Az építészet története

2002. 08. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

André Malraux szerint a tudomány megváltoztatta a világot, de nem változtatta meg az embert. Vámossy Ferenc Az építészet története – A Modern Mozgalom és a késő modern című exkluzív könyvének ez a mottója, amely erőteljesen meghatározza a Nemzeti Tankönyvkiadó reprezentatív kötetének gondolatiságát. A jeles szerző a XX. század építészeti irányzatairól ad átfogó képet. Vámossy az úgynevezett modernizáció megítélésében szemléleti alapvetésként óva inti a legújabb kor emberét az elfogulatlan hozsannázás és a merev elutasítás szélsőségeitől. A modern és a posztmodern létező jelenségek, amelyekkel szembe kell néznünk, meg kell tanulnunk együtt élni velük, akár a számítógéppel és az internettel. A korjelenségek rabja szűk látókörű technokratává, a korszerűség merev ellenzője maradivá válhat.
Vámossy Ferenc, aki majdnem négy évtizeden át tartott legendás előadásokat a Műegyetemen, illetve az Iparművészeti Főiskolán a XX. század építészetéről, könyvében sem elégszik meg a múlt század építészettörténetének felmondásával, hanem igyekszik egyszerre tradicionális és modern szemléletet adni. Az olvasó a könyv elolvasása után megérti azt a folyamatot, amely szerint a ma még ultramodernnek, minden hagyományt érvénytelenítőnek hitt irányzat holnapra könnyen avulttá válhat. Ám a művészetben nincs lehetetlen, hiszen a többszörösen dogmatikusnak bélyegzett szemléletmódok is újra meg újra felbukkannak. A belga Henry van Welde, az osztrák Otto Wefner, a Jugendstil, illetve a szecesszió úttörői az eklektika túlzásai ellen tiltakozva definiálják önmagukat, miközben műveik szerkezetébe számos „megszüntetve őrzött” eklektikus elem is beépül. Le Corbusier, a funkcionalizmus nagymestere először megteremti a funkcionális építészet alapjait, később maga lázad fel az ember anyagi-biológiai funkcióinak túlhangsúlyozása, már-már fetisizálása ellen, amely pedig logikusan következik az irányzat racionalizmusából és prakticizmusából. Mi több, az organikus szerves építészet atyjaként közismert Frank Lloyd Wright, akit a hazai szerves építészet nagyja, Makovecz Imre is mestereként tart számon, azok közé tartozik, akik a múlt század húszas éveiben elismertetik többek között a funkcionalizmus egyik alapelvét: a tér teljes szabadságát.
A kötetből árnyalt képet kapunk arról, hogyan hatotta át az építészeket is a múlt századnak az a szorongató, elidegenítő alapérzése, amit Ady Endre úgy fejez ki Kocsi-út az éjszakában című költeményében: „minden Egész eltörött”.
A század eleji alkotó részben azonosul a kor szellemével, lemond az úgynevezett extenzív totalitás, a minden mozzanatban teljességre törekvő ábrázolás soha meg nem valósult alapelvéről, s tudatosan törekszik a mozaikosságra, a töredezettségre. Az igazlátó művészre érvényes az a tétel, amit Simonyi Imre Samuel Beckett abszurd drámáiról leírt. Nevezetesen, hogy Samuel Beckett, az abszurd létezés költője szívesen mondta volna el a világról, hogy olyan szép, mint amilyennek Isten legszebb álmaiban elképzeli. Ám a valóság éppen ennek az ellenkezője, a világ ugyanis pontosan olyan, amilyennek a sátán látni szeretné. Az alkotó nem fordíthat hátat a létező dolgok mozaikosságának és töredezettségének, bizonyos mértékig alkalmazkodik hát a világhoz. Mégis, igen hamar fellázad saját önkorlátozása ellen, újra a totalitás bűvöletébe kerül, s próbálja megvalósítani a forma teljességélményét az ábrázolásmód újszerűségében és intenzitásában.
Vámossy Ferenc imponáló áttekintést nyújt a XX. századi európai, közel- és távol-keleti, tengerentúli építészet meghatározó szellemi irányzatairól, a Bauhaustól a high techig, amely elidegenítő, rideg multiplexstílusával kezdi otthontalanná tenni már Budapest bizonyos negyedeit is. A könyv szerzője ugyanakkor arra is megtanítja olvasóját, hogy nem szabad az építészet nagyjait, Walter Gropiust, Alvaro Altaót, Kós Károlyt, Paolo Portoghesit, Makovecz Imrét, Csete Györgyöt és a többieket egyértelműn csak modernnek vagy csak tradicionálisnak skatulyázni. Arra emlékeztet bennünket, hogy a művészet kiinduló- és végpontja nem lehet más, mint az Isten képére formált ember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.