Verdi Trubadúrja Diósgyőrött

2002. 08. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Enyhén szólva kemény vállalkozás a diósgyőri várban opera-előadást tartani. Meglehet, egykor, amikor még „vár állott” s nem puszta rom, meglehetős akusztikával bírhatott az erődítményszerű épület. Most mint „kőhalom”, híján van e zenei előadások szempontjából nélkülözhetetlen tulajdonságnak. Ennek ellenére mégis érdemes megkísérteni a majdnem lehetetlent, ugyanis a várrom elképesztően hatásos díszletéül szolgál az általában végletes érzelmeket ábrázoló operáknak. Éppenséggel Verdi mester A trubadúrja is ebbe a fajtába sorolható, így kifejezetten jó ötlet előadni a mord kőfalak hátterével.
Azon operarajongók, akik elsősorban fülbéli örömök miatt járnak színházba, jobban jártak azon társaiknál, akik számára a szemgyönyörködtető látvány éppoly nélkülözhetetlen fontos élvezeti forrás, azok pedig egyenesen pórul jártak, akik igazi műértők lévén, komoly igényt támasztanak, a sok esetben zavaros szövegkönyvek elemző előadása iránt, mi több, az énekesektől átélt színészi játékot kívánnak a bel canto mellett.
A bel canto Diósgyőrött helyén volt. Sőt az előadást akár lemez formájában is kiadhatnák, biztosan nem száradna rá a boltosokra. Wiedemann Bernadett egyszerűen frenetikusan énekelte Azucena szólamát. Továbbá a sziporkázó tehetségű hölgy éppoly frenetikusan adta a cigányasszony szerepét. Nem maradt el mögötte Busa Tamás Luna grófja sem, noha mindketten fiatalabbak a megformált figuráknál. Miként Horváth Ádám szintén erős sminkkel lépett színre Ferrandóként. Ő aztán végképp ifjabb (legalábbis ebben a rendezésben) Luna gróf fegyverhordozójánál. Horváth Ádám igen tehetséges basszista, s mindenképpen jelentős operaénekes válik belőle, amikor a mindenkori szerep drámai tartalma is benne feszül majd kiváló hangjában, és ezzel együtt színészi játéka szintén felszabadul az énektechnika miatti kezdeti merevségből. Feledhetetlen volt a Leonorát éneklő Temi Kamburova negyedik felvonásbeli áriája.
A tehetséges bolgár szoprán hangi adottságairól elég annyi, hogy már énekelte az Éj Királynőjét, s nemsokára Lammermoori Lucia szerepében debütál. A dél-koreai Riccardo Shim egészében frappánsan keltette életre Manricot, habár néhol be-bevibrált a hangja. Arról, hogy tipikus ázsiai alkata és vonásai némileg furcsán festettek a tüzes spanyol környezetben, már a rendező, Yefim Maziel tehetett. Arról meg az akusztika hiányának ördögfia, hogy mikroportokkal kellett kierősíteni az énekeseket. Így szóltak együtt a zenekarral, amely amúgy önmagában is megállta volna a helyét. Igaz Jun Nakabayashi amerikai dirigens amolyan kamara szimfonikus együttest kapott a keze alá. Hát igen, egy vár nem az Operaház arányaival bír.
A szereplők sorában meg kell említeni Pásztor Edina és Benedek Gyula nevét. Ők prózai színészek. Hogy mit kerestek ebben a produkcióban, talán ők maguk sem tudják. Az olasz nyelvű előadás nézői pedig egész biztosan nem. Aki nem ismerte az opera cselekményét, annak Diósgyőrben sem gyarapodott ismeretanyaga. Talán a New York-i közönség műveltebb, ezért nem izzasztotta agyon magát a rendező – gondolta, ha a Metropolitanben megvették művészetét, itt is elég lesz annyit kitalálnia, hogy melyik szereplő honnan jöjjön be. Így megesett: a nézőtér mellett jobbra, máskor balra felállított emelvényen pergett a cselekmény, miközben a bazi nagy hangszórók az ellenkező oldalról árasztották Verdi halhatatlan melódiáit. Yefim mestert a vár egyetlen – az előadást kezdő és záró – képen kívül nem ihlette meg.
Hidegen hagyta, hogy a számtalan jelenet helyszíneit bármi módon elválassza egymástól. Úgy tényleg nem könnyű felfogni a drámát, ha minden színhely a diósgyőri vár színpada. Még szerencse, hogy Zeke Edit jelmezei és Kramcsák János fényei igyekeztek színházi körülmények közé emelni A trubadúrt. Azt az operát, amelynek készültekor Verdi efféle instrukciókkal látta el szövegíróit: „Ha a teljes opera egyetlen számból állna, azt is ésszerűnek és helyesnek találnám.” E mondatban kizárólag a vak nem veszi észre a törekvést, ami Richard Wagner munkásságát is áthatotta – elszakadni a bel cantótól, s megteremteni a zenedrámát. Nagy kár, hogy a rendező nem követte a maestro instrukcióját.
Nem szeretnék komor emlékeket hagyni az olvasóban. Ami a legfontosabb: a diósgyőri várban opera-előadás született. Remélem, jövőre meg azután sem szakad meg a sorozat. Én ígérem, ott leszek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.