A legnagyobb magyar

Széchenyi István életművét és életútját tárja elénk a Hídember című játékfilm. A film korhű ruháit a szakma prominens képviselője, Szakács Györgyi tervezte. Nem könnyű őt elérni, hiszen ingajáratban utazik Budapest és Bécs között, mert éppen a Burgteatherben dolgozik.

2002. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz volt visszatérni abba a korba, amelyet annyira szeretünk és állítólag jól is ismerünk gyermekkorunk kedvenc olvasmányai, Jókai és Mikszáth művei nyomán?
– A színházi, a filmes jelmeztervező élte sem más, mint állandó időutazás valamerre. A legtöbbször persze a múltba. Hálás vagyok a sorsnak, amiért behatóan elmélyedhettem az 1800-as évek világában, amelyből a Hídember hetven-nyolcvan évet ölel föl. Az ember ritkán foglalkozhat közvetlenül a reformkor, a szabadságharc, majd az önkényuralom hő-seivel, Széchenyivel, Wesselényivel, Kossuthtal, Batthyányval, mivel mostanában nem nagyon adódott erre alkalom. Elolvastam Széchenyi naplóját, műveit, a közismert és kevésbé híres irodalmi műveken kívül a korrajzokat, leírásokat az arisztokrácia és a kisemberek hétköznapi életéről. E munkák megidézték a XIX. század kultúráját, viselkedését, öltözködését. Aztán a képtárakat és a múzeumokat járva próbáltam minél több lehetséges forrást begyűjteni és feldolgozni.
– A munkát könnyítette vagy inkább nehezítette a bőséges forrásanyag?
– Filmünk érdekes kort idéz meg, hiszen létezik egy népszínművesen, illetve operettesen túlszínezett, hamisításra csábító kép is. S hiába a meglévő jelmezek látszólagos aranykori túlkínálata. Őseink még Széchenyi korában is apróbbak voltak nálunk, ezért szó sem lehetett arról, hogy eredeti ruhába bújtassunk bárkit is. Rendelkezésemre álltak korhű anyagok a csipkegallértól a stóláig, de még ez sem volt elég. Mert ha azt akarjuk, hogy az általunk készített ruhák eredetinek tűnjenek, akkor is létezett anyagokat, tiszta selymeket, taftot, brokátot, posztót használhattunk. A jelmeztervezésnek a korhűségnél is fontosabb alapszabálya, hogy az induló és a végpont nem lehet más, mint az ember. A ruha tehát csak akkor lehet telitalálat, ha a főhős megfelelően jellemzi az embert. Ehhez viszont egyaránt figyelembe kell venni a megjelenítendő hősök és az őket megjelenítő színészek alkati sajátosságait. Egyszerre kellett figyelnem például Széchenyi Istvánra és Eperjes Károlyra. A gróf ruháit számos forrásból ismerjük. Arisztokrata lévén angol divat szerint öltözött, de a kirívó különcségek is igen csak kedvére valók voltak: például ifjúkorában fogadásból egy évig rózsaszínben járt. Hatalmas kínálatból ki kellett választanom a jellemzőt, a látványosat, arra is ügyelve, nehogy a film mozgóképes divatbemutatóvá váljék.
– Kik végezték e munka gyakorlati részét?
– A szakemberek köre bizony igen csak szűkös volt, s túl is voltak terhelve. A női ruhák nagy részét Bene Györgyi, valamint egy belvárosi szalon szabásznője, Vrana Erzsébet és a Pesti Magyar Színház varrónői készítették. Széchenyi István huszárruháját Szabó László, a többi kosztüm, a férfiruhák nagy része a Katona József Színház szabászának, Vári Jánosnak és a Mekko szalon szakembereinek munkája.
– Ön látta már a filmet?
– Csak a musztereket… De most már kicsit félek is, hiszen először mindig a hibákat veszem észre. Egy sok helyszínes, kosztümös film forgatása önmagában is számos stresszhelyzetet teremthet, hiszen mint jelmeztervezőnek, nem- csak a főhősöket, hanem több mit hatszáz embert kellett felöltöztetnem. Első olvasásra tetszett a forgatókönyv Bereményi Géza és Can Togay műve, s a magam is szinte észrevétlenül kerültem Széchenyi egyéniségének bűvkörébe. Ettől kezdve valóban átitatta hétköznapjaimat a múlttal való párhuzam. Ugyanabban az utcában parkolok naponta, ahol ő is járt, azon hídon kelek át, amit ő épített. A munka során elkezdtek megszólalnak a helyek, az épületek, a kövek. Nini, ama szürke spenótház helyén állt valaha Széchenyi lakása, ahonnan nézhette naponta, hogyan épült a Lánchíd. A híd jobb oldalán állt a kaszinó, ahonnan valamikor kiküldte Kossuthot. Széchenyi életében a honszerelem és egy nő iránti érzemény egyaránt meghatározó. Egy nőnek és egy nemzetnek egyszerre kellett megfelelnie, s talán ennek a kettős elvárásnak köszönhető a gigászi életmű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.