Film és irodalom egysége

Ma reggeltől kezdve a keddi eredményhirdetésig a Budapest Film két mozija, a Corvin és a Puskin várja a 33. Magyar Filmszemle közönségét. Nem példa nélküli, ám mégis viszonylag ritka a nemzeti filmkarneválok történetében, hogy a zsűri soraiban vérbeli magyar író foglalhat helyet. Idén a művészfilmek versenyében Mezey Katalin, a magyar líra és a magyar próza prominense, a Széphalom Könyvműhely vezetője is gyakorolhatja oldás és kötés jogát.

2002. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan nézi egy költő a filmművészet képviselőinek alkotásait?
– Én azt hiszem, amilyen gazdag és változatos a magyar költészet tárháza, annyira különbözik egyik költő nézőpontja a másikétól. Bevallom, jómagam nem vagyok ideális filmnéző. Átélős, sőt, beleélős túl érzékeny típus lévén nagyon is belülről érintenek meg a filmvásznon megjelenő események, s nehezen tudom elviselni a szélsőségesen fogalmazó műveket. Azért vállaltam a szembesülést a mustra játékfilmjeivel, mert őszintén remélem, hogy az alkotások zöme a magyar filmművészet legnemesebb hagyományait követi. Bízom benne, hogy rendezőink nagy többsége ezúttal is külsődleges, hatásvadász eszközöktől mentes értékeket teremt, s nem hajhássza mindenáron a szenzációt. Bizalmamat indokolja, hogy korábban három évig voltam a Magyar Mozgókép Közalapítvány filmes kuratóriumának tagja. Ebben a minőségemben sokféle kínálattal szembesültem, de érzékeltem, hogy a magyar filmművészet színe-java soha nem fullad bele a népszerűségvadászatba.
– Valóban, a magyar filmekről még a szigorú kritikusai is inkább azt szokták mondani, hogy akár a közönségvesztést is vállalva jár a maga igényesen öntörvényű útján.
– Ezért őszintén megijedtem, amikor tavaly az Európai Unió egyik konferenciáján azt hallottam, hogy az EU-támogatások nem kívánják preferálni a nézők számára nehezen megemészthető művészfilmeket, hanem arra törekszenek, hogy a támogatott művek közönségfilmek legyenek. Már Dante Alighieri is azt mondta, hogy aki a versét olvasni akarja, annak meg kell ülnie a padkán. Ez vonatkozik minden művészeti alkotásra.
– Vannak kedvenc magyar filmjei?
– Számomra Tarr Béla és Krasznahorkai László Sátántangó című alkotása volt az évtized legnagyobb magyar filmje. Benne enciklopédikus igény nyilatkozik meg, elemző igénnyel közvetíti a közelmúlt és a jelen meghatározó történéseit. Tarr Béla művei fényévnyi távolságra esnek attól a filmgyári paneltől, amelyet a hollywoodi filmdivat képvisel. Nemcsak a magyar néző, hanem a közép- és kelet- európai félteke számára is fontosak ezek a filmek, mert arról vallanak, amit nehéz másként elmondani.
– Mondhatjuk hát, hogy a filmművészet akkor térhet vissza az aranykorhoz, ha visszatér a nemes irodalomhoz?
– Ezt a tételt bizonyítja Hernádi Gyula író pozitív hatása, amelyet a többi között Jancsó Miklós, Grunwalsky Ferenc, Kézdi-Kovács Zsolt, Mészáros Márta alkotótársaként gyakorolt a filmművészetre. Vagy Bereményi Géza művészete, az általa megírt és rendezett filmek, az Eldorádó vagy A turné, de említhetném a Szabó István és Dobai Péter együttműködéséből született remekműveket, mint a Mephisto, vagy a Redl ezredes. Csaknem minden nagy film mögött egy nagy irodalmi alkotás húzódik. Az irodalom és a film aranykori szimbiózisának visszatértét kívánjuk segíteni azzal is, hogy az IRKA Egyesület ezen a filmszemlén díjat írt ki az első filmes forgatókönyvesek számára, egyelőre a kísérleti és a rövidfilm kategóriában. Én sokakkal ellentétben nem tartom a magyar film sötét periódusának az elmúlt tíz esztendőt. Inkább arról van szó, hogy még nem manifesztálódtak a korszak valódi értékei, s a közönségben és a kritikusokban is él a nosztalgia a régi nagy nevek és a régi filmsikerek iránt. Az új sikereket és az új nagy neveket még a szakma sem ismeri eléggé, s a közönséghez is azért nem jutnak el, mert nem kapnak elég hírverést. Például visszatekintve a közelmúltbeli fesztiválokra, kiválónak és nagyon fontosnak tartottam Mészáros Márta Kisvilmáját, és Sólyom Andrásnak Mészöly Miklós novellájából készült Pannon töredékét, ám borzasztóan fájdalmas dolog, hogy ezek a művek a szakma számára is észrevétlenül futottak le a mozik műsoráról.
– Önről köztudomású, hogy irodalmárként, az Írószakszervezet főtitkáraként az egyik legrangosabb hazai kiadó, a Széphalom Könyvműhely vezetőjeként az értéket tekinti mértéknek, így garantált, hogy zsűritagként is elfogulatlanul ítélkezik.
– Arra törekszem, hogy átíveljem a művészeti életet is megosztó törésvonalakat. Ezt elsősorban azok nehezményezik, akik a társadalom és a szellemi élet minden tartományára kiterjesztenék a politikai életre jellemző megosztottságot. Akik el akarják velünk hitetni, hogy szegény farkas csupán azért falja föl a gaz bárányt, mert tudja, hogy a bárány nem szereti őt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.