Botránykeltő, bátor alkotások

A Magyar Nemzeti Filmarchívum Örökmozgó Filmmúzeumában január végéig orosz filmeket látunk. Az örökmozgós filmszemlék hagyományai szerint ilyenkor filmes vendégek is megjelennek, hogy találkozzanak a magyar közönséggel. Mihail Ptasuk bátor művei többször is botrányt keltettek az egykori Szovjetunióban. Azóta nemzetközi hírű alkotó, szinte a napokban fejezte be A rózsa éneke című belorusz–amerikai koprodukciós filmjének forgatását.

2002. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fehéroroszország nyugati határánál születtem 1943-ban, egy ugrásnyira Lengyelországtól. Színházi rendezőnek készültem, így a középiskola befejezése után először a Scsukin Színházi Főiskola színházi fakultását végeztem el, s utána szereztem másoddiplomát a filmrendezői kurzuson. A főiskola befejezése – egy kis moszkvai, majd krími intermezzo – után hazautaztam Minszkbe, s huszonkét éve dolgozom a fehérorosz filmstúdióban.
– Éppen a legnagyobb nemzetközi sikert kivívó filmjeinek volt a legviharosabb előélete, ráadásul a szocializmus végnapjaiban.
– Már jócskán nyakig voltunk a peresztrojkában és a glásznosztyban, de filmjeimet magának Gorbacsovnak és kedves feleségének kellett kimentenie a dobozból. Jóllehet A baj jele című film kálváriája még a Brezsnyev-érában kezdődött. A forgatókönyvet Bikov világhírű regénye nyomán már 1966-ban elkészítettük, s nyomban benyújtottuk engedélyeztetésre. Amikor a film végre nagy keservesen elkészült, a kommunista párt központi bizottsága betiltotta. Azzal a kemény indoklással, hogy egyenlőségjelet tettünk a szocializmus és a fasizmus közé. Az volt a szerencsém, hogy 1986-ban Gorbacsov meglátogatta feleségét, aki már akkor is a jaltai szanatóriumban betegeskedett. Ott szokás szerint összeállítottak nekik egy filmprogramot, amelybe belekerült A baj jele is. Miután megtekintették, Gorbacsov azonnali hatállyal feloldotta a tiltást. A megboldogult Raisza Gorbacsova, áldja meg az Isten, valósággal lelkesedett a munkánkért. A mi páncélvonatunk című, kétrészes filmem témája nálunk még 1988-ban is úttörőnek számított. Először forgattunk a Szovjetunióban filmet a sztálini koncentrációs lágerekről és egy szovjet tisztről, akiben fölébred a lelkiismeret. A kommunista párt ezt is betiltotta, de a történet megismétlődött, Raisza újra engedélyeztette a forgalmazását. 1992-ben már különösebb botrány nélkül készítettük el a Politbüro Szövetkezet, avagy hosszú lesz a búcsúzás című szociális tragikomédiánkat Jevgenyij Grigorjev forgatókönyve nyomán. E groteszk film, amelyben együtt szerepel Sztálin, Hruscsov, Brezsnyev és Csapajev, bejárta egész Európát, számos fesztiváltrófeát hozott nekünk, köztük két fődíjat. De legalább ilyen nagy szeretettel gondolok a ’44 augusztusában című filmünkre. Az alapmű Vlagyimir Bologomov híres háborús regénye volt. No, nem lennék én, ha nem történt volna ezzel a munkámmal is egy kis kalamajka. A belorusz köztársaság elnöke, Lukasenko támogatása kellett ahhoz, hogy a film úgy készüljön el, ahogy elképzeltem. Csak így sikerült elkerülnöm az egykori Szovjetunió köztársaságaiban a második világháborús filmeknél még mindmáig kísértő, kötelezőnek vélt patetikus felhangokat. Így leforgattunk egy hatásos háborús thrillert, ami mind a szakmának, mind a közönségnek tetszett. Annyira szerencsém volt Bologomov regényével, hogy a film New York-i premierje szerződést hozott nekem egy fehérorosz–amerikai filmes koprodukcióra.
– Amelynek végeredménye,
A rózsa éneke című film forgatása szinte a napokban ért véget.
– E filmben a fehéroroszországi zsidóság kálváriáját dolgoztuk fel. Nagy kaland volt belevágni egy vállalkozásba, ahol a rendező és a technikai személyzet képviselte az olcsó, kelet-európai munkaerőt, s rajtunk kívül a producertől a statisztákig bezárólag mindenki amerikai. Én többszörösen is kellemesen csalódtam. Soha senki nem próbálta korlátozni művészi elképzeléseimet. Azt viszont vasszigorral ellenőrizték, hogy betartjuk-e a forgatási időt. Öt hét alatt kellett elkészülnünk egy látványos tömegjelenetekben gazdag filmmel. A befejezés után egy napig kórházban ápoltak. Mégis örömmel töltött el, hogy az amerikaiak elégedettek voltak velünk, s hogy megfeleltünk a miénktől eltérő, talán kissé pragmatikus, ám kőkemény profi munkastílus elvárásainak. Jelenleg a vágásnál tartunk. Márciusig elkészülünk az utómunkálatokkal, így minden további nélkül nevezhetünk vele a moszkvai fesztiválra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.