Szétpukkad-e a szappanbuborék?

2002. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közeleg a tavasz. Sőt úgy fest, már meg is érkezett. Ez az évszak nem kizárólag a természet megújhodását hozza, az ember is ilyenkor méregteleníti a télvíz idején elgyötört szervezetét. Nos, magam is elhatároztam, a kritikaírástól megrosszabbodott májamat megtisztítom dicsérő írással.
Kulturális firkászként meglehetősen rosszul élem meg, hogy a televíziók elvétve sugároznak kulturális magazinokat. Ha mégis, abban nem akad köszönet. Egy, csak egy efféle színvonalas műsor van szerte a médiában, a neve: Mixer. Magyarország egykor vezető, ma mitfahrer csatornája – a nézők most éppen az RTL mellett voksoltak nagyobb számban –, a csiga kettes fogadta be a több társaságot megjárt Cserná-tony Dóra, Till Attila, Kistamás László fémjelezte alkotó együttest. Kulturális magazin hallatán többségünk az oldalfegyveréhez kap. Meg tudom érteni. E műsorok állandó stílusjegye ugyanis a dögunalom. Illendő hát ajnározni a Mixert, ahová az unalomnak még az „u” betűje sem férkőzött. Fantasztikusan pergő, jó ritmusú adások ezek hetente kétszer. Igaz, mindössze hat-tíz percben. A rendező, Kistamás László mással össze nem téveszthető stílust ad a műsornak. Az elválasztó wisheket például a leforgatott anyagból, s nem máshonnan vett képekből állítja össze, pontosabban vágja zenére, átkozottul pontosan. Harmonizál ezzel a kameramozgás. Folyamatos belső vágásokkal, plánozásokkal cserkészik be az interjúalanyt. Persze erre azért adódik lehetőség, mert Till Attila kiváló riporter. Olyan beszélgetéseket folytat, amelyeknek jórészt vágás nélkül is van elejük, közepük, végük. A kérdések értelmesek, hozzáértésről árulkodnak, mi több: újat tudunk meg az interjúalanyról. Csernátony Dóra szerkesztési elveit az értékközpontúság mozgatja, nem tagadva, hogy az alkotók a képzőművészetet tartják a magyar kultúra húzóágazatának. Talán a csiga vezérkarának szemet szúr, hogy van egy jó műsoruk, és megkétszerezik a Mixer adásidejét.
Eddig a dicséret, s ekkor jött Salgováczné. Abbahagyatta velem az írást, s erőhatalommal kötelezett, hogy nézzem meg az Aktívot. „Minek, hiszen már írtam róla, maga is olvasta” – húzódoztam. „De olyat még nem látott, mint amit, a fene tudja miért, beleszerkesztettek” – erősködött az asszonyság. Így lettem az Amo család című szappanoperett egyszeri nézője. Az ötletet, akár a sicc, úgy nyúlták le egy három évvel ezelőtt a csatornához benyújtott pályázatcsomagból. De csupán formailag. Amivel megtöltötték az alkotók, az a totális értelmetlenség, érthetetlenség, a teljes csőd. Egyszer megnéztem, mert kritikus vagyok, aki havi 200 pengő fixért könnyen viccel. Legközelebb akkor, amikor felkeres egy Amo-ügynök, aki minden adás megtekintéséért kétszázezer forintot ígér.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.