A minőség magnetikus vonzereje

2002. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sánta Ferenc irodalmunk kortalan nagysága. Viszonylag kis terjedelmű életműve annyira kerek és egész, hogy szinte befejezettnek tekinthető, mivel 1991 óta – tudomásunk szerint – egy sorral sem gyarapodott. Nyomban pontosítanunk kell hát a legendát, amely szerint az Isten a szekéren című 1970-es novellaválogatás megjelenése óta csak újrakiadásokkal jelentkezik. A Literátor Kiadó 1993-ban közreadta A szabadság küszöbén című esszégyűjteményt, melynek első írása az 1956-os szeptemberi Irodalmi Újságban, a legutolsó, a kötetcímadó tanulmány pedig az Új Magyarország 1991. március 29-i számában látott napvilágot. Az sem igaz hát, hogy meghasonlott visszavonulásban élne mintegy három évtizede, hiszen ahogy a Petőfi-kör tagjaként részt vett az ’56-os forradalomban, a rendszerváltozási folyamatot elindító legszélesebb körű mozgalomban, az MDF-ben is alapítóként tevékenykedett, s később is – például a Horn-korszakban is – tudta, mikor kell aktív, politizáló jenlétével is hangsúlyozni, hogy veszélyben érzi a magyarság integritását.
Sánta Ferenc Brassóban született 1927. szeptember 4-én, korai, de korántsem zsenge első írásaiban érezzük a székelyföldi havasok hidegen metsző leheletét. Novellaköltészete abból a világból sarjadt, ahol a sírás és a nevetés, a vérbő komédiák és a véres tragédiák szövik át az emberek hétköznapjait. Sokan voltunk című elbeszélését sokan hasonlították Móricz Zsigmond Hét krajcárjához. A koraérett hangnem, a hétköznapi dráma lírai előadása, a szegénység komor költészetének polifon megszólaltatása valóban rokonítja a két jeles alkotót. Sánta Ferenc első korszakának elbeszélései, a Kicsi madár, a Szalma-boldogság, a Szegény leány, szegény legény, a Bíró Juli Szabó Dezső, Tamási Áron, Nyírő József határtalan nyelvi gazdagságát, metaforikus erejét is emlékezetünkbe idézik. E korszak első számú ihletői mégis a magyar népballadák, az író az általa megjelenített cselekmény belső logikájának megfelelően él a szómágia és a szikárság, az áradó bőség és a váratlan elhallgatás ritmusváltozásainak eszközével. A gyermekkori élményeket megjelenítő prózaballadák erkölcsi fogékonyságunkat és a szépérzékenységünket egyszerre érintik meg legfőbb üzenetükkel, amely szerint az embertelenség mindig megítéltetik.
Sánta Ferenc a hatvanas években felnőtt létének egyéni és történelmi morális konfliktusai felé fordulva döbbenetes stilisztikai fordulatok végrehajtására volt képes. Amint úgy érezte, hogy prózaköltőként már mindent elmondott a világról, amit lehetett, áttért a szigorú ökonómiával megszerkesztett, puritán nyelvi köntösben megvalósuló valósághű és példázatos ábrázolásmódra. Az ötödik pecsét a második világháború végnapjainak iszonyatát vetíti elénk egy zárt, három helyszínre – kocsmára, vallatószobára és egy rejtekhelyre – szűkített mikrodrámában. Az Újszövetség szellemében azt példázza, hogy az embert az erkölcsi erő még a legreménytelenebb pillanatokban is megmentheti a halálnál is roszszabb örök kárhozattól. Húsz óra című regénye egy harmadik hangnemben, a szociografikus regény drámai tónusában mutatja meg az ötvenes évek hétköznapi fasizmusát, az 1956-os szabadságharc drámáját és a hatvanas évek lélekölő pangását egy „eltéeszesített” falu hétköznapjaiban. E sorok írója gimnazistaként szembesült 1967-ben azzal a rendkívüli bátorsággal, amellyel Sánta Ferenc egy debreceni középiskolában, a tanári kar egy részének szörnyűlködését kiváltva jelentette ki a Húsz óráról: „Azt akartam benne elmondani, hogy az ötvenes évek nemcsak a személyi kultusz ideje volt, hanem a magyar történelemnek minden korábbinál sötétebb korszaka, hiszen a hétköznapi élet menedékházába sem engedte visszahúzódni az embert, s teljességgel legázolta a gondolatok szabadságát is. És még korántsem ért véget!” Az áruló című történelmi parabolaregényében s annak Az éjszaka című drámaváltozatában az értelmiségiek és az egyszerű emberek különféle árulástípusait szembesíti egymással. És mindenki számára döbbenetes fordulatként, az árulók árulójának, a legellenszenvesebb embernek az író a négy főhős közül nem az elpuhult, amorális elnyomót, nem a forradalmárból zsoldossá lett diákot, nem az elgyávult parasztembert, hanem a fanatikussá züllött baloldali forradalmártípust ábrázolja.
A késő hatvanas, kora hetvenes esztendőkben keletkezett novellapéldázatok, a Nácik, a Vödör, a Halálnak halála a nemzeti- és a nemzetközi szocializmus egyéniségellenes terrorjáról vallanak, s az író csak azért is humanizmusáról. E művekben Sánta makacsul vallja, hogy a hatalom mindenhatónak látszó erejével a leggyöngébb ember is szembeszállhat, ha bízik a humanizmusban s az Isten képére teremtett ember erkölcsi erejében.
Az életmű 1970-ben, az Isten a szekéren megjelenése óta mennyiségi értelemben alig bővül. Írója elmondhatja, amit rajta kívül kevesen: az oeuvre viszonylag kis terjedelmű, de ocsútól mentes. Sánta Ferenc egy-egy tanulmánnyal, eszszévillanással jelzi, hogy nem apadt el életművének forrása. Csak éppen, ami teljes, a maga univerzumában szinte tökéletes, ahhoz fölösleges bármit is hozzátenni. Számos pályatársával ellentétben tudja, hogy a minőség erejét rutinmunkákkal csökkenteni bűn, így hát határtalan lelkierővel vállalja a részleges és a teljes hallgatást is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.