Ünnepi filmköltemény József Attiláról

2002. 05. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

József Attiláról, aki talán mindenkinél tisztább hangon nevezi nevén a rettegés démonát, s talán mindenkinél logikusabban tudatosítja a tudattalanunkból feltörekvő rémképeket, Jelenczki István készített érzékeny filmet. A Hagyaték című montázst pünkösdhétfőn láthatjuk a Duna TV-ben. Az alkotást megálmodói joggal nevezik film helyett inkább filmversnek. Jelenczki István rendező és Simon Péter színművész együtt állították össze József Attila hátrahagyott verseiből és töredékeiből azt a szövegkollázst, amely a halálról és az életről, az újjászületésről és az enyészetről, Istenről, a halhatatlanságról, a hitetlenségről és a csak azért is hitről tesz vallomást a költő szavainak és a rendező látomásainak segítségével.
A Hagyaték felütése József Attila létfilozófiájának mágneses középpontjába vonz bennünket. Parázsként izzó, piros és sárga színekben játszó vulkanikus magma-csöppecskét látunk, amelyet a kamera átvarázsol virágszirommá. A további képsorokon a föld lombos zöldje, a víz nyugalma, a levegő tágassága az őselemek megbonthatatlan egységét sugallja, majd ehhez kapcsolódik a Föld távlati képe, amely hirtelen alámerül a tengerben. A nagy, egyetemes víz eltűnik és csak erővonalak maradnak a helyén. Belőlük pedig először csak fölsejlik, azután kontúrosan kibontakozik Szűz Mária képe, hogy aztán tovatűnjön. S a születés és a halál egységét jelképező elemek újra és újra egymásba játszanak. E háttér mögött Simon Péter hangján megszólal a vox humana: „megöltök, megöltök”, halljuk egyre tagoltabban és mind rémültebb hangon ismétlődni a szót, végül múlt időben: „megöltetek”.
E sokkoló bevezetést követően egymás után látjuk József Attila gyermek, ifjú, felnőtt arcképét. Hogy ki ölte meg őt? A világ súlyától roppant össze, vagy ő maga, tudatosan jutott el időnek előtte, önként választott végzetként a földi élet végpontjáig? Erre felelnek és ezt a kérdést hagyják nyitva a költemények. A tényszerű válasznál ugyanis sokkal fontosabb, hogy a költő és a rendező együtt adnak a befogadónak árnyalt válaszokat saját sorsképletünk kínzó kérdőjeleire. A krisztusi szent sebektől megérintett zseni felfokozottan éli át az emberek és az emberiség kínjait. A költő a rendező látomásai és a versmondó felfogása szerint is egyszerre halhatott bele a világ kegyetlenségébe, a többiek érzéketlenségébe és saját felfokozott érzékenységébe. Démoni szorongásai és a félelem legyőzésének nagyszerű kényszere szülte azokat a verseket, amelyek újjáélesztik és halhatatlanságra ítélik őt. A költőt, akiben a gyermekkori, nevelőszülőktől elszenvedett megaláztatások fájdalma, az üldözési mániáig fokozódó túlérzékenység félelme, a magyarság és az emberiség minden elképzelhető kínja, gyötrelme teremtett egyetemes értékű lírát. Ő tudta, hogy a szabadágnak csak a rend adhat valódi értelmet. Hiszen csupán ez a két alapvető, a lélekben együtt létező igény teheti képessé az embert a végtelen megértésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.