Amerikai nagybácsira várva

Vérbeli, profi magyar szórakoztatófilmnek ígérkezik Herendi Gábor szemlefilmje, a Valami Amerika. A forgalmazók, a Megafilm és a Budapest Film első tesztvetítései sikerfilm ígéretével kecsegtetnek. A film, amely hitelesen derűs tükröt tart az ezredforduló Magyarországa elé, részt vesz a szemle versenyprogramjában, bemutatója január 31-én lesz a Mammut moziban. Herendi Gábort az általa alapított Skyfilm stúdióban kerestük meg.

2002. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sokan tudják, hogy ön készítette a Soproni Ászok reklámklipjeit, az Amstel három barátját és a Pannon GSM csókolózó szerelmespárját.
– Csaknem tíz éve készítek reklámfilmeket. Jókor, jó időben indultam el ezen a nem tipikus útvonalon, mert vallom, hogy ez a filmkészítés egyik legizgalmasabb területe, s a fiatal rendezők legjobb iskolája. Célszerűbb, ha az ember reklámfilmesből válik játékfilmrendezővé, mint fordítva, mert a klip megtanítja az embert tömören gondolkozni, a dramaturgiát sűrítetten fölépíteni. E másodpercekre kényszerített alkotási folyamat után a játékfilm a szabadság örömét jelentette. Lubickoltam abban, hogy másfél óra alatt mesélhetek el egy történetet.
– A Valami Amerika lendületes krimivígjáték, amely észrevétlenül ébreszt magvas gondolatokat. Elsősorban komédiázni vagy inkább „üzenni” akart?
– Természetesen mindkettőt. A történet merő kitaláció, nem rólam szól, de kicsit én is benne vagyok. A főszereplő, Tamás reklám- és videokliprendező, aki szeretné végre élete első nagyjátékfilmjét elkészíteni. A forgatókönyvét kiküldi Amerikába, hátha ráharap valaki. Csodák csodája, választ kap, egy producert úgymond oly mértékben megérinti a történet, hogy hamarosan Magyarországra érkezik. A fiú pillanatok alatt a mennyben érzi magát, s két testvérének segítségét kéri. Úgy gondolják, körbe kell buliztatni az „amcsival” egész Budapestet, hogy megszédítsék, s kiénekeljék a sajtot a szájából. Ám a fickó enyhén szólva túljár az eszükön, s inkább ő kavarja meg a fiúkat, és igencsak fölkorbácsolja az állóvizet, amelyben élnek. Reményeikhez mérten egy darabig minden az ellenkezőjére fordul, de valahogyan mégis nyertesekké válnak. Hiszen a három testvér egymásra talál, s a főszereplő szerelmi kapcsolata, nem csekély viharok és megingások után bár, de végső soron kiállja a próbát. A film azt szeretné sugározni: nekünk nem kell, talán nem is szabad az amerikai „nagybácsira” várnunk. Alkossuk meg önmagunkat, s Isten is megsegít. Teremtsük meg a megfelelő körülményeket az alkatunkra szabott munkához, s akkor a jólét is előbb-utóbb reánk köszön. Tamásnak is meg kell tanulnia: vannak dolgok, amiket a legszentebb célokért sem szabad föláldozni. Ennél többet nem árulhatok el a cselekmény csavaros meglepetéseiből. A vígjáték szabályainak megfelelően a fináléra minden jóra fordul. A műfajtól függetlenül a lelki habitusomból is adódik, hogy szórakoztató, derűs filmet akartam készíteni. Ugyanis engem borzasztóan zavar a rendszerváltozás után ránk ülő, indokolatlan pesszimizmus. Mindenki olyan borúlátó, hogy muszáj az embereknek kellemes órákat szerezni. Ezért történt úgy, hogy filmemben még a legnagyobb szélhámos is hús-vér, szerethető emberré válik.
– Látja, mennyire semmitmondók a kategóriák. Legszívesebben azt írnám a filmem alá, hogy „szándékaim szerint tartalmas, romantikus vígjáték”. Igyekeztem arányossá tenni és egyensúlyba hozni a különféle elemeket. Ha az üzenet eljut a nézőkhöz, akkor sikerült a film. Izgulok a bemutatóért, hiszen az első egész estés film meghatározza a rendező későbbi sorsát. Ám ha a forgalmazók által prognosztizált négy-ötszázezer néző összejön, az olyan csodálatos siker, amelyről álmodni sem merek.
– Mondana néhány szót a munkatársairól?
– Operatőröm, Jordi Rexach spanyol fiú. Kiválónak tartom a magyar operatőröket, de mivel Jordival számos reklámfilmet készítettünk, olyan barátság alakult ki közöttünk, hogy szinte fillérekért elvállalta a munkát. Még fontosabb szempont, hogy fél szavakból megértjük egymást. S gondolom, a szakma is elvárja tőlem, hogy profi reklámfilmes mivoltomhoz méltón esztétikai szempontból igényesebbet alkossak, ami minden ellenkező híresztelés ellenére nem elsősorban anyagi kérdés. Oda kell figyelni a legparányibb részletre, minden ruhát gondosan ki kell választani, minden helyszínt hosszasan elő kell készíteni. Mert szidhatjuk a hollywoodi iskola tartalmatlanságát, tagadhatatlan, hogy az amerikai filmesek elképesztő kiállítású, szakmailag kifogástalan filmeket teremtettek. Tudomásul kell venni, hogy a mai moziba járó közönség rajtuk nőtt föl. Ha a filmnek már az első öt percéből kisír a lepusztultság, a sivárság és a hanyagság, eleve sikertelenségre van ítélve. Úgy gondolom, kiváló színészeket választottam. A főszereplők között viszonylag kevés a már befutott sztár, közülük Ónodi Esztert és Schütz Ilát említeném. Hálás vagyok, hogy a nagyok vállalták az epizódszerepeket, akár egy villanás erejéig is, mint Básti Juli, Liptai Claudia, Reviczky Gábor, Görög László. Az amerikai producert az egyik legtehetségesebb magyar férfi színész, Szervét Tibor játssza. A film háromnegyed részét angolul beszéli végig amerikai akcentussal, s egyszer sem kellett javítani a forgatás alatt. A főhős bátyját, a mindenkin keresztülgázoló yuppi-közgazdászt pazarul alakítja Szabó Győző. Akár az öccsét Hujber Ferenc; ő tehetséges bölcsész, költő, aki nem találja a helyét a szép, új, praktikus világban. Mondanom sem kell, a főszereplőt, Pindroch Csabát is telitalálatnak érzem. A főcímdalt Bonbon, a háttérzenét Pálvölgyi Géza írta. Számos betétszám hangzik el és egy remix, Dés László és Bereményi Géza Vetkőzés című száma. Ettől eltekintve minden dal a filmhez készült, s bár mindegyiket más és más alkotta, a mű zenei stílusa érzésem szerint egységessé sikeredett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.