A vers az emberiséget is megmentheti

Március 21-e a költészet világnapja. Lapunk Marsall László költőt kereste föl, aki március 15-én vette át a Kossuth-díjat az ország házában Mádl Ferenc köztársasági elnöktől. Marsall számos költeményében firtatja a költészet lényegét és értelmét. A Vizsgálódások a modern költészet területén című tanulmányában – amelyet Tellér Gyulával közösen írt –, többek között az újkori líra küldetéséről is elmélkedik.

2002. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokták mondani az ünnepekről azt is, hogy fölöslegesek. Mert a költészet világnapján is csak azok olvasnak, akik máskor is…
– A költészet ünnepe azokat érinti elsősorban, akik szeretik a nemes irodalmat. Viszont az ünnep alkalmat, lehetőséget ad arra is, hogy a korábbi közönyösök érdeklődése föltámadjon. Mert ha a szomszéd a költészet világnapján könyveket vásárol, akkor hirtelen én is szeretném, ha lenne egy szép verseskötetem. Ideális esetben pedig talán versrajongó lesz belőlem. Tehát igenis, van értelme az ünnepeknek.
– Ünnepi alkalom volt az is, amikor átvette a Kossuth-díjat. Mit jelentett önnek ez?
– Jó időbe telik még, hogy átérezzem ennek valódi, teljes jelentőségét. Attól azonban, hogy barátaim, ismerőseim sorra fölhívnak, lassan tudomásul veszem, hogy így, vagy úgy, de bekerültem az alkotmány sáncai közé. S ez igen furcsa egy olyan embernek, aki harminchét esztendős fejjel vehette kézbe első verseskönyvét. Félreértés ne essék, nagyon örülök a Kossuth-díjnak.
– Önt Weöres Sándor fedezte föl. Vajon mit érezhet most odaát?
– Csak sejthetem, hogy Weöres, aki még holtában is él, mit érezhetne most. Nyilván hasonlóképpen gondolkodna vagy gondolkodik a világról. Ő, ha nem is a lélekvándorlásban, de valamiféle transzfigurációs átmenetekben mindig is hitt. A költészete is ebből a hitből, filozófiából táplálkozott. Úgy vélem, talán mindenki hite szerint él odaát is.
– Költészete filozofikus, groteszk is, abszurd is, légies és testesen valóságos. Gyakorló irodalomtörténészként szereti-e kategorizálni önmagát?
– Anélkül, hogy igazi ítéletet mondanék, de nem vagyok az a költő, aki lehorgonyoz egyetlen tónusnál vagy gondolatkörnél. Pilinszky János egyetemes rangú költészet egyetlen mélyfúrás, egyetlen hang. Én inkább „szerteágazok” és ezt vállalom is.
– Matematikát tanult az egyetemen. Hogy jön ez össze a lírával?
– Köszönöm, jól. A matematika és a zene közötti összefüggés teljesen egyértelmű. A poétikának, mint költészettannak is van köze a matematikához, hiszen a vers időmértéke nem más, mint rövid és hosszú szótagok váltakozása. Ezen kombinációkból és variációkból előállítható az összes metrum. A rímekre, a hangsúlyra, a ritmusra, az időmértékre, a strófákra, s az egész versalakzatra – például a szonettre is –, pontos matematikai formulákat találunk. Ezen az alapon akár képleteket, egyenleteket is fölírhatnánk.
– Költészetében is fontos szere-pe van a szerelemnek, mint az emberi élet egyik értelmet adó alapérzésének.
– Az ember bizonyos korszakaiban a szerelem mindent meghatározhat. A szerelem legalább egyszer előfordul minden ember életében, s komoly inspiráló tényező lehet a költő életművében is. Arról is elgondolkodhatnánk, hogy mi a legfontosabb az ember életében. Az ösztönök közül például meghatározó lehet az életösztön, a táplálkozási ösztön, s talán a nemi ösztön is. Ám legalább ennyira fontosak lehetnek adott pillanatban a szellemi késztetések is, például hogy fúrunk, faragunk. S mindezen tevékenységekhez szerszámra van szükségünk, amit szintén elő kell állítania az embernek. Wittgenstein pedig – okkal és joggal – a nyelvet is szerszámnak tekinti.
– Önt groteszk lírikusnak is mondják.
– Ez egyszer igaz, máskor nem. Ennél sokkal meghatározóbb, hogy bennem él egy patetikus, romantikus kisfiú, de mostanában mégis inkább a tragikum felé sodródom. Mert látom, hogy az emberiség roszszul bánik a világgal és önmagával is. Ha nem tanuljuk meg végre megbecsülni a bennünket körülölelő természetet, és továbbra is csak átalakítani és leigázni akarjuk, megtörténhet velünk a legrosszabb. Könynyű fölényes mosollyal, túlzónak beállítani az ökológusok, a természetvédők, a zöldek tragédialátó próféciáit. Mert nemcsak a természetet, saját magunkat sem ismerjük. Hogy mást ne mondjak, a kereszténység, a zen, a buddhizmus, a hinduizmus eszméinek és technikáinak segítségével megismerhetnénk azt is, amit Freud és Jung óta tudattalannak hív az emberiség. Létünket kétfelől sajtolják apokaliptikus veszélyek. Az egyik, hogy a természet reánk dől, a másik pedig, hogy megfojt minket a tudattalan. S ha vékonyka énünk továbbra is megmarad a szerzésre, harácsolásra programozott lénynek, akkor nem is biztos, hogy érdemes élni. S most kell visszakanyarodnunk az első kérdéshez: kell e ünnepelnünk a költészetet? Igen, mert a költészet a világ legártatlanabb foglalkozása. És kiváló eszköz arra, hogy az ember megálljt parancsoljon a fenyegető vésznek. S ha általa sikerül birtokba venni a tudattalant, s ne adj’ isten, a természet fölötti úrhatnámságunkat is legyőzzük, megmenekült az emberiség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.