Irodalmi napok Debrecenben

Honi tájainkon a művelt olvasók többsége sincs tisztában azzal, hogy az esszéről beszélni: kín, súlyos gond, riasztó háborúskodások forrása.

2001. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De azzal sem, hogy miért övezi e minden meghatározás alól kisikló, fesztelenül kísérletező műfajt nálunk köd és neheztelő hallgatás. Szekértáborok álltak és állnak föl ma is, eldöntendő, a lírai, impresszionisztikus, személyes hangú irodalomértés avagy a szakterminológiával agyonterhelt, szűk csoportok ezoterikus nyelvezetén megszólaló, csak a szakmát érintő értekezés az egyedül üdvözítő módszer. Bár sokszor valóban ilyen leegyszerűsítő az ellentét, tagadhatatlan, hogy a magyar esszé kérdése elszakíthatatlan kritikai életünk (írjunk inkább élettelenséget?) kérdésétől. A tét óriási: az irodalomról, történelemről, létproblémákról, összességében a kultúra önszemléletéről való elegáns és irodalmi, mégis egzisztenciális nyomatékú beszéd lehetőségéről van szó.
A debreceni Alföld irodalmi folyóirat és a városi önkormányzat kétnapos esszékonferenciája ezért is kiemelkedő, tisztázó igényű vállalkozás, amely az idén harmincéves debreceni irodalmi napok sorába tartozik. A csütörtöki tanácskozás előtt a Barta János-esszépályázat fődíjazottjai, Borbély Szilárd, Földényi F. László és Szilágyi Márton, illetve az idei Alföld-díjasok: Kulcsár-Szabó Zoltán, Marnó János és Poszler György vehették át kitüntetésüket. Vitaindító előadásában Szegedy-Maszák Mihály a műfaj meghatározásának történetét körüljárva hangsúlyozta, az esszében munkáló egyensúly törékeny, poétikája kezdetektől kizárta a szenvtelen tárgyilagosságot. Ám mind az értekezés, mind a kísérlet műfajának képviselői tanulhatnak egymástól, és egyik sem vonhatja kétségbe a másik létjogosultságát. Az esszé: a kritikai értelmiség egyik fő diskurzusformája – jelentette ki Balassa Péter vitaindítójában –, de ma nagy a veszélye annak, hogy kultúra és kritika között megszakadjon a viszony. Balassa egyszersmind megalapozatlannak tartotta tudományosság és esszéizmus szembeállítását, helyette a mellérendelő szemléletmódot indítványozva. Poszler György Szabó Dezső esszéiről gondolkodván kiemelte: Szabó alapvető értekezői-egzisztenciális döntése volt, hogy nem tudós lesz, hanem megváltó, írásműveit ez a küldetéstudat határozza meg. Poszler óva intett az életmű és a váteszi íróalkat mai félreértelmezésétől. A vajdasági Bányai János az esszé és a regény közeledéséről beszélt Végel László és Juhász Erzsébet művei kapcsán, részben a kisebbségi létkérdések megjeleníthetőségének összefüggésében. Radnóti Sándor a képzőművészeti, Angyalosi Gergely a francia, Györffy Miklós a német esszékultúráról értekezett, utóbbi kifejtve, hogy szembeötlő, a magyar sajtó mennyire szűkölködik az esszé, a tárca klasszikus, szépirodalmi tekintélyű változataiban, míg a német napi-, heti-lapokban a legnevesebb írók, gondolkodók jelentkeznek írásaikkal. A konferencia fő kérdése: megújítható-e, feléleszthető-e a manapság elsikkadó esszékultúra, összességében tehát nem választható el attól a kérdéstől, hogy kik és hogyan kísérlik meg visszaadni a műfaj méltóságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.