Emlékezet az Örökmozgóban

Gyürey Vera, a Magyar Nemzeti Filmarchívum igazgatója szokta mondani, hogy a filmmúzeumok egy ország vizuális emlékezetének őrzői. A korszerű filmarchívumok tevékenysége a megőrzés, a restaurálás, a bemutatás hármasságának jegyében zajlik. A magyar filmarchívum hagyomány szerint ősszel, az Örökmozgó Filmmúzeumban szeptember 30-ig tartja a Filmemlékezet Fesztivált, amelyen számos, nemzetközi tekintéllyel rendelkező filmszakember találkozik.

2002. 09. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marian Tutui filmtörténész, a Román Nemzeti Filmarchívum művészeti és tudományos igazgatóhelyettese elmondta lapunknak, hogy a „Romanian Film Archív” nemrégiben ünnepelte negyvenötödik születésnapját. A jeles román filmszakember azt tartja a legszebb jubileumi ajándéknak, hogy az archívum az utóbbi években végre alkalmassá vált mindhárom szerepkörre, úgy, hogy a korábban vidéki telephelyen működő laboratórium is az archívum közvetlen irányítása alá került, így most már minden technikai akadály elhárult a román filmemlékezeti kincs felújítása elől, beleértve a legromlékonyabb nitrofilmeket is.
A felújítás és a megőrzés mellett a megismertetést szolgálja az intézmény háromszáznyolcvan személyes art mozija, amely kulcszerepet játszik Bukarest kulturális életében, hiszen csak ott láthatók a filmtörténet maradandó értékei mellett az újkori román filmművészet alkotásai. A múzeum szép számmal vetít nyugat-európai és tengerentúli művészfilmeket, s arra is tudatosan törekszik, hogy műsoron tartsa jeles közép- és kelet-európai rendezők, magyar, lengyel, cseh, szlovák, orosz alkotók életművének legjavát, többek között Tarkovszkij, Wajda, Huszárik, Szabó István, Menzel műveit.
A Román Nemzeti Filmarchívum nemrégiben kiállítással ünnepelte születésnapját, ahol a többi között kiállítottak régi filmvetítő gépeket, beleértve az 1700-as évekből származó laterna magica formaszerkezeteket, amelyek már alkalmasak voltak valamiféle mozgókép életre keltésére. Tavaly és az idén ünneplik saját nemzeti filmgyártásuk 90. évfordulóját is, ugyanis az első, 1911-ben elkészült román film kópiája elveszett, így az évfordulót tavaly csak elvben ülhették meg. Az első épen fennmaradt román filmet 1912-ben forgatták, így a létező román film kilencvenedik születésnapját idén tartják.
Az évforduló tizteletére Románia öt legnagyobb – részben állami, részben magánkézben lévő – tévéállomása elhatározta, hogy román filmeket is fog vetíteni, s a sorozatok koncepciójának kialakításában kikérik a filmarchívum szakembereinek véleményét is. Az archívum kutatói találtak egy Németországban élő román származású ezermestert, aki képes volt rekonstruálni egy ódon masinát, amely alkalmas a legrégibb filmek lejátszására.
Marian Tutui a mai román filmgyártás gondjaira rátérve elmondta, hogy hazájában évente mintegy négy film készül, a forgatás költségeinek nyolcvan százalékát az állam támogatja, az alkotók a maradékot szponzoroktól szerzik meg. A létszámot olykor bővíti, hogy évente egy-két rendezőnek sikerül az Eurimage-tól támogatást szereznie. Az arányok hasonlók a dokumentumalkotásokhoz is, a legsanyarúbb helyzetben náluk a rajzfilmek készítői vannak, e műfaj támogatását kellene a közeljövőben sürgősen megoldani. Gondjaikra gyógyírt adhatna egy eurokonform filmtörvény. A rendszerváltozás óta eddig három törvényt is sikerült létrehozni, de akárcsak Magyarországon, a szakma mindegyiket agyonkritizálta és kicsit túl is politizálta. Pedig nem ártana, ha a készülő negyedik törvényvariációról végre konszenzus születne, ugyanis éppen kétezerben, a millennium évében nem készült el egyetlen román film sem. E fiaskó éppen akkor következett be, amikor az éppen érvényben lévő törvényvariáció elvben a lehető legjobbnak tűnt. Rengeteg filmforgatás el is kezdődött, de egyiket sem sikerült befejezni. Az állami támogatás persze elszállt, s az alkotók egy fillért sem voltak hajlandók visszafizetni. De mielőtt csak a művészeket kárhoztatnák – hangsúlyozta Marian Tutui –, tény, hogy az új filmtörvénynek figyelembe kell majd vennie azt is, hogy Romániában a producerszakma még gyerekcipőben jár, s a művészek, kiváltképpen az első filmesek, nagyon nehezen tudnak szponzorokat szerezni filmjeik befejezéséhez. Minthogy a filmesek csak az államtól remélhetnek komoly támogatást, a szakma azt reméli, hogy az új filmtörvény garantálja, hogy a költségvetési támogatás jelentős módon megnövekszik, s a rendezők részben, vagy egészen is megszabadulnak a támogatók felkutatásának terheitől, amíg meg nem erősödik Romániában a produceri szemlélet.
Nem kevés gondot okoz az átlagközönség moziba járási szokásainak megváltozása – tette még hozzá Marian Tutui. Számos román film született az utóbbi években, amely rangos díjakat hozott alkotóinak, ám a román nézők nem nagyon kíváncsiak rájuk. Rendezőiknek nagyon nehéz konkurálni az agyonreklámozott amerikai filmekkel. Az átlagember élete Romániában sem könnyű, a valóság elől szívesebben menekül az amerikai giccs élethazugságaiba, semhogy viszontlássa a képernyőn a saját gondjait. A fiatalabb rendezők éppen ezért megpróbálják ironikusabban, nemegyszer kifejezetten mulatságosan is ábrázolni a jelent, s így lassan kezdik visszahódítani a közönséget. Az új szemléletmód legjelentősebb képvielője Nae Caranfil, számos hazai és nemzetközi díj birtokosa. Az ő filmjeit telt házzal vetítik, de elvei nyilvánvalóan nem nyerik el a művészfilm szerelmeseinek tetszését. Többek között le kívánja rombolni a rendezői film mítoszát, elsősorban hatásos, profi forgatókönyvek nyomán kívánja vígjátékokkal, szerelmesfilmekkel és krimikkel elnyerni a közönség kegyeit.
A notórius bukaresti művészfilm-törzslátogatók körében sajnos a rendszerváltozás óta eluralkodott egy fura sznobéria. Az rendjénvaló, hogy rajonganak a nyugat-európai filmklasszikusokért, az úgynevezett nagy nevekért. Ám Közép- és Kelet-Európa filmértékkészlete manapság csak akkor ébreszti föl az érdeklődésüket, ha az alkotói legalább egy óriási fesztiválnagydíjjal büszkélkedhetnek. A nemzeti filmművészetben három név, Lucian Pintilie, Den Pita és Mircea Daneliue jelent garanciát és reményt arra, hogy megteljenek a filmarchívum bemutató mozijának széksorai.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.