Ha valakinek, hát az ungvári születésű Massányi Viktornak sorsdöntő felvételi vizsgája zajlott 1988-ban Debrecenben. A zeneelmélet–szolfézs szakra jelentkezett, trombitán játszó fiatalembert a vizsgabizottság egyik tagja, Varga Magda rábeszélte az énekes szakra. Egy év múlva átjelentkezett. Énekművész-tanári diplomája megszerzése előtt ösztöndíjasként fellépett a debreceni Csokonai Színházban. – Jó érzéssel gondolok vissza ezekre az időkre – mondta a kiváló bariton. – Pesten ilyen rövid idő alatt nem szerezhettem volna színpadi gyakorlatot. Az első komoly szerepem Papageno volt a Varázsfuvolában. Ezután a Pécsi Nemzeti Színházhoz kerültem, ahol 1994–97 között szép munkákat kaptam, többek közt Figarót, Silviót, Simon Boccanegrát.
Miután sikeres próbát énekelt 1997-ben a Figaro házasságához, állandó vendégművész lett a Magyar Állami Operaháznál. Az lenne az ideális – véli a művész –, ha a színházak nem csak maguknak nevelnék ki az utánpótlást. Különben is, a vidéki teátrumok kicsik ahhoz, hogy elegendő munkát adhassanak az énekeseiknek. Az egészséges operaéletben mozgástér kell, pezsgés és versenyszellem. Már nem lehetett az Andrássy úti dalszínház tagja, hiszen akkor már megindult a közalkalmazotti létszám karcsúsítása. Vállalkozóvá kellett lennie. A tíz hónapos, évadra szóló szerződések idővel alkalmakra vonatkozó felkérésekké alakultak, mivel a tavalyi szezontól a bécsi Volksoper állandó tagja. Az osztrák fővárosban körülbelül harminc alkalommal lépett a közönség elé a Traviatában és a Hamupipőkében. Budapesten is volt vagy húsz előadása – mondta.
Baritonnak lenni kimondottan szerencsés mostanság. Ezt erősíti mindaz, amit Massányi Viktor elmond. Régen az a beszéd járta, hogy szopránból és baritonból Dunát lehet rekeszteni. Volt idő, amikor érdekelte az embereket ez a pálya. Sokan akartak a színpadon megnyilvánulni, jó pénzt keresni, kiváltságokat élvezni. Talán a múlt században a nyolcvanas évekig. Most kevesen próbálkoznak. Szerintem sok szép hangú bariton ma otthon ül, és a számítógépet pötyögteti – véli a művész.
Bár az elmúlt években számos nagyszerű alakítást tudhat maga mögött (Marcel, Figaro, Petúr bán, Germont), némi elégedetlenséget érezni a hangjában. Úgy véli, helytelen az a tradíció, hogy csak az idősebb pályatársak kapnak nagy Verdi-szerepeket. Mintha a fiatalabbakra csak a vígoperákban számítanának, gondolván, ők még jól tudnak szaladgálni.
Mindenesetre vígoperai szerepek és több Verdi-hős után boldog, hogy – először a pályája során – az új évadban Macbethet énekelhet. A külföldön is Verdi-hangnak tartott művész nagy várakozással tekint a hatalmas szerep megpróbáltatásai elé, hiszen itt a sematikus figurák helyett izgalmas szerepjáték párosulhat Verdi nem slágerszerű muzsikájához.
Massányi Viktornak a színpadhoz hasonlóan jelentős a koncertpódiumon zajló karrierje. A Carmina Buranát, a Cantata profanát, Brahms Német requiemjét idehaza és külföldön sokfelé énekelte. A koncertélet változatossága, a különböző kollégákkal és zenekarokkal való együttműködés rendkívüli módon inspirálja. Nagy élvezettel vesz részt magyar ősbemutatókban – bizonyára nem csak a művész emlékezik szeretettel a magyar millennium évében bemutatott Szent István intelmeire, Hidas Frigyes csodálatos alkotására és Németh Amadé míves Millenniumi oratóriumára. A magyar bemutatók sorát egyébként Petrovics Emil Kilencedik kantátájával indította 1998-ban – e művet szeptemberben ismét énekelni fogja. Az új évad Bécsben a Falstaff Fordjával bővül. Itthon több premier várja: a Macbeth mellé felsorakozik még az új Sevillai borbély-produkció és Dohnányitól A vajda tornya.
Massányi Viktor nyáron is keresett énekes. A tihanyi ünnepi játékokon mint Figaro bűvölte el a nagyérdeműt, a zempléni művészeti napok nyitókoncertjén pedig Kodály Háry Jánosának címszerepét énekli, ami szintén debütálás, hiszen színpadon még nem játszhatta el a nagyotmondó obsitost. Békés András rendezésében egy félszcenikus változatot adnak elő a pécsi szimfonikusokkal, Hamar Zsolt vezényletével. – Zemplénbe jó dolog visszatérni. Négy éve Ádám voltam Haydn Teremtésében. Örülök, hogy újra gondoltak rám – mondta a művész.
Dadog, makog, összevissza beszél a zavarba jött Cseh "Katka" - videó