A színészkirály születésnapjára

2002. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van egy sírhely a balatonszemesi temetőben, amelyen mindig friss, nemzetiszínű szalaggal átkötött virágcsokrok jelzik, hogy zarándokhely. Latinovits Zoltánt, a színészkirályt 1976. június
4-i halála óta nem feledték el az igazi magyar film és színművészet tisztelői. Korán távozott. Éppen ma lenne hetvenegy éves.
Még a színészkirály szó is semmitmondó ahhoz az erőhöz képest, amellyel Latinovits azonosult a vers mélyrétegeivel. Semmitmondó ahhoz a gordonkasíráshoz hasonló mélybaritonhoz képest, amivel megszólaltatja Szindbádot, Krúdy Gyula örök vándorát Huszárik Zoltán filmjében. A hanghorgdozókon számtalanszor megörökített orgánum, ha kell, elénk tárja József Attila tudathasadásos éleslátásának iszonyatát. Ahogy eszköztelen drámaisággal kimondta: „nappal hold kél bennem, s ha kinn van az éj – egy nap süt idebenn.” Érezhető, hogy ő látta is azt, amit az Eszméletet író József Attila láthatott: az élet és a halál két pólusa közé szorult ember rémületét. Aki attól is fél, hogy a világ túléli őt, de attól még inkább, hogy a benne élő világkép erősebb a konkrét világnál.
Latinovits Zoltánnal kapcsolatban nem üres frázis hangoztatni, hogy újjáélte, újjászülte a műveket. Addig nem volt hajlandó még felolvasni sem, amíg meg nem nyílt előtte a költemény titka. Ezerféleképpen el tudta suttogni, sírni, üvölteni Weöres Sándor egysoros, mindössze nyolc hangból álló halandzsaversét: „Panyigai ű.” Az ő előadásában az elszabadult pokol, a végső őrület kifejezésévé lényegült a fura hangsor. Megszámlálhatatlan felvétel őrzi vers- és prózamondását, híres előadóestjeit.
És ott vannak a fimek. Korcsolyázva, tél tündérét követve siklik felénk a jégen, mint Szindbád. Huszárik Zoltán remekművének jóvoltából megőrződött számos jellegzetes Latinovits-gesztus. Hamiskás mosollyal a bajszát pödri. Sápadt, szemfedő-fehér sálba burkolózva aláhorgasztja fejét. Ernyedt, borostás ábrázattal mered a semmibe. Férfiasan sóhajt: „Isznak-e még a Kék hordóban eperpálinkát?” Aztán kedélyesen brummant a pincérnek: most már meginnék vagy fél liter jó bort! A krúdys emberi teljesség mellett a pokoli totalitás életre keltőjeként őrzi zseniális alakítását többek között két színházi felvétel. Thomas Mann Fiorenzájában az őrjöngő reneszánsz fekete prédikátort és reformátort, Savonarolát, a Mario és a varázslóban pedig a totális diktatúrák örök jelképalakját, a sarlatán mágus Cipollát hívta életre. Az Oldás és kötés meghasonlott orvosa, Veszelka Imre, a Szegénylegények betyárja, Az ötödik pecsét démoni kihallgatótisztje mind-mind őrzi a színészkirály kivételes szerepformálását.
Latinovits soha sem játszott, életre-halálra küzdve teremtett. Ezért tudták halálba kergetni a senkik, akik ma is nagy öntudatosan színházi szakmának becézik magukat. Vigaszt adhatnak öccsének, Bujtor Istvánnak emlékidéző szavai: „Zoltán bátyám azon kevés színészek közé tartozik, akik már életükben, s már e földön is túlélték a saját halálukat.„

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.