Egy lány az orkeszterből

Szőke tüsi haj, nyílt, okos tekintet, határozott stílus, apró termet. Ő Lovas Gabriella, a debreceni Csokonai Színház fiatal karigazgatója, aki – bár klasszikus karmesternek készült – vérbeli színházi zenésznek vallja magát. Izgatja a feladat, hogy a zene a színpadi játék kreatív szolgálója legyen, hogy az összhatásban megtalálja a maga helyét. Vezényelt már musicalt és operettet, most pedig vonzó feladatot kapott: egy oratórium koreografált változatát dirigálja – sajátos külsőségek között.

2002. 05. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sötét nézőtéren a fény egy icipici bohóclányra esik. Esetlenül felcsetlik-botlik a színpadra, majd félszegen meghajol. Függöny fel, táncosok a helyükön, a zenekar a színpad mélyén, a kórus a karzaton. Egyetlen hely látszik üresnek… Aztán a táncosok letépik a bohócról a ruhát, előtűnik a frakk, és a karmester a dobogóra lép. Felcsendül Orff darabja, a Carmina Burana.
A meglepő külsejű ifjú hölgy gyermekkora óta zenél. Zongorázott, fuvolázott és énekelt a rádió, majd az Operaház gyermekkórusában, ám agysebésznek vagy rákkutatónak készült. A család döbbenettel fogadta pálfordulását, szerintük a karmesterkedés alapvetően férfiszakma, és hát: mi lesz az alig százhatvan centis, törékeny csemetével abban a világban, ahol a szakértelem mellett a tekintély sem nélkülözhető a sikerhez. Lovas Gabriella másfél év kemény munka után jelentkezett a Zeneakadémia karvezetés szakára, amit aztán annak rendje és módja szerint el is végzett, s miután férjhez ment Zádori László karmesterhez, végképp elkötelezte magát a színházi zene mellett. Megtanulta tőle, hogy némi kreativitással hogyan lehet összhangba hozni a zene és a színház törvényszerűségeit. A kihívás izgalmas, hiszen a klasszikus karmesternek az adott műhöz fűződő feladatain kívül itt sok egyébhez is értenie kell. Nem árt, ha egy kicsit hangtechnikus, világosító, dramaturg, s ha kell, énekes, mint ahogy az a Csíksomlyói passió esetében a mi karmesterünkkel is megesett. Amúgy bele kell simulnia a zenét egy nagyobb egész részeként értelmező produkcióba, s a rendező elképzeléseit támogatva kell megvalósítania a sajátos elgondolásokat. Mindez igencsak gyakorlatias dolog, épp ezért nem is tanítható – vélekedik a karmesternő. Aztán megállapodunk abban, hogy a színházi zenész ma méltatlanul lenézett tagja a muzsikus társadalomnak, amin szerencsés lenne változtatni.
Aztán az is kiderül, hogy Lovas Gabriella első színházi munkája a Kecskeméti Katona József Színházban a János vitéz volt, majd Verebes István rendezésében a Csárdáskirálynőt dirigálta. Az operettől, mint mondén műfajtól kissé idegenkedő zenész ebből is tanult, méghozzá nem is keveset: hogyan lehet ezt a sokak szerint rózsaszín műfajt ízlésesen, színházszerűen művelni. Lovas Gabriella igazi szerelme a musical, s őszintén izgul, hogy a következő évadokban módja legyen ebben a műfajban jeleskedni. Előélete predesztinálja erre, hiszen Kecskeméten ő dirigálta a Jézus Krisztus Szupersztárt, s ez, mint mondja, meghatározó élmény volt számára. Később vezényelte a Hegedűs a háztetőnt, ebben az évadban pedig része volt a Kabaré debreceni színrevitelében.
A Madách, a kecskeméti, a zalaegerszegi színház, a debreceni Csokonai felkérése szép sikernek számít egy alig harmincesztendős, fiatal zenésznek, ami annyit jelent, az ifjú hölgy megállja a helyét a férfiasnak tekintett szakmában. Igaz – ezt maga is beismeri –, a próbák során meglehetősen változatos eszközökkel éri el, hogy figyeljenek rá. Nem idegenkedik a nőiesség vállalásától, egészen a miniszoknya s a merészebb ruhadarabok viseléséig. Könyörtelen viszont a későkkel, nem nézi el a lazaságot, vagy a mulasztást. Úgy véli, a női rafinéria, a humor és a következetesség ötvözése szerencsés ebben a szakmában – a teljesítmény, a produkció érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.