Aki mindenét odaadta nemzetének

Eperjes Károly a mai magyar színművészet egyik legnagyobb, karizmatikus egyénisége. Egyszerre képes a legösszetettebb hősalakok és a legváltozatosabb jellemtípusok megformálására. Sem a közönség, sem a szakma számára nem volt kérdéses, hogy neki, a drámai erő és az önfeledt, jóízű humor minden eszközével fölvértezett, tökéletes színésznek kell életre keltenie Széchenyi Istvánt Hábermann Jenő producer, Bereményi Géza rendező és Can Togay forgatókönyvíró a Hídember című filmjében. A mű premier előtti díszbemutatóját Széchenyi halálának évfordulóján, ma este nyolc órakor tartják az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a nagyközönség április 11-től láthatja.

2002. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy harmadfél esztendeje Bereményi Géza megkért, hogy tanulmányozzam át a Hídember irodalmi forgatókönyvének első, akkor még nyolcórás változatát – idézi föl a művész a forgatáshoz vezető út első lépéseit. – Szokásom szerint többször is átrágtam magam rajta, s majd három órán keresztül beszélgettünk Gézával. Váratlanul megkérdezte, hogy elvállalnám-e Széchenyi István szerepét. Nagyot dobbant a szívem, életemben először ijedtem meg szereptől. A remek forgatókönyv, gondoltam, átíveli a Hídember egész életét, s nekem kell eljátszanom az ifjú, az érett és az öreg Széchenyit is. A kihívás átsegített az első ijedelmen, és igent mondtam.
– Ön soha nem játszik, inkább átlényegül. Mikor történt meg az átalakulás?
– A csúszások és elhúzódó előmunkálatok miatt majd két és fél évig búvárkodhattam múzeumok, könyvtárak mélyén. Széchenyi naplójának olvasása közben jött el az a pillanat, amikor úgy éreztem, hogy lelkileg kész vagyok, de csak a forgatás után csendesült el bennem a teljességre törekvő készenlét, hiszen a különböző korszakokban Széchenyit először föl kellett építeni, majd le kellett zárni magamban. Mindenkinek köszönöm ezt a különösen „finom” filmet.
– Széchenyi bohém különcből vált korának egyik legragyogóbb lángelméjévé. Mi motiválta e gyökeres változást?
– Gróf Széchenyi Istvánt, a nyalka huszártisztet a lipcsei csata kivételes hősének hírneve övezte, s ő igencsak beseperte e szerep hozadékát, mint bálok királya és hölgyek bálványa. Az a trauma indította el a megigazulás útján, hogy sógornője átvitt értelemben belehalt kettejük tiltott szerelmébe. Mély lelki válságba került, amelyből édesapjának, Széchényi Ferencnek csodálatos intelmei ragadták ki. Érett apaként ő maga is írt Béla fiának egy olyan levelet, amely úgyszintén a pedagógiai irodalom csúcsának számít. Életének sorsdöntő eseménye volt az is, hogy megismerte, majd tizenhárom éves kitartó várakozás után elvette feleségül Seilern Crescence-t. Nagy László – nem erre vonatkozólag – írja a Jártam én koromban, hóban című versében: „Mellém te álltál / Kardél mellett felnőtt virágszál sebzett virága”. Ilyen sebzett virág volt Crescence Széchenyi mellett.
– Akinek életében az Istenhit is döntő szerepet játszott…
– Széchenyi reformer volt és reformer is maradt. A reformer Istentől eredezteti magát, aki a világi dolgokat Isten törvényei által szeretné megjobbítani, s mindig Istenhez akar visszatérni. Így válik igazi személyiséggé. A forradalmár ezzel szemben önmagából indul ki, tömeget gyúr, öntörvényű egyéniséggé válik, de a legjobb esetben is csak sztárrá és mindig csak önmagába térhet vissza. Széchenyi megmaradt reformernek, Kossuth eszmetársai forradalmárokká váltak. Széchenyi nem elszakadni akart a monarchiától, hiszen a császár egyben Szent István koronájával szentelt magyar király volt. Politikai lángelme volt, tudta, hogyan kell Béccsel együttműködni, hogy szívós munkával Magyarországot a térség szellemi és gazdasági központjává tehesse. A történelem őt igazolta, hiszen Deák Ferenc az 1867-es kiegyezésnél bevallottan Széchenyi eszméit valósította meg. A kiegyezés még az elbukott szabadságharc után is hatalmas lelki, gazdasági, kulturális fölvirágzást hozott a magyarságnak. S ha akkor a nemzet Kossuthék forradalma és szabadságharca helyett Széchenyi lassúbb, de tisztább útját vállalja, nincs a sok szenvedés, s akkor még a feltételek is mások lettek volna, s nem szunnyadt volna a nemzet a passzív rezisztencia hosszú évei alatt.
– És a Hídember útja nem vezetett volna Döbling felé. Végül is, mi történt az elmegyógyintézetben?
– Vajon őrült-e az az ember, aki az Ein Blick című leleplező cikkének zsenialitásával az egész világ előtt megszégyenítette és megbuktatta a Bach-rendszert? Ezt nem Kossuth tette Londonból vagy Amerikából, és nem az itthoni politikusok, akik túlélték negyvennyolcat, hanem egyedül Széchenyi. Nem véletlenül olvassuk hát naplójában: immáron nem tudom megmenteni magam. És azt is tudta, hogy jön a vég, a halál. Mert amazok rájöttek, hogy ki volt az ő valódi ellenségük. A titkosrendőrség meg is üzente neki halála előtt pár héttel, hogy „megszűnt önnek Döbling menedékhely lenni”. És öngyilkos lett az az ember, akit az egyház a halála után pár nappal eltemet? 1860-ban a katolikus egyház még nem temetett szertartással temetőben öngyilkosokat. Megtalált állapota sem öngyilkosságot mutat, hiszen jobbkezes volt, a kézifegyver a bal térdén nyugodott, s mindkét keze az ölében. S van még pár érv… Antall József néhai miniszterelnök úr tudomásom szerint elzarándokolt Nagycenkre és még éjszakákat is átimádkozott Széchenyi sírjánál. Amikor Antall József a csendes, a békés rendszerváltozást választotta, Széchenyi és Szent István útjára tért, amelyet a jelenlegi polgári kormány hivatott beteljesíteni. Széchenyi nem álszerénységből hárította el „a legnagyobb magyar” címet, amelyet Kossuth aggatott rá: „Mért emel olyan polcra, ahol én nem tartom magam.” Ugyanis tudta, hogy a legnagyobb magyar Szent István. Egyébként halála előtt úgy rendelkezett, hogy az újjáépülő nagycenki templom oltára Szent Istvánt ábrázolja, amikor éppen fölajánlja az országot és a nemzetet mindannyiunk patrónájának, Jézus édesanyjának, a magyarok nagyasszonyának. Széchenyi egész életében a Szent István-i életeszménynek kívánt erkölcsileg megfelelni.
– Eljutottunk hát a mű végső üzenetéhez?
– Nagy örömet éreztem, amikor Széchenyi 1859. december
1-jei naplóbejegyzésében fölfedeztem a következő sorokat: „Zay cikke remek. Kár: jobban szeretjük Magyarországot Istennél, üdvösségünknél is.” Széchenyi, aki mindenét odaadta a nemzetnek, Istent és az üdvösséget fontosabbnak tartotta még a hazaszeretnél is. Mert aki jobban szereti a hazáját Istennél és az üdvösségénél, az nacionalista. Aki jobban szereti a családját, mint az Istent vagy a hazát, az majomszerető. Aki pedig a világot szereti jobban, mint az Istent, a hazát és a családot, nem más, mint világblöffölő internacionalista. Széchenyi az Isten, haza, család egység egyetemes gondolkodója, „szív-agy harmonikusa” volt. Pilinszky döbbenetesen ugyanígy gondolkodik, vall a Végkifejletben: „Én magam talán középre állok. Talán este van, talán alkonyat, Egy bizonyos, későre jár.” Tehát egyre közelebb a hajnal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.