A szabadság tétovasága

2001. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bunuel vérfagyasztón groteszk szürrealizmusa, Saura katalán-komor allegorikus romantikája, Almodóvar tragikusan költői temperamentuma korszakot teremtett a spanyol filmművészetben. S miközben él és virágzik az ő művészetük is, teret kérnek az ifjabb nemzedékek. Új spanyol neveket kell megtanulnunk, s ebben a leckében segítségünkre siet a kör-úti Örökmozgó Filmmúzeumban megrendezett spanyol filmhét. Az Örökmozgó Filmmúzeum két vendége, José Sancho színész és Rodolfo Montero producer. A fesztiválnyitó Vágy az indiánlét után című Alfonso Ungria-film bemutatója előtt a két vendég a megújult spanyol filmművészet tendenciáiról beszélt.
José Sancho szerint a mostani filmszemlén szereplő rendezők nemcsak a politikumtól, hanem a mai spanyol valóságtól is elrugaszkodtak. Ők már nemcsak az igazságot akarják megmutatni műveikben, hanem azt is, hogyan látják a világot ők, a maguk kamerájukkal. Saját, szubjektív élményeikből indulnak ki, s tudatosan igyekeznek elrugaszkodni mestereiktől, hiszen valamilyen szinten mind Bunuel, Saura, Almodóvar tanítványai. De mintha az utóbbiak, kiváltképpen az átmeneti nemzedéket képviselő Almodóvar is alkalmazkodnának a jelenkor igényeihez.
Rodolfo Montero producer megjegyzi, hogy a globalizációnak számos pozitív oldala van. Tagadhatatlan ugyanis, hogy nemcsak a nagymesterek fordultak el a közönségtől, hanem a nézők is elfordultak tőlük. Az új irányzat képviselői ezért tudatosan törekszenek arra, hogy visszahódítsák a közönséget. Hogy a siker és a világ is mennyire kétarcú, azt szimbolizálhatja Carlos Saura 1978-as cannes-i Arany Pálmájának szomorú históriája. Éppen diáklázadás volt Párizsban, amely átterjedt a fesztiválvárosra is, és az egyetemisták abban a pillanatban rontottak be a fesztiválközpontba randalírozni, amikor a mester átvette a nagydíjat.
– Akár a diktatúra jelképét is láthatták benne, hiszen a nagymesterek a Franco-korszakban kezdték el pályájukat – fűzi ehhez José Sancho. – A diktatúra a nagyok nemzedékét – úgymond – képes beszédre, költői parabolizálásra késztette. Ám az élő klasszikusok bizonyos mértékben hitelesítették is a rendszert, amely íme, ha metaforikus köntösben is, de elviselte a legkeményebb bírálatot is. A mai ifjabb nemzedékek jóval szélesebb tematikai skálán mozognak, ám ez a polifónia nyilvánvalóan felhígulást eredményez. A világ furcsaságához tartozik az is, hogy a diktatúrában évente jóval kevesebb film készült, mint mostanság. Akkor általában úgy tizenkettő, ma éppen a tízszerese, évente százhúsz alkotás kerül a spanyol közönség elé. Mivel a cenzúra esztétikai értelemben is szelektált, az akkori tizenkettes keretbe jóval kevesebb gyönge alkotás fért bele, mint a jelenlegi százhúszba. Tény, hogy a spanyol filmművészet új nemzedéke kezd világszerte ismertté válni. Mind a témáik, mind az eszközeik sokszínűek, s ez a nagyokéhoz képest nézhetőbb, fogyaszthatóbb alkotásokat eredményez. A két generáció közötti különbséget híven példázza a Vágy az indiánlét után című film. Benne egy idősebb és egy fiatal férfi együtt keresi a szabad élet lehetőségeit, úgy, mint az indiánok, a világ legszabadabb emberei. Az idősebb férfi, a klasszikus hőstípus pontosan megfogalmazza a vágyait. A fiatalember, a szabadság korának szülötte már nem tudja, mit is akar igazán. A régi nemzedék célja, hogy meggyőzze valamiről a többieket, az új pedig azért küszködik, hogy saját magát győzze meg valamiről. Bizony, a szabadság olykor tétovává tesz minket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.