan kidolgoztunk. Ám éppen a befejezésnél voltam tanácstalan egy darabig. Szerettem volna, ha az én filmemben nem híradókból és dokumentumfilmekből idézett jelenetek idézik föl a cseh nemzet e szörnyű tragédiáját. Ám arra nem volt pénzünk, hogy valódi tankokkal és katonákkal megrendezzük az eredeti verziót. Összeültem hát azokkal a színészeimmel, akik ezt a korszakot már közvetlenül ismerték. Mindnyájan elmondták, hogyan emlékeznek e szörnyű éjszakára. Barátaim emlékmontázsától ihletetten készítettem el művem befejezését, amely kicsit úgy hat, mintha egy groteszk laterna magica ritmusára és látványvilágára rögtönöztük volna. Az Élet mindenáron című filmemben a náci megszállás korszakát igyekszem a tragédia és a komédia határán borotvaélen egyensúlyozó történetben megmutatni. Négyszer is átírtuk a forgatókönyvet, mire úgy éreztem, hogy közelít ahhoz, amit mondani szeretnék. Nem véletlenül kértem föl főszereplőnek két híres cseh komikus színészt, akik egyben színpadi szerzők is. S bár a forgatókönyvben a szöveg rögzítve volt, amit a filmen látunk, annak végső ritmusát, formáját, hangulatát a két főhős improvizációi adták meg.
– Rendezői módszerében a rögzített formák vagy a rögtönzések uralkodnak?
– Először a forgatókönyv alapján, kamerák nélkül próbáljuk végig a történetet, s az időközben kialakult megoldásokat beépítve rögzítem a végső variációt. Mégpedig úgy, hogy rajzokat és vázlatokat készítek. A könyvet a rögzítés fázisában már csak akkor veszem elő, ha elakadunk. Tartom magam Renoir szállóigéjéhez: azért kell nyitva hagyni a műterem ajtaját, hogy ha érkezik egy jó ötlet, akkor be tudjon jönni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.