Ez történt tegnapelőtt

„Madridban jártamban, mint afféle fontos ember, nemzetem kultúrájának képviselőjeként notórius szereplője voltam az ottani magyarság minden megmozdulásának. Ám a legjobb esetben is csak másodhegedűs lehettem. Ugyanis szinte egyetlen eseményről sem hiányzott egy tündéri, légies hölgy, mindig más és más, olykor pompázatos, máskor egyszerű, de mindig ízléses régimódi kalappal a fején. Mondanom sem kell, a szóban forgó tünemény nem volt más, mint Muráti Lili, a harmincas–negyvenes évek Magyarországának egyik legragyogóbb filmszínészcsillaga. Az első modern stílusú magyar filmszínésznő, aki új, választott hazájának, Spanyolországnak is ünnepelt sztárja mindmáig” – e szavak kíséretében köszöntötte szombaton este az Uránia Nemzeti Filmszínházban Schmitt Pál főpolgármester-jelölt Muráti Lilit a színésznő kilencvenedik születésnapjára rendezett gálán.

2002. 09. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először ízelítőt kapott a közönség abból, hogyan él Muráti Lili Madridban. Cselényi László rendező, az Uránia Nemzeti Filmszínház igazgatója a mozi házi kamerájával kereste fel szüleink és nagyszüleink ünnepelt sztárját otthonában. Útját Boldizsár Antonió, a művésznő mindenese, jobbkeze, titkára és barátja szervezte meg. Otthonában Muráti Lili kalauzol bennünket. Kalap hátán kalap, képek, kivágott cikkek garmadája hever mindenütt. A dokumentumok ékesen tanúsítják, hogy neki valóban sikerült idegen nyelven, idegen kultúrközegben is kialakítania a nagy színész nimbuszát. Spanyolországban, Németországban, Angliában szerzett elismerést magának, de erről a hetvenes években még csak halkan volt szabad beszélni. A magyar közönség először illegális, majd félig legális, végül hivatalos csatornákon szembesülhetett Muráti Lili nemzetközi hírnevével. Először Borisz Paszternak világhírű regényének filmváltozata, a Doktor Zsivago jóvoltából. A szovjet diktatúra hétköznapi fasizmusát ábrázoló mű egyik vidéki jelenetében látunk felszállni a vonatra egy aszszonyt, és a magyar mozinézők középgenerációja nyílt színi tapsban tört ki, amikor felismerte a kis jelenetben a magyar film utolsó békebeli korszakának egyik női főhősét.
Cselényi filmjének jóvoltából szembesülhettünk azzal is, ahogyan egy madridi, álmos reggelen Muráti Lili kilép az utcára és szinte mindenki kalaplevéve, a mediterrán emberekre jellemző túláradó szeretettel és tisztelettel köszönti.
A filmvásznon megelevenedő alaktól a Ferihegyi repülőtéren búcsúztunk el, hogy később a színpadon szembesüljünk vele. Az Uránia filmvászna méltóságteljes lassúsággal felgördült, a mozi pillanatok alatt színházzá alakult át. A földszinti nézőteret megtöltő embersereg felállva, vastapssal köszöntötte a nagy színésznőt, akinek nevét oly sok éven át kellett elhallgatnia. Nagy szerepeit idézte meg a gála konferansziéja, Tóth Sándor, a Pesti Magyar Színház színművésze, majd Solymosi Ottó, a magyar irodalmi rádiózás egyik doyene-je. Röpködtek a filmcímek, amelyek egykor lázban tartották Magyarország filmrajongóit, Csúnya lány, Elnök asszony, Egy nap a világ. Emlékeket hallottunk egy kilencvenes évekbeli rádiójátékról. Solymosi Ottónak akkor sikerült elérnie, hogy Bókay János, a feledésre ítélt polgári író Feleség című fergeteges komédiáját rádiójátékká komponálhassa át. A hangjátékban Muráti Lili együtt játszott többek között Sinkovits Imrével, akit a művésznő halála óta nem szűnik gyászolni.
Muráti Lili csibészes mosollyal hallgatja apoteózisát, olykor parodizálva saját dívamúltját, ledér mozdulattal térdig felhúzza szoknyáját. – Nem emlékszem én már semmire – állítja. – Még születésem pontos dátumára sem.
Aztán félig-meddig bevallja, hogy kicsit ő is ludas abban, hogy ahány Muráti-szócikk van a lexikonokban és ahány útlevele van, anynyi születési éve is, nemegyszer tudatosan tréfálta meg az újságírókat és a vámhivatalnokokat. No persze, a vicc néha bumerángként üt vissza a tréfacsinálóra: a mostani utazást az utolsó pillanatban majdnem lehetetlenné tette, hogy a művésznő megszámlálhatalan útlevele közül egyik sem volt érvényes. Azután az is kiderül, hogy az emlékezete is kiválóan működik. Elkomorodik, és pályatársairól beszél: mindenki meghalt azok közül, akiket szeretett, Szeleczky Zita, Tolnay Klári… És amit nem ért: az itthoniak közül számos fiatal, életerős férfi távozott túl korán, mert nem tudták legyőzni a magyar átkot, az önsorsrombolás megannyi változatát, többek között az ital démonát.
A pazarul megrendezett est fejezetei közötti átvezetést hangulatosan oldotta meg a kecskeméti Bohém Ragtime Jazzband Ittzés Tamás irányításával és Zsedényi Adrienn szólóénekével. Híven vezették fel az est csúcspontját, az Ez történt Budapesten című, 1944-es remek filmvígjátékot, Muráti Lili utolsó magyarországi filmjét is. Hamza D. Ákos rendező, Nóti Károly író, Eiben István operatőr, Máriássy Félix vágó profi munkája révén felidézhettük a fiatal Muráti Lili fanyar, idegesen vibráló, eszköztelenül intellektuális stílusát. Láthattuk utoljára a békebeli Pest fényeit, amelyeket már a filmben is megjelenő kötelező, háborús esti elsötétítés, majd az 1947 után következő komor, tragikumában olykor vérvörös, máskor unalomszürke korszak oltott ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.