Széchenyi a zeneszerző szemével

Széchenyi István életművét és életútját tárja elénk Hábermann Jenő producer, Bereményi Géza író-rendező, Can Togay forgatókönyvíró Hídember című nagyszabású kosztümös történelmi játékfilmje, amelyet április nyolcadikán, Széchenyi István halálának száznegyvenkettedik évfordulóján láthat először a magyar közönség. Másik János billentyűs, gitáros, énekes zeneszerző, a magyar rock hőskorának egyik főszereplője, Bereményi Géza és Cseh Tamás alkotótársa huszonöt éve alatt több mint harminc film – például a Meteo (Monory Mész András), az Egy tél az Isten háta mögött (Can Togay), vagy az Egérút (Sári Júlia) – zenéjét komponálta meg.

2002. 03. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor dőlt el, hogy ön komponálja majd Bereményi Géza Hídemberének zenéjét?
– Akkor, amikor a műnek még csak a terve létezett. Három éve Bereményi Géza megkérdezte, elvállalnám-e egy Széchenyi Istvánról szóló történelmi portréfilm zenéjének megkomponálását. Habozás nélkül igent mondtam, hiszen Széchenyi is a szívügyem, Géza is régi barátom és „többrendbeli” alkotótársam.
– Hogyan próbálta magát beleélni a XIX. század hangulatába?
– Ha megszakításokkal is, de három esztendeje élek együtt a Hídemberrel. Az effektív alkotói szakasz körülbelül egy évet vett igénybe. Bizonyos fokig már eleve föl voltam készülve e feladatra, hiszen konzervatóriumot, majd zeneművészeti főiskolát végeztem, s mind a klasszikus, mind a romantikus kor muzsikájában járatossá váltam. Attól kezdve, hogy elköteleztem magam, újra és újra alámerültem Liszt Ferenc szimfonikus költeményeiben, amelyek fantasztikusan képszerűek, s megint behatóbban kezdtem foglalkozni Beethovennel. Számos szerkezeti tanulmányt készítettem, eközben folyamatosan tartottam a kapcsolatot Bereményi Gézával és Can Togay-jal. Közben elolvastam a tizenegy forgatókönyv-variáns mindegyikét, s szinte velük párhuzamosan készítettem a vázlatokat. Huszonöt esztendős és harminc-egynéhány filmen túli tapasztalatok birtokában mondhatom, hogy az első gondolatokhoz az esetek túlnyomó többségében visszatérünk. Az első intuíció döntő jelentőségű a kreativitás világában. Kompozícióm vezérmotívumát Széchenyi-témának hívom, ezen- kívül a főhős életútjának különböző állomásait, életének meghatározó alakjait is különböző karakterű zenékkel jelölöm meg. Széchenyi felfokozottan érzékeny ember volt, kimeríthetetlenül gazdag intuíciós bázissal megáldva és megverve. Létezett számára a valóságos külső és a belső világ, amelyben teremtő képzelete működött. Mindezeket a szinteket én leképeztem a zenében. A különféle motívumok a dramaturgia törvényeinek megfelelően váratlanul vissza-visszatérnek.
– Archaizáló, vagy korunk lüktetését is magában foglaló zenét írt?
– A zeném magától vált többrétűvé. Egyszer csak megjelent valami különös dolog, ami hangzásában emlékeztet ugyan a XIX. századi zenére, a megoldásai viszont kortalanok, ami az összhangzást is időtlenné teszi. Mindez háromféle tónusban, s kétféle hangszerelési rétegben valósul meg. Az első réteget teljes szimfonikus zenekar valósítja meg vonósokkal, fúvósokkal, ütővel. A másik részt vonós zenekar adja elő, tíz első és nyolc másodhegedűssel. A harmadik szegmentum csak egy-két villanást foglal magában. Például, amikor Széchenyi az Al-Dunán, a Balkánon hajózva elkapja a sárgalázat, a szimfonikus részekre rátettem egy etnozenei beütést, szimfonikus háttérrel. Vagy ahogyan a szerelmi szál fölvillanásakor a szimfonikus zene mellé egy női kórus kerül háttérbe. Van nyitány és finálé jellegű főcímzene is, az utóbbi vokális, az előbbi instrumentális. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara játszott, Vajda Gergely és Drahos Béla vezényletével. Csodálatosak voltak, sok szimfonikus filmzenét írtam már, de ritkán fordult elő, hogy a zenészek munkája ennyire tökéletesen találkozott volna az én elképzeléseimmel. A zene CD-n is megjelenik majd, s erre azok a betétek is teljes hosszban rákerültek, amelyek a filmben darabokban vannak. Gézával Münchenben végeztük el a zenei utómunkálatokat. A képekre kevertük a teljes hanganyagot, a zenét, a dialógot és az effekteket. A filmhang minden szegmensét összekevertük, megfelelő arányban mixeltük, hogy létrejöjjön a teljes dolby sztereo hangkép.
– Mit üzen a hívő és a szkeptikus nézőknek?
– E film éppen olyan hatalmas szellemi kaland volt számomra, mint amit a fölkérés pillanatában vártam tőle. A filmkészítés mindig nagyon sok nehézséggel jár Magyarországon, s ennél a filmnél az is fokozta a külső nehézségeket, hogy nagyobb költségvetéssel készült, mint bármilyen eddigi magyar film. Számomra ez nem változtatott azon a szellemi örömön, amit a kaland közben átéltem. Oda érkeztem meg, ahová az elindulás pillanatában akartam, s ezért hálás vagyok minden segítőtársamnak. Ajánlom hát e filmet és a filmzenét mindazoknak, akik szeretik a magyar történelmet, Széchenyit és a zenét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.