Hernádi Gyula rémálmai valóra váltak

Hernádi Gyula prózában, drámában, versben, sőt, Jancsó Miklós „rendezői tettestársaként” a filmművészetben is jelentős életművet alkotott. A regényben és a novellában végigjátszotta a próteuszi újjáéledés szinte minden lehetséges variánsát. Kritikusai dicsőítették és kárhoztatták az avantgárd parabolizmus, a keresztény egzisztencializmus, az abszurd, a sci-fi, a horror, az intellektualizmus és a kommersz mestereként. Szélsőségesen eltérő véleményeket váltott ki a kora hetvenes években Az erőd című nyomasztóan abszurd sci-fi regény is. Akkor a szocializmus elleni alig burkolt támadásként értelmezték, ma pedig úgy beszélnek róla, hogy előre látta az ezredvég iszonyatát. Az író hetvenötödik születésnapját a Kairosz Kiadó azzal ünnepli, hogy Az erőd sajtó alá rendezésével elkezdi a Hernádi-életműkiadást.

2001. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erőd először 1971-ben jelent meg. Azóta eltelt harminc év. Gondolta volna akkoriban, hogy mennyire másfajta értelmezést kap majd egykor?
– Nem éppen, de azért gondoltam arra, hogy a valóság mindig lepipálja, ha nem is fantáziában, de iszonyatban még a leg-horrorisztikusabb irodalmat is. Akkor jutott eszembe mindez, amikor a híres fesztivál szünetében Cannes mellett a tengerparton Jancsóra vártam, hogy együtt ebédeljünk. S egyszerre fojtó szorongás fogott el. Érzem, hogy valaki, vagy valami néz. Lassan oldalra fordulok és látom, három méterre tőlem ül egy gepárd. Úristen, nem is ittam semmit, a sok filmnézéstől vizionálnék? Aztán valahogy ráébredtem, hogy ez maga a valóság. Jancsó megérkezik, kedélyesen megkérdezi: Na, mi van, öreg? – Lassan nézzél jobbra, mondom neki – különben leharapják a fejedet. Ő sem akarta először elhinni, de kettőnknek mégsem lehet ugyanazon konkrét látomása. – Azt a mindenit – csak ennyit tudott mondani. Aztán a járókelőktől megtudtuk, hogy ez a „kecses” jószág a helyi állatorvos szelídített szörnyikéje. Nem tudtam megszabadulni rossz érzéseimtől. Két nap múlva a helyiek kedvence egyszer csak leharapta és fölfalta a gazdi fejét. Szinte aznap olvastam a lapokban, hogy a Maginot-vonalat, a híres francia erődítményrendszert árverezik. Valakik bevásárlóközpontokból, szállodákból, mozikból álló láncolatot akarnak belőle csinálni. Erről eszembe ötlött, hogy létezik Görögországban is egy hasonló létesítmény, a Mertaxas-vonal, melyet a németek mindkét világháborúban könnyedén megkerültek és elfoglalták Görögországot. Ha egy francia erődből a valóságban is létre lehet hozni egy multiplex-láncolatot, akkor miért ne lehetne regényt és filmforgatókönyvet írni arról, hogy a Metaxas vonalat egy milliomosnő fölújíttatja és éles-véres hadi játék helyszínévé teszi. Unatkozó, perverz milliomosoknak negyvennyolc óra alatt valódi fegyverekkel, valódi zsoldosokkal kell valódi háborút megvívniuk, amelyben akár hősi halottak is lehetnek. A játék szabályai világosak, részt venni benne nem kötelező, ám abban a pillanatban, hogy elkezdődik, már nem lehet kiszállni belőle. S elkezdődik egy vérfagyasztó horror. A szinopszist igen hamar elkészítettem, a regény is megjelent, 1979-ben a filmet is bemutattuk. Szinetár Miklós érdekfeszítő kalandfilmet forgatott belőle, a humanista üzenet is maradéktalanul megvalósult, de lesírt a vászonról a pénztelenség.
– Az erőd főszereplőjének, a görög milliomosnőnek van egy humánusnak vélt elmélete. A hadi játék levezeti az agresszív ösztönöket. Igaza lenne?
– A regény és a film egyaránt arra van „kihegyezve”, hogy ez az ideológia alapvetően téves. Az asszony önámító teóriája szerint az erőd segítségével megvalósíthatóvá válik a világbéke. Aki háborúzni akar, legyen bár magánszemély vagy nagyhatalom, bármikor eljöhet a Metaxas-vonalhoz, s nem kell tennie semmi mást, mint befizetnie a részvételi díjat. Ha szenvedélye a pusztítás, öldökölhet kedvére egy hermetikusan zárt helyen. Eközben az emberiség humanista többsége végre megkaphatná az olyannyira áhított nyugalmat. Ám a valódi, totalitariánus hatalomnak létérdeke a háborúzás, így nem elégszik meg azzal sem, hogy betiltja a játékot. Inkább integrálja a speciális öldöklő agressziót, ami az erődben felgyülemlik, s pusztító csodafegyverként állítja a maga szolgálatába. A regénybeli erőd így olyanná vált, mint az atombomba képlete. A tudósok eredetileg csak hasznosítható szuperenergiákat akartak fölszabadítani, a szuperállamok rátették a kezüket és bekövetkezett Hirosima katasztrófája.
– Valóban a szocialista diktatúra példázatának szánta a regényt? Még azt is olvastam, hogy Az erőd írója a varsói szerződés közös hadgyakorlatait állítja pellengérre.
– Igen, ez is benne volt a műben, támadtak is érte a kritikusok, tisztelet a kivételnek. Ám, ha csak erről szólna, akkor rossz regény, illetve silány film volna. Ezzel szemben, Istennek hála, ma már arra kell gondolnom, hogy megéreztem valamit a vaskor lényegéből. Az erődöt példázatnak, abszurd sci-finek szántam, mára átváltozott realista regénnyé. Az újabb korok történelme a balkáni háborútól, az idei szeptember 11-i tragédiáig szomorú, fenyegető valósággá tette Az erőd lidérces negatív utópiáját. Mondhatnók rezignáltan: a próféta szólt belőlem, de nyilván elhiszi, hogy ennek én egyáltalán nem örülök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.