Az abszurdon innen és túl

2002. 05. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cicero szereti az abszurdot. De nemcsak úgy ímmel-ámmal, Közép-Európa örök létformájaként és közhelyeként dédelgetve, mint megannyi szalonabszurd alkotó, hanem kíváncsian, szenvedélyesen, önkínzón vonzódva hozzá. Cicerót kísérti a morbid, a groteszk, a fonák szelleme, azt teszi hát, amit tenni kénytelen: lecsupaszít és kiforgat, ízekre szed és torz mozgáskorlátokat szerkeszt – rendezésében-koreografálásában a Dunaújváros Táncszínháza ellentmondást nem tűrő, bátor kísérletet tesz, hogy a magyar és regionális néptáncokat olyasmire használja, amire nem szokás. Amire a néptánc keményvonalasai azt mondhatnák: nem, uram, ez talán mégsem volt illendő.
De az abszurd is szereti Cicerót (alias Rácz Attilát). El nem hagyná egy pillanatra sem. Bohócok, ügyefogyott klónok, nyomorult öltözékű fickók tántorognak a színpadon, hol egy külvárosi kölyökbanda, hol valami Rejtő Jenő-i lebuj pernahajdereit mintázva. Az előadás első része, a dunaújvárosi koreográfus, Janek József emlékének szentelt Zene megállítja az emberben az ütőt. A Steve Reich minimálzenei kompozíciójára épülő minimáltánc minden rezzenésében modern táncszínház, amely rendkívül feszes koreográfiai egységeivel, tapsra és lábdobogásra alapozó szikár ritmusakrobatikájával, nyers, primitív csendjeivel szilánkjaira robbantja a hagyományos táncfolyamatokat. Ahogy dideregnek, villanásokra föleszmélnek, majd állatiasságukba lomhán viszszasüppednek a szereplők, az nem egy tánckar személytelen masszájának hétköznapi robotja, hanem sötét szakralitású, változatos színészi jelenlétet, arcokat mutató mozdulatszobrászat.
Az abszurd e kegyetlen rítusát az Örkény-egypercesekből összeállított második rész már erőtlenebbül valósítja meg. Cicero nem is mozgatja, inkább animálja táncosait, olykor groteszk rajzfilmfigurákká deformálva őket. A rövid, staccatósan váltakozó epizódok eleinte nagy reményeket ébresztenek, meggyőzve arról, hogy csodásan eltáncolhatók Örkény István lélegzetvételnyi abszurdjai is. Mint a féllábú, mezőségi ritka magyart táncoló hadirokkant, akinek először elveszik a mankóját, majd megfosztják műlábától is, végül kiskocsin kigurítják a színről – de táncol, míg élet van benne. Magyar sors, magyar történelem, táncegypercesekben elbeszélve.
Ám a felvonás derekán megroppan, túlhajlik, önmaga ellen fordul az abszurd. Ha a néptánc csupán önmaga paródiájaként jelenik meg, anélkül, hogy akár pillanatokra is megjelenne az eredeti tárgy – a színe nélkül fárasztónak, nyomasztónak, megunhatónak mutatkozhat a fonákja. A szüntelen botladozások, netalán gyalog galoppos, menő manós gesztusok egyhangúsága és gyakori szószátyárkodása a túlzás esztétikáját túlozza el, pedig lappang-e akkora aránytudat bármiben, mint az abszurdban?! Az előadás végére tánchiányunk lesz, várunk valamit, ami végérvényesen elmaradt, de ez nem a mozgás morbid transzformációjának, hanem a mértéktelenségnek, a szélnek eresztett, néha vásáriaskodó mozdulatoknak köszönhető. Ciceró abszurdjában hatalmas, még ki nem csákányozott lehetőségek rejlenek, igazi friss erő hatja át a Dunaújváros Táncszínháza színpadi jelenlétét, kísérletük, játékuk, ötletességük rokonszenvet ébreszt. Csak egy utolsó mozzanatra lenne szükség: az aranytelért kellene fölfedezni, az abszurd semerre sem kanyargó, kegyetlenül nyílegyenes csatornáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.