Adventi várakozás a Hargitával

Aki halálosan unja a tömegeket mozgató, esetlenül nagyszabású, hollywoodi néptánc-koreográfiákat, annak feltétlenül látnia kell a csíkszeredai Hargita együttes előadását.

2001. 12. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tűzijátékos táncshow-k rajongóit viszont óva intem: ott nem lesz részük olcsó bravúrokban, fülbemászóvá turmixolt népzenei tévedésekben, akrobatikának álcázott ötlettelenségben. A Hargita él, lobog, szikrázik a színpadon. A táncosok arcára – hivatásos együttesnél szokatlan módon – sem a haknibrigádok exportra szánt művigyora, sem a hervasztó fásultság nem ül ki.
Kedd esti fellépésükön is olyan arcok, gesztusok jelentek meg a Vigadó színpadán, amelyek kérlelhetetlenül berántották a nézőt az előadásba. Orza Cãlin táncjátéka, a Szarvasrege nem csak a téli napfordulóhoz kötődő szokásokat idézte fel, és nem csupán a magyarság eredetmondáját vitte színre. A csodaszarvas üldözésének és a néppé válásnak táncban elbeszélt története a színház ősi, rituális légkörét teremtette meg. És bár feszélyezetten indult a regölés, hiányzott a feszültség a gyimesi csángó kettős jártatóból, s eleinte fésületlen, erőtlen volt a sámánisztikus körtánc, nem túl virtuóz a gardonosok játéka, néhány perc elegendő volt ahhoz, hogy a táncfolyamat elérjen addig a pontig, ahol el kell némulnia minden szónak. És már csak a mozdulatemlékekkel, ritmushagyományokkal fölidézhető sámánliturgiának van helye.
Lehántva a karácsonyi ünnepkör keresztény héját, a Szarvasrege kendőzetlen és tragikus nyerseségében mutatta meg a pogány magot, a születő nap ünnepét. Hol lélekszakadva menekülő, hol megdermedő, delejesen várakozó vad szarvaslányok, subába bújtatott, darabos vadászok, ligetben táncoló, fehérbe öltözött, lírai érzékiségű szüzek jártak a színpadon. A nem szájbarágós, nem autentikus, de jelentésteli viseletek, a sokrétű jelképként felhasznált gardon, e vaskos gyimesi ütőhangszer, a kacér humor és a végtelenül, fojtón áradó gyimesi–moldvai–felcsíki népzene igazi ünneppé tette a Hargita fellépését. Mindehhez persze szükség volt a koreográfusi bátorságra, amely a magyar és román néptáncok formakészletét szabadon kezelte, keverte, héjsza-muzsikára keménytelki figurákat, mezőségi pontozókat mert komponálni, szálakra bontotta a különféle tájegységek, nemzetiségek lépéseit, hogy a regemondáshoz újra szője, tömörítse azokat.
Az előadás második része hagyományos bemutató volt székelyföldi táncokból. „Adná Isten, hogy ezt a globalizált világot /Áthatnák a székely hagyományok” – mondta Fodor Csaba. Zavart sóhaj, tapsvihar mutatta, hogy székelyesen csavaros verses konferálásával, meséivel olykor szíven találta a közönséget. Untig ismert esztrádhangulat, szokványos térformák, rutinosan eltáncolt figurák ronthatták volna érdektelenné a műsort, ha nem a Hargitáról van szó. A székelyeket még nem érte el sok magyarországi profi táncos végzete. Még tudnak úgy táncolni, mintha nem színpadon, hanem paraszttáncházban mulatnának. Még van bennük derű, tombolási vágy, és viszolygás a néptánc túlfinomított, szalonképessé erőtlenített formáitól. Még mernek egyéniségek lenni, saját testükhöz szabni a lépéseket – nem pedig egy koreográfus-atyaisten egyedül üdvözítő stílusát majmolják. Ekkora lelkesedéssel rég láttam színpadon táncolni magyar néptáncokat. Ritka előadás volt ez, melynek mozdulatai, humora, ereje még napokig visszhangzik az emberben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.