Drámák a közelmúltból, zárt terekben

- SZÉLESVÁSZON -

2002. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wilhelm Furtwängler, a magnetikus erejű művész, a zseniális karmester okkal és joggal válik a művészi lét egyik örökös dilemmájának jelképalakjává. A mester, akinél Beethoven műveit talán senki sem tudta nagyobb átéléssel vezényelni, diktátorok kedvence volt. A művész válaszútjának egyik sarkalatos pontja: szabad-e hűségesnek lenni hazánkhoz, ha az egyik legsötétebb eszmerendszert, a nemzetiszocializmust tekinti vezérfénynek. A másik alapdilemma: az előadóművész számára a hallgatás maga a halál. Egy színész, egy balett-táncos, egy karmester művészetének sajátos természete miatt nem teheti meg azt, amit az író. Nevezetesen, hogy az asztalfióknak írja műveit. A színész vagy a karmester műve csak abban a pillanatban válik létezővé, amint a közönség előtt realizálódik.
Szabó István Szembesítés című filmjében, amelyet mától látunk a magyarországi mozik műsorán, Wilhelm Furtwänglert, a zseniális német karmestert szembesíti saját életének sötét korszakával. A rendező Bécsben tekintette meg Ronald Harvard azonos című darabját, s a konfliktus mozgásba hozta alkotói fantáziáját. Vajon Furtwängler a művészek létparancsát teljesítette, amikor Beethoven halhatatlan üzenetét közvetítette a német népnek a diktátor jelenlétében, vagy egyszerűen cinkos volt? A film, akár a dráma, a második világháború utáni Berlinben játszódik. Egyik főhőse egy amerikai katonai nyomozó (Harvey Keitel), aki meg van győződve arról, hogy a művész kollaboráns volt. Furtwängler (Stellan Skarsgard) olykor méltóságteljesen, máskor megalázkodva bizonyítja igazát: a művész akkor válik igazi vétkessé, ha elhallgat. Szabó István filmes eszközökkel megtámogatott izgalmas, kitűnő kamaradrámát írt, s nem is próbálja megválaszolni a megválaszolhatatlant, hanem okosan kérdez. S a bölcsen föltett kérdés burkoltan magában foglalja a lehetséges válaszokat is.
A ma kezdődő ír filmhét két alkotása a máig élő konfliktushelyzetről beszél. Írország évszázadok óta a békétlenség földje. A brit sziget 1171-ben vonta uralma alá az ír földet, és ettől kezdve szinte megszakítás nélkül folyt a küzdelem az önállóság visszaszerzéséért. A helyzet ma is felemás. Van 1921. december 6-a óta egy független Írország, és van Észak-Írország, mint Nagy-Britannia Egyesült Királyság része. És a katolikus írek és a protestáns írek, meg a protestáns angolok között ellentét feszül, véres összecsapásokat kiváltó ellentétek feszülnek, s gyakoriak a terrorakciókba torkolló húsvéti körmenetek.
A Véres vasárnap című film, 1972. január 30-ához, ahhoz a vasárnapi naphoz kapcsolódik, amikor Észak-Írország Derry nevű városában egy békésnek induló tiltakozó gyűlés tizenhárom fegyvertelen tüntető halálával és tizennégy súlyos sebesüléssel ért véget. A tüntetést azért rendezték, hogy tiltakozzanak a brit rendelkezés ellen, amely lehetővé tette, hogy a katolikus íreket bírói ítélet nélkül is börtönbe zárhassák. Az idei Berlinale Arany Medve díjas filmje, a Sundance Fesztivál közönségdíjasa, helyenként dokumentumfilmes hűséggel és sokkoló kíméletlenséggel mutatja be, mi is történt. A másik ír film, a H3, tulajdonképpen a Véres vasárnap párfilmje. Egy börtönben, annak H3 jelű szárnyában játszódik, ahol a brit uralom ellen lázadó, köztársaságpárti politikai foglyokat gyűjtik össze. A foglyokat meztelenül tartják, csupasz cellákban. Szadista börtönőrök szórakoznak velük. Emberi jogokról, emberi méltóságról beszélni sem lehet. Sokkoló, ami történik. A bánásmód elleni tiltakozásul 1981-ben indított éhségsztrájkba tízen belehaltak. A film azonban hatását tekintve, sajnos nincs arányban az elmesélt dráma erejével, illusztratív marad.
Nem ilyen tragikus, bár szintén zárt térben, egy mai magyar lakótelep panelházának konyhájában, nyolc-kilenc négyzetméteren játszódik a Spiró György drámájából általa filmre írt Kvartett. A lakásban él a nyugdíjas Öreg (Lukáts Andor) és a Feleség (Molnár Piroska), akikhez váratlanul egy idegen érkezik, a Vendég (Blaskó Péter), egyenesen Amerikából. Háláját leróni jött: 1956-ban az Öreg megmentette az életét, így juthatott ki Amerikába, ahol megvalósította az amerikai álmot: gazdag lett. És most hálából juttatni akar az Öregnek, a Feleségnek, lányuknak, a Nőnek (Bertalan Ágnes): kertes házat, autót, bankbetétet. Az Öreg azonban nem emlékszik (vagy nem akar? nem mer? emlékezni) semmire. Betonfejű, hithű kommunista. Gyűlöli a rendszerváltást, „ezeket”, a világot, az imperialista tőkét. A Nő pedig, megcsillanni látván a nagy lehetőséget, ráállna az ajánlatra. De ez sem sikerül. A kvartettben nincs összhang, sem a négy tag között, sem a külvilággal szemben.
A Vecsernyés János rendezte film (operatőre a bravúrokat végrehajtó Márton Balázs volt) a jelen magyar társadalmának néhány égető kérdését érinti. A baj az, hogy valóban inkább csak érinti. Mindenesetre van benne valami komor figyelmeztetés: a múlt itt él közöttünk, szinte kiirthatatlanul beleivódva agysejtekbe, zsigerekbe. És van benne valami sejtelmes utalás is: ez a rendszerváltás – sem jobbról, sem balról – nem az igazi, aki pedig nem itthon élt, az ne akarjon itt semmit.
A színészi játék azonban kifogástalan; különösen Molnár Piroska semmit nem értő, megfáradt proliasszonya nagyon jó.
A Kvartett 2000-ben készült. Erős politikai töltése van. Hogy miért vártak a bemutatójával éppen április 4-éig („felszabadulásunk” hajdani ünnepnapjáig), illetve a választások első fordulója előtt majdnem a kampánycsendig? Talányos kérdés. Bár akár az is lehet, hogy csak véletlenül történt így.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.